• Novalisa

    Min hund dog i måndags.. Känns som om jag brister inuti!!!

    Min älskade pitbull tjej Nova var tvungen att avlivas i måndags kl 12:40 jag höll om henne ända in i döden o långt efter...

    Hon hade drabbats av någon magsjuka tidigare och behandlats för det sedan slutet av januari. Men i söndags blev hon allt sämre klarade inte gå ner o upp till vår lägenhet hon drack mängder åt inget... Hennes ögonvitan blev gul.Vi åkte in dom tog in oss nästan direkt...

    Efter ultraljud och röntgen visade det sig att hennes lever var dubbelt så stor och hon hade drabbats av leversvikt!!

    Jag förstod där och då att beskedet vi ev skulle få dagen därpå skulle vara allt annat än bra. Hon stannade med smärtlindring o dropp o medel mot illamående. Dagen efter skulle dom tagit en biopsi för att fastställa att det berodde på en tumör i levern.. Men efter ronden ringde veterinären och sa att alla hennes värden visade på att inget fungerade och Nova riskerade snabbt bli sämre och krascha in total leversvikt.....

    Vi lämnade jobb och hämtade vår dotter o min syster o åkte ner efter att vi hämtat hennes filtar samt leverpastej åt henne..

    När vi kom ner fick vi gå in i ett rum på golvet låg en kudde med en lila filt på,efter en stund fick jag välja urna o skriva på att jag godkände avlivningen...????????????????????

    Sen kom hon långsamt lufsandes in och la sig och jag la mig runt henne och fick pussar av henne... Vi alla grät och hon la ner sitt huvud som om hon förstod att det var dags..jag sa tack för all din kärlek ?? Till slut bad vi vetrinären komma,hon slickade min kind och hand och hon tog ett sista farväl av min dotter min sambo o min syster och jag lade mig och höll krampaktigt om henne,hon somnade gott av det lugnande medlet hon fick.. Vetrinären hade förvarnat att dom kunde låta konstigt när avlivningsvätskan gavs.

    Det gjorde hon hon tog fyra stora andetag och sen var hon borta..???????? jag höll om henne länge,och bad om att få vara ensam mef min vän som jag älskat och som älskat mig villkorslöst i alla lägen i livet t o m när jag inte hade förtjänat det. Jag tackade henne för allt och grät så pälsen var blöt,pussade hennes nos om o om sedan bäddade jag in hennes tunga kropp i hennes täcke o filt och sa farväl????????

    Jag gick ut i korridoren och höll på att kollapsa.. Såg hennes namn på skylten och ett hjärta ?? Jag har levt ett hårt liv med många förluster,jag har förlorat vänner föräldrar min dotters pappa mor o farföräldrar jag är 32 år,men har aldrig upplevt denna känsla förut av att vara som ett öppet sår som blöder .. Saknar min älskade vän så oerhört mycket ?????? Nova star du gav mitt liv en innebörd när mitt eget liv saknade mening. Jag älskar dig????????

  • Svar på tråden Min hund dog i måndags.. Känns som om jag brister inuti!!!
  • mrskreiz

    Beklagar sorgen. Jag förlorade min hund för över 10 år sedan. Tårarna kommer fortfarande när jag tänker på honom. Att förlora ett djur är som att förlora en familjemedlem. Tillåt dig själv att sörja din fina flicka. Ingen kommer någonsin ta hennes plats men smärtan kommer avta.

    Kram till dig och finn tröst i att hon har det bättre nu. 


    -- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • LillaJag06

    Tårarna bara rinner :( har själv 2 tjejer här hemma och en dag kommer de också att dö :(
    Tillåt dig att sörja, sörja så länge som det behövs. För oss som har hundar är de våra familjemedlemmar vilket kanske andra inte förstår.
    Sjukskriv dig några dagar så du kan få lugna ner dig och prata om din lilla tjej.
    Beklagar sorgen!
    Vila i frid lilla Nova :(
    Många kramar från en hundmatte

  • Starka

    Fy faan!! Beklagar verkligen av hela mitt hjärta. Sitter o stortjuter nu. Min älskade tös fick somna den 17 jan och det gör så fruktansvärt ont. Saknar henne så otroligt. Hennes knä gav upp och det var inte rättvist att utsätta henne för nån stor op för hon var 11 stor tung och hade många andra krämpor. Kan inte säga mycket för att trösta, du måste låta sorgen ha sin gång

    Det värsta är alla små rutiner som man inte har tänkt så mycket på innan men som nu känns jättestora. Och alla spår som hårtussarna under soffan eller tassavtrycken i snön. Ibland kan jag nästan känna henne bredvid mig och det ger lite tröst

    Kram på dig och vila i frid fina vovven

  • Veroniqua83

    Det är hemskt att behöva säga hejdå till en familjemedlem. Fick själv ta bort min amstaff tjej för 3 år sen pga sjukdom. Hon blev 7år, o sista året fick vi beskedet att hon var sjuk och hon blev snabbt sämre o sen var hon helt plötsligt borta. Förstår din sorg! Och som sagt tidigare,tillåt dig själv att vara ledsen och sörja. Alla tar vi oss igenom det på olika sätt. Inget sätt är mer rätt än nåt annat. Själv hade jag redan bestämt mig för att skaffa en ny hund, för jag ville verkligen inte va utan allt vad det innebär med sällskap o träning m.m så 4månader senare skaffade jag mig min nya kamrat. Det kanske inte alls är en lösning för dig, det förstår jag. Men för mig blev det en vändning i sorgen och början på nåt kul och positivt igen.

    Ett annat alternativ kan också vara att gå o prata med någon. Dom var experter på att lyssna o man får möjligheten att prata mycket om det som hänt.

    Alla tankar till dig!

  • Hjördis84

    Åh beklagar så! Vet hur det är att förlora ett djur man älskar. Känns som om någon sliter ut hjärtat på en. Sörj och ge det tid. Tiden läker inte alla sår men den hjälper onekligen!

  • bullen1984

    Jag vet hur du känner. Fick ta bort min Akilles i November.
    Älskade honom så. Min prins, mitt hjärta och min glädje.
    Har inga barn men han var mitt. Ville inte leva, men jag tror på acceptans. Att låta känslorna flöda och acceptera din kärlek, sorg och smärta fullt ut och inte försöka hålla tillbaks. 
    Prata om henne så mycket du kan. <3

  • Novalisa

    Tack allihopa för era tankar och råd och delningar ???? känner mig tröstad av att veta att jag inte är galen som sörjer..

    Min fina Nova gav mig många lyckliga år ??

    Skall tillåta mig själv att sörja henne,hon fattas mig så är det.. Konstigt vore det kanske om allt lunkade på som vanligt,när allt egentligen är kaos!

    Är dock glad över att jag kunde hjälpa min vän så hon inte behövde lida dom sista timmarna och att jag var hos henne hela vägen.. Omkramad av mig och omringad av sin flock ??????

  • Notetur Nomen

    Beklagar sorgen ??

    Jag förlorade min högt älskade sju månaders valp för fem år sedan ungefär. Hon var min livlina och att förlora henne var fruktansvärt. Så vet hur du känner.

    Stor kram

Svar på tråden Min hund dog i måndags.. Känns som om jag brister inuti!!!