• EllasEllis

Dag 38 och ingen mens, vad händer?

Hej,

Vi har bestämt oss för att det är dags för ett syskon. Vi kör lite stilen "det händer när det händer", dvs inga ÄL-tester eller schemaläggning :)

Har cykel på 28 plus minus 2 dagar i snitt, dvs 26-30dagar.
    Är nu på dag 38 och inte ett spår av att mensen är på G.

Är det vanligt att mensen hoppar över en cykel?
    Har tagit två graviditetstest som båda visade "inte gravid" (cb digital), ett på dag 29 och ett på dag 34.

Förra gången jag blev gravid och väntade vårt första barn så var jag sjukt nojjig och vågade inte ta graviditetstest, men när det hade gått en månad utan mens så tog jag mod till mig och gjorde ett test som visade att jag var gravid :) 

Har haft mensvärk/molvärk till och från sedan dag 26.

Är det någon som är i samma sits? :)
    Behöver man söka för det här om det inte kommer igång? och när ska man göra det i så fall? och var vänder man sig? 

vilsen själ :)

• Svar på tråden Dag 38 och ingen mens, vad händer?
  • Iowhannah

Jag har själv inte varit i samma sits, men du bör nog kontakta din gynekolog eller mvc om inte mensen kommer snart. Be om att få göra ett vul.

• Sirensinside

Hej!

Är i samma sits, fast jag vet inte hur min cykel ser ut då jag bara haft en mens sen jag slutade med minipiller. Har dock haft väldigt oregelbunden mens innan sonen kom.

Är på bim+14 och tog ett test igår som var neg.

Trodde verkligen mensen var på g men sen kom den aldrig och pms "symtomen" höll i sig. Sjuuukt frustrerande detta!

Kan ju vara att mensen hoppat över.. Hoppas inte!

• EllasEllis
    Iowhannah skrev 2016-02-17 14:27:06 följande:

Jag har själv inte varit i samma sits, men du bör nog kontakta din gynekolog eller mvc om inte mensen kommer snart. Be om att få göra ett vul.

Ja jag får nog göra det om den inte dyker upp snart. Så får man iaf veta vad det beror på :) har bara hört av andra att vården inte gör ngt förrän den är 6mån sen. vet inte om det stämmer...
    Sirensinside skrev 2016-02-17 15:27:15 följande:

Hej!

Är i samma sits, fast jag vet inte hur min cykel ser ut då jag bara haft en mens sen jag slutade med minipiller. Har dock haft väldigt oregelbunden mens innan sonen kom.

Trodde verkligen mensen var på g men sen kom den aldrig och pms "symtomen" höll i sig. Sjuuukt frustrerande detta!

Håller tummarna för att det blir ett plus för dig! :)
  • Lowika

Mensen hoppar inte över, men ägglossningen kan av någon anledning blivit förskjuten. T.ex. om man varit sjuk.

• Sirensinside
    EllasEllis skrev 2016-02-17 17:01:17 följande:

Ja jag får nog göra det om den inte dyker upp snart. Så får man iaf veta vad det beror på :) har bara hört av andra att vården inte gör ngt förrän den är 6mån sen. vet inte om det stämmer...Håller tummarna för att det blir ett plus för dig! :)

Tack detsamma! :)
    Lowika skrev 2016-02-17 17:11:02 följande:

Mensen hoppar inte över, men ägglossningen kan av någon anledning blivit förskjuten. T.ex. om man varit sjuk.

Menar om ägglossning uteblivit = ingen mens på grund av det. Vet att de flesta får mens trots utebliven ägglossning.
  • Lowika
    Sirensinside skrev 2016-02-17 18:34:48 följande:

Tack detsamma! :)Menar om ägglossning uteblivit = ingen mens på grund av det. Vet att de flesta får mens trots utebliven ägglossning.

Jag blev rejält sjuk med feber nån vecka efter mensen första dag. Låg sjuk när ÄL skulle vara normalt sett och tänkte "fan det var det försöket" (var inte alls upplagd för tillverkning så att säga) men när jag började friskna till fick jag symptom på ÄL nästan en vecka efter jag skulle haft den... och det var bevisligen ÄL då. Hon är nämligen snart 2 år plussade väldigt svagt på BIM och UL visade också att jag blivit gravid senare än om man bara räknat med 28 dagar som jag brukade ha. Hade det inte tagit sig hade mensen säkerligen varit sen.

