-
-
Svar på tråden Spänningshuvudvärk av p-piller?
-
Nu är jag kille o har noll koll på p piller, men det är inte stress? Spänningshuvudvärk är ju klassiskt symptom vid stress.
-
Inte spänningshuvudvärk, men huvudvärk pga hormoner, ja.
-
Jo jag vet, men då borde det ha kommit tidigare. För hade en period då jag var sjukt stressad och mådde psykiskt dåligt, men då hände ingenting. När jag bytte till p-piller så var jag inte ens hälften så stressad längre och det kom exakt i tid med att jag började på dem.Anonym (Man) skrev 2016-02-16 21:26:00 följande:
Nu är jag kille o har noll koll på p piller, men det är inte stress? Spänningshuvudvärk är ju klassiskt symptom vid stress.
Menar du som typ migrän då eller hur var det? För det är svårt att avgöra om det är därifrån eller inte. I biverkningarna står det ju bara "huvudvärk", inte om det skulle vara migrän eller spänningshuvudvärk.annieh897 skrev 2016-02-16 21:40:25 följande:Inte spänningshuvudvärk, men huvudvärk pga hormoner, ja.
-
Spänningshuvudvärk kommer från spända muskler. Du kan så klart ha denna typ av huvudvärk också, men då är det snarare stress eller något liknande som ligger bakom. Migrän är en viss typ av huvudvärk som kommer från blodkärlen. Om man kan få migrän av p-piller törs jag inte svara på. Jag vet bara att hormoner kan ge huvudvärk och att det kan vara jättesvårt att skilja olika typer av huvudvärk från varandra.
Du kanske borde testa att antingen sluta med p-piller helt eller prova en annan sort? Så märker du om huvudvärken blir bättre eller inte. -
Tack för att du skrev den här tråden!! Här har du en med liknande problem.
Jag har ätit p-piller i många år och har hittat ett mönster. Varje gång vid mens får jag huvudvärk någon dag innan mensen. Den håller i sig fram tills att jag börjar äta hormonpillerna igen och är inne på cirka tredje dagen med dessa. Jag skulle också beskriva det som spänningshuvudvärk och inte migrän. Den finns hela tiden i bakgrunden och försvinner inte under natten. Varje morgon under mensen vaknar jag med den.
Har analyserat detta massor och jag tänker att det måste handla om att kroppen reagerar på hormondippen. Man kanske får någon slags abstinens? Jag har "löst" det genom att äta ihop flera kartor och inte ta lika många avbrott för att få mens. Dock är värken så intensiv och kraftig när jag väl har den att jag blir väldigt rädd.
Ingen medicin hjälper heller. Dock kaffe!! Tror att det handlar om att kaffet hjälper blodkärlen i huvudet att bli mindre utvidgade. -
Ja, jag vet ju inte exakt vad det är för sorts huvudvärk, jag vet bara att det är som ett tryckande på huvudet.. Funderar på att antingen som du säger, byta sort eller bara vara utan ett tag för att se om det försvinner.. Ville bara höra om det var fler med detta problem och kunde identifiera det. Hormoner styr ju så himla mycket i kroppen.annieh897 skrev 2016-02-16 22:06:27 följande:
Spänningshuvudvärk kommer från spända muskler. Du kan så klart ha denna typ av huvudvärk också, men då är det snarare stress eller något liknande som ligger bakom. Migrän är en viss typ av huvudvärk som kommer från blodkärlen. Om man kan få migrän av p-piller törs jag inte svara på. Jag vet bara att hormoner kan ge huvudvärk och att det kan vara jättesvårt att skilja olika typer av huvudvärk från varandra.
Du kanske borde testa att antingen sluta med p-piller helt eller prova en annan sort? Så märker du om huvudvärken blir bättre eller inte.
Åh, finally en som känner igen sig!! Ja jag tror också att det blir värre vid mens, för jag brukar inte tänka på det jättemycket under månaden, någon gång här och där får jag det men det är just nu när jag skrev den här tråden som jag har mens också och sitter här med huvudvärk.. Har inte kartlagt min huvudvärk som du men det var smart tänkt, det kanske jag borde göra! Dock om det verkligen beror på dessa p-piller så kommer jag antingen sluta eller byta sort, för jag orkar inte gå runt med den här huvudvärken.. Varför byter du inte? Vad äter du för sort btw?Anonym (jagockså) skrev 2016-02-16 22:47:00 följande:Tack för att du skrev den här tråden!! Här har du en med liknande problem.
