• modesty74

Protein +1 och högt blodtryck

Jag väntar mitt 5:e barn och igår upptäckte BM +1 protein i urinen. Jag har högt blodtryck sedan innan och äter Trandate 2x100 mg. Har med medicinen sänkt trycket från 200/105 till 150/80. Min fråga är om man kan ha +1 i protein utan att det är havandeskapsförgiftning på gång? Någon flytning var inte med i provet. Kissade skummigt imorse, men blev bättre när jag druckit massor av vatten. Är bara i v: 20 och är nu jätteorolig! Har haft 4 graviditeter med preeklampsi tidigare men då i v: 36-40. Någon mer som har +1 protein tidigt?

• Svar på tråden Protein +1 och högt blodtryck
  • aerial

Nu var det visserligen fyra år sedan för mig men jag TROR (är alltså inte helt säker och har inte min MVC-bok i närheten) att jag hade +1 och jag hade inte havandeskapsförgiftning. Detta var en vecka innan BF. Fick gå på kontroll på förlossningen varannan dag pga det och mitt höga blodtryck som vid inskrivningen var 155/105.

• calabalic

Jag hade +1 i protein några gånger och även närmare +2 nån gång samtidigt som jag hade ca 150/95 med samma trandate dos som du. Det var i och för sig från ca v.33 och framåt. Men det blev iaf aldrig HF då.

• modesty74

Tack för era svar. Det ger ju lite hopp iaf:0) Är så arg på min kropp som inte orkar vara gravid. Calabalic; Hade även du högt blodtryck vid inskrivningen eller när fick du Trandate?

• calabalic
    modesty74 skrev 2016-02-17 21:48:45 följande:

Tack för era svar. Det ger ju lite hopp iaf:0) Är så arg på min kropp som inte orkar vara gravid. Calabalic; Hade även du högt blodtryck vid inskrivningen eller när fick du Trandate?

Jag har kroniskt högt blodtryck så i normala fall medicinerar jag, men under början och mitten av graviditeten gick blodtrycket ner så jag behövde inte börja med trandate förrän omkring v.30 då trycket hade stigit igen. Hade väl omkring 140/90 vid inskrivningen v.12 men det helt utan medicin (i normala fall ligger jag på ca 160-180/95-105 utan medicin). Sen runt v.20-25 hade jag så lågt som 120/75 faktiskt. Har bm sagt nåt till dig om proteinet? Vad jag förstår kan +1 komma och gå lite under graviditeten utan att det behöver vara nåt, så sa iaf min bm. Däremot att trycket är högt i din vecka känns ju lite mer riskabelt. Dock måste det ju inte bli HF men de brukar ha extra koll på tillväxt och sånt. Hade du högt redan innan eller är det helt gravidrelaterat?
  • modesty74

Tack för svaret! Jo, du ligger betydligt bättre till med blodtrycket än jag. Jag hade 226/129 (!) som mest innan graviditeten, utan medicin. Jag har stressrelaterad hypertoni. Bara jag ser en läkarrock och en blodtrycksmanschett så stiger trycket. 24-timmarsmätningen visade dock 149/82 innan graviditeten. Ja, detta känns ju inte kul, men skönt att höra att +1 kan komma och gå.

• calabalic
    modesty74 skrev 2016-02-18 03:29:21 följande:

Tack för svaret! Jo, du ligger betydligt bättre till med blodtrycket än jag. Jag hade 226/129 (!) som mest innan graviditeten, utan medicin. Jag har stressrelaterad hypertoni. Bara jag ser en läkarrock och en blodtrycksmanschett så stiger trycket. 24-timmarsmätningen visade dock 149/82 innan graviditeten. Ja, detta känns ju inte kul, men skönt att höra att +1 kan komma och gå.

Oj det var väldigt kraftig vitarocken-effekt. Jag fick ofta lägre när jag testades av vita rockar jämfört med 24h-mätningar.. så jag känner mig uppenbarligen väldigt trygg med läkare. :D Hur var ditt tryck i tidigare graviditeterna då? Gick det ner precis som mitt? Du skrev att du inte fick högt förrän från v.36. Känner du dig mer stressad än vanligt just nu i livet jämfört med tidigare graviditeter? När ska du göra urinprov igen? Hoppas det försvunnit då eller iaf stannat vid +1.
  • modesty74

Jag fick högt blodtryck redan med barn nummer 1 och var inlagd på sjukhus i 2 veckor. Sedan blev det kroniskt förhöjt. Har blivit värre med åren och med barn nr:4 hade jag svår preeklampsi och blev igångsatt i v: 37. Jag skall tillbaks på tisdag för ny urinkoll. Tills dess är det sängen som gäller och vila. Tack för ditt svar<3

• aerial

Jag fick Metoprolol efter förlossningen, kommer inte ihåg styrkan nu. Åt dom i några månader. Har ätit de i snart två år nu igen efter att jag fick så mycket migrän efter förlossningen.

• modesty74

Aerial; Men UNDER graviditeten då? Du fick väl blodtrycksmediciner då också? Du hade ju 155/105 vid inskrivningen. Eller tyckte läkarna att det var okej ändå??

• aerial

Inskrivningen på förlossningen menade jag! Förlåt för missförståndet. Vid inskrivningen på MVC och under hela graviditet fram till en vecka innan BF hade jag normalt blodtryck.

• modesty74

Jodå, protein kan komma och gå. Har vilat samt höjt dosen Trandate med 1 tablett. Igår BT 140/83 och inget protein. Tack för att ni tröstade mig. Kändes inte så kul förra veckan.

Svar på tråden Protein +1 och högt blodtryck