MoaElis skrev 2016-02-17 18:48:04 följande:
Om jag ska börja studera, vilket jag måste även om jag inte vet till vad, måste jag nästan förberedda mig på något sätt för annars kommer jag förmodligen att dö av ångest vid redovisningar. Jag har aldrig under hela min skolgång redovisat något. Fråga inte. Jag googlade och vissa rekommenderade en kurs "Retorik för kvinnor på universitetet" men gud, vad dyrt. Någon som vet någon sida där man kan ta del av ungefär vad man lär sig vid en sådan kurs?
sedan krävs det givetvis övning men det blir svårt på många plan. Jag måste nog känna mig tvungen för att faktiskt sätta mig i en sådan situation. Andra tips välkomnas också.
En retorik kurs kommer nog inte att hjälpa dig. Den handlar antagligen mer om hur du lägger upp ett tal än om hur du skall våga ställa dig framför en publik. Jag föreslår att du börjar med att besöka ett bibliotek och ser efter vad de har för böcker om retorik. Sedan gör du en sökning på Youtube på rhetoric (det svensk utbudet är oftast magrare än det engelska).
Om vi då fortsätter till själva scenframträdandet så är det fösta du skall lära dig andningsteknik. Nu skall man inte komplicera saker mer än nödvändigt så vad du skall göra är att varje dag ägna några minuter åt att tänka på att hålla tal och koncentrera dig på att andas rytmiskt. Vanliga andetag med en jämn rytm. Det är nämligen ett effektivt sätt att handskas med panikkänslor.
Steg två är att du skall veta vad du pratar om. Det vill säga du skall behärska ditt ämne så pass bra att du kan improvisera. Färdiga manus fungera oftast inte särskilt bra när det kommer till att hålla tal. Du skall behärska ditt ämne så pass bra att du utifrån några få stödord eller bilder kan tala fritt. Det har ett par fördelar. Den första är att du då inte kan komma av dig och bli nervös för att du tappat bort dig. Det andra är att det blir mer levande för publiken och att du kan anpassa dig (efter lite träning) till den grupp du talar inför.
Svårare än så är det inte.