Så du kan ju haft ägglossning senare av någon anledning.
  • Sirensinside
    Lowika skrev 2016-02-17 22:18:13 följande:

Jag blev rejält sjuk med feber nån vecka efter mensen första dag. Låg sjuk när ÄL skulle vara normalt sett och tänkte "fan det var det försöket" (var inte alls upplagd för tillverkning så att säga) men när jag började friskna till fick jag symptom på ÄL nästan en vecka efter jag skulle haft den... och det var bevisligen ÄL då. Hon är nämligen snart 2 år plussade väldigt svagt på BIM och UL visade också att jag blivit gravid senare än om man bara räknat med 28 dagar som jag brukade ha. Hade det inte tagit sig hade mensen säkerligen varit sen.

Så du kan ju haft ägglossning senare av någon anledning.

Ja kroppen är märklig :p Kan inte komma på nåt som skulle kunnat "skjuta" på äl, kommer inte ihåg sist jag var sjuk haha. Men det är ju fullt möjligt att det blivit så, bevisligen! Vi får väl se :)

Tack för du inger lite hopp! :D
  • mrskreiz

Jag hade regelbunden cykel när jag var yngre, men de senaste 10 åren har den levt rövare. Så här är det i de flesta landssting, om du inte kan påvisa något exceptionellt.

Mensen bör utebli i ca 3 månader för att du ska få någon form av utredning. Om du misstänker graviditet kan du få göra ett blodprov som testar hcg värden. Ytterst få gynmottagningar erbjuder VUL om du inte kan påvisa på något speciellt.

Om mensen uteblir länge (de tre månaderna) får man ett vul, men då kollar läkarna bara så att allt ser ok ut. Om du försöker bli gravid så skrivs det ut hormoner som "kickar" igång din menscykel. Om du inte aktivt vill bli gravid så skickas du hem med "Gilla läget".

Så, summa summarum, jag tror det tar mer tid och energi för dig att börja jaga efter en klinik som kan ge dig några bra svar, än att bara vänta. 
    Jag är själv i samma sits och har varit det länge. Jag har köpt storpack billiga tester och testar ungefär varannan vecka när jag tycker mensen är sen. Tillslut så kommer det komma ett plus eller mens.Som längst har jag gått 110 dagar (utan plus), mensen kom släntrande där som en ignorant tonåring på 110 dagen. 

Oroa dig inte. Kroppen är inte mer perfekt på insidan än på utsidan. Och precis som vi inte är perfekta på utsidan så gör det inget om vi inte är perfekta på insidan. 

• Sirensinside

Hur har det gått för dig?

EllasEllis skrev 2016-02-17 14:00:13 följande:

Hej,

Vi har bestämt oss för att det är dags för ett syskon. Vi kör lite stilen "det händer när det händer", dvs inga ÄL-tester eller schemaläggning :)

Har cykel på 28 plus minus 2 dagar i snitt, dvs 26-30dagar.

Är nu på dag 38 och inte ett spår av att mensen är på G.

Är det vanligt att mensen hoppar över en cykel?

Har tagit två graviditetstest som båda visade "inte gravid" (cb digital), ett på dag 29 och ett på dag 34.

Förra gången jag blev gravid och väntade vårt första barn så var jag sjukt nojjig och vågade inte ta graviditetstest, men när det hade gått en månad utan mens så tog jag mod till mig och gjorde ett test som visade att jag var gravid :) 

Har haft mensvärk/molvärk till och från sedan dag 26.

Är det någon som är i samma sits? :)

Behöver man söka för det här om det inte kommer igång? och när ska man göra det i så fall? och var vänder man sig? 

vilsen själ :)

• EllasEllis
    Sirensinside skrev 2016-02-19 21:43:14 följande:

Hur har det gått för dig?

Hej, inget nytt än :) pratat med MVC som tyckte att jag skulle avvakta ett tag till. Hon sa att det är så mycket som kan sätta det hela ur balans och att det inte är ovanligt att det avviker ibland från den vanliga cykeln man är van vid. 