Jag har ätit p-piller i många år och har hittat ett mönster. Varje gång vid mens får jag huvudvärk någon dag innan mensen. Den håller i sig fram tills att jag börjar äta hormonpillerna igen och är inne på cirka tredje dagen med dessa. Jag skulle också beskriva det som spänningshuvudvärk och inte migrän. Den finns hela tiden i bakgrunden och försvinner inte under natten. Varje morgon under mensen vaknar jag med den.
Har analyserat detta massor och jag tänker att det måste handla om att kroppen reagerar på hormondippen. Man kanske får någon slags abstinens? Jag har "löst" det genom att äta ihop flera kartor och inte ta lika många avbrott för att få mens. Dock är värken så intensiv och kraftig när jag väl har den att jag blir väldigt rädd.
Ingen medicin hjälper heller. Dock kaffe!! Tror att det handlar om att kaffet hjälper blodkärlen i huvudet att bli mindre utvidgade.
-
Varje gång jag tänkt byta så har jag fått ett recept på ett ny sorts preventivmedel men sedan ångrat mig när jag läst på lite mer i lugn och ro. Då har de haft andra biverkningar och jag har känt att med nuvarande vet jag ju iaf vad jag får. Måste helt enkelt hitta något annat som jag vågar prova. Var inne på P-ring nu senast men det kändes inte bra.maomaox skrev 2016-02-16 23:00:39 följande:
Ja, jag vet ju inte exakt vad det är för sorts huvudvärk, jag vet bara att det är som ett tryckande på huvudet.. Funderar på att antingen som du säger, byta sort eller bara vara utan ett tag för att se om det försvinner.. Ville bara höra om det var fler med detta problem och kunde identifiera det. Hormoner styr ju så himla mycket i kroppen.Åh, finally en som känner igen sig!! Ja jag tror också att det blir värre vid mens, för jag brukar inte tänka på det jättemycket under månaden, någon gång här och där får jag det men det är just nu när jag skrev den här tråden som jag har mens också och sitter här med huvudvärk.. Har inte kartlagt min huvudvärk som du men det var smart tänkt, det kanske jag borde göra! Dock om det verkligen beror på dessa p-piller så kommer jag antingen sluta eller byta sort, för jag orkar inte gå runt med den här huvudvärken.. Varför byter du inte? Vad äter du för sort btw?
Har Prionelle 28, samma som Neovletta 28.
Vilka har du? -
Oj, det är ju den sorten jag har tänkt prova om jag inte väljer att sluta. Käkar Cilest 28 just nu, men alla kroppar reagerar ju olika på olika saker. Har också varit inne och kollat i alla möjliga preventivmedel men gör precis som du och backar undan då jag är skraj för det okända - biverkningarna. Dock så tror jag att det är bättre för mig att chansa istället för att bara stå och trampa still på ett ställe.. För jag måste få reda på om det är pga p-pillren eller inte, för om det är det så tänker jag ta första bästa chans ut från det. Kör ärligt talat faktiskt hellre med kondom än att fortsätta ha huvudvärk, så less är jag på det.. Har dock testat Trinordiol (Trionetta) förut och har för mig att det är samma sorts östrogen och gestagen i som Prionelle, bara det att de inte är monofasiska som Prionelle är, och de funkade bra på mig. Bara det att jag blev ledsen runt första mensen, men är inte säker på om det var pga pillren eller situationen jag befann mig i just då. Så är inte jätteskraj för att byta till Prionelle i alla fall.. Gah, preventivmedel är så himla jobbigt.Anonym (jagockså) skrev 2016-02-16 23:16:28 följande:Varje gång jag tänkt byta så har jag fått ett recept på ett ny sorts preventivmedel men sedan ångrat mig när jag läst på lite mer i lugn och ro. Då har de haft andra biverkningar och jag har känt att med nuvarande vet jag ju iaf vad jag får. Måste helt enkelt hitta något annat som jag vågar prova. Var inne på P-ring nu senast men det kändes inte bra.
Har Prionelle 28, samma som Neovletta 28.
Vilka har du? -
Någon annan? :(
-
Hej!
Jag har alltid fått huvudvärk vid mens, en tryckande känsla mer än migränliknande så jag tror det är spänningshuvudvärk. Har sedan några dagar tillbaka bytt p-piller som innehåller lite mindre östrogen då jag tror att jag får ont pga dippen när jag går från hormontabletter till sockerpiller. Östrogenhalten sjunker då kraftigt. Dock verkar min kropp nu ha reagerat på den lilla dippen mellan dessa två piller då jag nu haft huvudvärk sedan jag bytte piller... :/