Jag är en 'sån där' bonusmamma som inte skulle bry mig om bonus aldrig mer kommer hit.
Ja, precis så är det. Mitt liv skulle bli så vansinnigt mycket enklare och jag kunde leva det helt och fullt som jag ville om inte bonus kommer och stör.
Nu kommer många att anse att jag ska lämna så det stackars barnet inte blir traumatiserat och förstört för alltid, men vet ni vad? Bonus älskar mig, han älskar att vara hos oss. Jag är nämligen en vuxen med vett i huvudet som inte agerar på alla mina känslor urskillningslöst.
För att ta några exempel:
Det är dags att åka hem till mamma och jag talar om för bonus att nu är det dags att plocka undan för vi ska åka hem till mamma.
NÄHE! gnällskriker bonus. Jag tänker: Jobbiga unge, tyst och gör som jag säger, kan du inte för en gångs skull bara plocka ihop och göra dig klar!
Jag säger (med glad röst): Nähe! Ska du bo här för alltid då? Tror du inte att du skulle sakna mamma då?
Bonus: Jooo.
Jag: Ja, men då så, då plockar vi ihop och gör oss klara så träffar du mamma snart.
Bonus plockar ihop och klär sig glatt babblande om vad han ska berätta för mamma.
Har bonus lidit här? Nej, det har han inte.
Ex 2:
Bonus ska alltid klaga på maten. Alltid oavsett vad som ställs fram på bordet så tycker han inte om det. Jag tänker: Det är så förbannat tråkigt att laga mat till dig, du är aldrig tacksam ett dugg för nåt.
Jag säger: Ok, men du vet vad som gäller, man äter eller låter bli, (Underförstått; men man sitter inte och gnäller, vi har nämligen tragglat om detta i 4 år)
Bonus säger antingen ja, eller så börjar han äta med god aptit.
Det är som om han MÅSTE klaga först, jag vet inte varför. Vanligen tycker han ju om det och tar om. Men nästa gång samma sak serveras är det samma visa igen.
Lider bonus? Inte nämnvärt.
Det finns massor med sådana exempel där jag tänker en sak men säger en annan för att inte bonus ska känna sig ovälkommen även om jag inte direkt känner JIPPIE när det är umgängesdags. Skulle han inte komma någon helg är det en lättnad och känns som en lyxhelg till skänks. Låter det hemskt? Ja, förmodligen. Men bonus lider inte och det är det viktiga.