Känner mig ganska lugn iaf, har inte mer ont än dov molvärk/mensvärk som kommer och går. men hade varit skönt om mensen kunde börja om man ändå inte är gravid.
  • atlastpregnant

Hej

Jag är i liknande situation och vi har också bestämt att vi  tar det som det kommer och vill inte testa. Vi gjorde ett test BIM + 6 som va negativt och då tänkte vi ok då är vi inte det. Men när mina symptom inte gav sig utan blev t. om värre och värre så bestämde vi oss för att bara låta det vara och se vad som händer. Det som hänt är att det egentligen bara blivit värre. Jag har såå ont i tuttarna så att det gör ont när jag reser mig från sängen t.om på morgnarna ( som när man har mjölkstockning) och dom är svullna och klämmer jag på dom kommer det råmjölk.. min sambo är super nöjd att dom ser ut sådär och sa WOW vi får köpa nya bhar till dig snart så stora som dom är.
    Jag mår illa varje dag till och från. Då och då känner jag att jag faktist kan äta något men aldrig någonsin varm mat. Det är äckligt. Jag är annars en gorme som äter allt. Nu är det enda jag blir sugen på ibland är bakelser, apelsiner och pommes. Te dricker jag en del också. Jätte mycket ävklar mig och som sagt får nästan ingen ide alls på vad jag kan äta. Har molvärk men inte hela tiden. Ibland är magen spänd nedtill och när man sätter sig på huk tex så gör det ont och spänner. Dagarna går och jag är nu 14 dagar efter mensen skulle komma. Får se vad som händer och det är väligt spännnande. Jag försöker leva normalt men det går inte. Blir fast hemma mycket pga min enorma trötthet och senaste två veckorna undrade jag varför jag hela tiden höll på att somna i ratten vilket aldirg hänt mig förut. 

• EllasEllis
    atlastpregnant skrev 2016-02-29 19:54:23 följande:

Hej

Jag är i liknande situation och vi har också bestämt att vi  tar det som det kommer och vill inte testa. Vi gjorde ett test BIM + 6 som va negativt och då tänkte vi ok då är vi inte det. Men när mina symptom inte gav sig utan blev t. om värre och värre så bestämde vi oss för att bara låta det vara och se vad som händer. Det som hänt är att det egentligen bara blivit värre. Jag har såå ont i tuttarna så att det gör ont när jag reser mig från sängen t.om på morgnarna ( som när man har mjölkstockning) och dom är svullna och klämmer jag på dom kommer det råmjölk.. min sambo är super nöjd att dom ser ut sådär och sa WOW vi får köpa nya bhar till dig snart så stora som dom är.
    Jag mår illa varje dag till och från. Då och då känner jag att jag faktist kan äta något men aldrig någonsin varm mat. Det är äckligt. Jag är annars en gorme som äter allt. Nu är det enda jag blir sugen på ibland är bakelser, apelsiner och pommes. Te dricker jag en del också. Jätte mycket ävklar mig och som sagt får nästan ingen ide alls på vad jag kan äta. Har molvärk men inte hela tiden. Ibland är magen spänd nedtill och när man sätter sig på huk tex så gör det ont och spänner. Dagarna går och jag är nu 14 dagar efter mensen skulle komma. Får se vad som händer och det är väligt spännnande. Jag försöker leva normalt men det går inte. Blir fast hemma mycket pga min enorma trötthet och senaste två veckorna undrade jag varför jag hela tiden höll på att somna i ratten vilket aldirg hänt mig förut. 

Oj men vad frustrerande det låter, hur har det gått?
     Här kom mensen ca 20 dagar för sent. och vi fortsätter i samma veva med att det blir när det blir :) Skönt iaf att till 100% veta nu istället för att tankarna ska fyllas med huruvida mensen kommer eller inte, eller om man kan lita på graviditetstesten :)
    hoppas allt är bra med dig!

• Villtro1
    EllasEllis skrev 2016-02-17 17:01:17 följande:
    Ja jag får nog göra det om den inte dyker upp snart. Så får man iaf veta vad det beror på :) har bara hört av andra att vården inte gör ngt förrän den är 6mån sen. vet inte om det stämmer...
    Sirensinside skrev 2016-02-17 15:27:15 följande:

Hej!

Håller tummarna för att det blir ett plus för dig! :)
    Jag fick göra vul förra året när den var några veckor sen. (Den var sen pga att jag slutat med piller) Kommer förmodligen få göra det nu med, trots att den bara är en vecka sen eftersom den numera är regelbunden och jag har gravsymtom o haft det sen äl+6 ungefär. Om testet visar negativt på tors när jag ska besöka bm så får jag förmodligen göra vul hos kvinnokliniken. Det beror helt på hur du mår och vad din bm/läkare tycker. Insisterar du att det är något fel i kroppen så får du nog kolla! Det känns jätteskönt att min vårdcentral tar en på allvar. Håller tummarna för dig!
Svar på tråden Dag 38 och ingen mens, vad händer?