• SidS

    I behov av en bil som är billig i drift

    Hej! Jag har nyss tagit körkort och är i behov av en bil. Jag behöver en bil som är väldigt billig i drift då jag åker 15 mil fram och tillbaka varje helg från där jag bor. Så om nån skulle kunna ge mig råd på vilken bil jag skulle kunna köpa så skulle det vara jättesnällt.

    Tack på förhand!
  • Svar på tråden I behov av en bil som är billig i drift
  • Mika86

    Vi hade en Ford fiesta innan, jätte billig att äga både i skatt o försäkring, drog 0,3-0,4 l/mil

  • Wayke Buddy sponsrat

    Hej, 

    Det finns ganska många alternativ som passar in på dina behov, dessa varierar också i storlek. Sedan om du har möjlighet att ladda mellan färderna kan även en elbil vara värd att ta i beaktning. Nedan har jag listat några småbilar som jag tror skulle passa. För mer ingående rådgivning är du varmt välkommen att kontakta www.wayke.se/buddy

    Toyota Yaris El-hybrid:
    www.wayke.se/sok/toyota/yaris/elhybrid
    Skoda Fabia: 
    www.wayke.se/sok/skoda/fabia
    Volkswagen polo:
    www.wayke.se/sok/volkswagen/polo

    Mvh


    Wayke Buddy

  • Alleman121

    Jag skulle föreslå en bmw 320d! De är super snåla. 

    Eller en Skoda Fabia, de är billigare att försäkra och serva osv!

  • Rabarbapuppa

    En f.d. kollega till mig pendlade Västerås - Sthlm varje dag, han hade en Ford Fiesta som också nämnts här ovan. Mycket billiga ur de flesta avseenden.

    /Puppa

  • TQR735

    Modell är svårt för det är personligt. Hur stor bil vill du ha, några andra preferenser osv.
    Men märken som kan vara värda att titta på är Kia, Skoda, Hyundai, Opel, Toyota. Ford och Renault är två märken som kan vara intressanta men många har åsikter om. 

    Men du borde titta på en ca 3-4 år gammal bil som inte gått mer än 6000 mil.
    Du vill ha en ganska svag diesel med en problemfri motor. Det gäller att kolla upp modellerna via bilsidor tidningar osv.

    Priset hamnar på mellan 100-150tkr, men då får du en bil som är trygg och billig i drift. En äldre bil har större risk att gå sönder och då kan du åka på kostsamma lagningar.

    Om du vill ha ett bra upplägg på bilar kan du gå in på exempelvis www.autouncle.se knappa in parametrarna du söker utifrån, du behöver inte lägga in bilmärke men det räcker om du lägger in pris ålder osv.
    Fördelen med en sida som denna är att den redovisar bilarna utifrån hur bra priset på dessa är. Detta är en fördel om man själv inte har så stor koll.

  • qfnafnjf

    Testa en moped om du har tid över. 2 hjul tenderar att alltid vara billigare i drift än fyra men i en del fall långsammare.

  • qfnafnjf
    Clownenshemlighet skrev 2018-08-29 14:08:10 följande:
    Kom igen. Vilken normal människa har råd med en Tesla.
    Vänta till de utrustar de med konstantströmkällor baserade på kärnkraft. Då lönar dom sig i längden eftersom bränslekostnaderna försvinner helt.
  • Bjoer
    Bjoer skrev 2018-08-29 13:56:43 följande:

    www.tesla.com/sv_SE/models

    Billigast i drift. ;)


    Frågan var ju om driftspris. Inte inköpspris. :D

    Men generellt så gäller ju att elbilar är billigare i drift. Ju mer du kan köra på el, desto billigare kommer det bli. En kwh kostar 75 öre och en elbil drar typ 1.5 - 2 khw per mil. Det är en bränslekostnad på 1 - 1:50kr milen. Jämfört med bensin som kostar 16kr/liter och en snål bil drar 0.4, så 7 spänn milen. Det är 4.5 gånger så dyrt.
Svar på tråden I behov av en bil som är billig i drift