• Anonym (Tips?)

    Min tjej envisas med att ha ett dyrare bröllop än vad jag klarar av att betala

    bröllopsfråga.

    Jag och tjejen sla gifta oss. Jag har sagt till henne att min budgett sträcker sig till 100.000 kr. Jag är dålig på stt planera fester osv, hon har mer intresse för det. Så jag har sagt till henne att planera som hon vill och jag lägger ut max 100.000 kr. Inte mer än så eftersom att jag inte har råd.

    Nu har hon valt att lyxa till det ordentligt och gjort så att allt hamnar på 155.000 kr!! Jag har sagt nej, jag har inte råd! Jag har sagt till henne att hon får betala 55.000 ifall hon vill ha dessa extra lyxigheter. Men...hon kontrar med att hon inte har råd. Och det stämmer, hon har inte råd. Det var därför jag satte den tydliga gränsen till henne från början.

    Hon envisas med att hon vill ha bröllopet för 155.000 kr. Jag tycker det är jättekonstigt att hon gör så? Vet inte hur jag ska hantera situationen?

  • Svar på tråden Min tjej envisas med att ha ett dyrare bröllop än vad jag klarar av att betala
  • j a d e

    Gift dig med någon annan...? Någon som fattar vad du säger förslagsvis.

  • Anonym (X)

    Har ni inte råd så har ni inte råd. Svårare än så är det inte. Säg åt henne att antingen får hon nöja sig med bröllop för "bara" 100.000 eller så får ni vänta tills hon sparat på sig 55.000 kr till att betala med.

  • Gizmo

    Snacka om bortskämd tjej! Du ska inte gå med på hennes krav överhuvudtaget, vill hon ha ett dyrare bröllop får hon betala det själv.

    Jag skulle inte gifta mig med någon som är så otacksam! 

  • Hjördis84

    Svaret för dig är lätt:

    - antingen gifter vi oss för 100 tkr på den bestämda tiden eller så gifter vi oss först efter att du sparat ihop 55tkr till. Punkt.

    Alltså, vanligtvis delar man ju på kostnaderna och sparat tillsammans. Tycker du ör mycket generös som betalar hela tillställningen.

    Tycker din tjej har dålig verklighetsuppfattning och jag tycker att du ska vara med i planerna så att hon inte fokuserar fel i bröllopsplaneringen.

  • Hjördis84

    Be att få se hennes budget. Om hon inte satt någon, be henne göra en uppskattning på alla kostnadsonråden. Det går att vara effektiv och hitta mer prisvärda alternativ.

  • Anonym (Sara)

    Skojar du? Varför ska du ensam stå för kalaset. Helt sjukt om du frågar mig. Hon borde rätta munnen efter matsäcken. Förstår du vad du ger dig in på genom att gifta dig med en så bortskämd tjej. Ska du vara ensam familjeförsörjare också? Hon låter väldigt ung. Vänta tills hon skaffat ett arbete och sparat ihop till halva bröllopet. Du har bäddat för trubbel.

  • Anonym (Brud 04)

    Det känns som om du kommer att gå på en rejäl nit. Vad är det för bortskämd tjej du träffat? Varför ska du betala för hela ERT bröllop? Ska ni ha gemensam ekonomi efter ni gift er? Hur gammal är hon? Jobbar ni båda?

    Många frågor men jag upplever det konstigt att två vuxna människor resonerar på det här sättet. Ni bör lösa ekonomiska frågor innan ni gifter er. Och då menar jag allt. Om du har väldigt mycket mer pengar än henne kanske det är dags att skydda dina tillgångar. Eller så är ni jämställda och då kanske det är en god att slå ihop era ekonomier.

  • Stårschan

    Se detta som en varningssignal innan det är för sent, och tänk noga igenom om du vill dela resten av ditt liv med någon som har en så märklig inställning till pengar och ekonomi.

    Och som sagt - sätt er ner och gå igenom bugdeten och planeringen tillsammans. Att du står för pengarna och hon står för all planering är kanske inte den bäste lösningen. Träna er i att arbeta ihop som ett team som jobbar mot samma mål. OM ni nu ändå ska gifta er så är det något man behöver öva sig på.

  • Anonym (Gift)

    Akulle sagt som dom andra-då gifter vi oss när hon sparat ihop dom sista 55tkr...

    Men sen förstår jag inte varför alla påpekar att det är du som betalar hela bröllopet, ni vet ju inte varför hon inte betalar...är väll hans val om han gifter sig med en ung eller av nån annan anledning har en dålig ekonomi :p men sen så behöver hon ju inte bli så jäkla bortskämd bridezilla att hans budget inte duger :s

    För oss var det också min man som betalade hela bröllopet då jag är kroniskt sjuk och han får faktiskt skylla sig själv att han ville gifta sig ändå när han visste att jag har mer eller mindre 0 i inkomst och bara täcker precis mina egna räkningar. Men sen så lever vi som en familj, så jag sitter i VÅR soffa och inte hans soffa,trots att det var han som betalade och jag bara valde den ;)

    Men jag kanske borde börja räkna barnen som bara mina också,var ju jag som gjorde "grovjobbet" och han var ju bara med på den roliga delen av tillverkningen där :P

  • SupersurasunkSara

    Tja i Sverige har det ju varit kutym att tjejens föräldrar betalar så det kan du ju tala om för henne

    Eller så avbokar du bröllopet helt, eller meddelar att det blir av OM hon håller sig inom budgeten eller att ni väntar tills hon har sparat ihop det som saknas.

    Som någon skrev, det går att få ner priserna om man vill. På facebook finns tex ett antal köp och säljsidor för bröllopssaker/kläder. Tårtan kan man komma ner i pris genom att leta efter en elev som går sista året tex. Det finns massor med folk som har det som hobby också. Vi fick tex bara betala ingredienserna för vår tårta, men då var det en fd kollega som gjorde den förvisso. Vanligen får man betala en summa för utförandet också.

    Finns inte pengarna så finns de inte, hur tänkte hon si att dt skulle betalas då Ska hon sätta dig i skuld det första hon gör?

  • Birgitta02

    Lyxfällebrud som gillar att spendera? Jag hade aldrig i livet gått med på det. Det innebär att ni måste låna pengar. Att låna pengar till en enda fest är vansinne. Och varför inte ha en liten fest och fläska på en rejäl smekmånad istället? 155 000 är ju fullständigt vansinnigt att lägga på en fest där du måste ta varenda krona du har på sparkontot.

    Så här: Bröllopet får kosta max 100 000 eller så ställer vi in bröllopet. Punkt. För mig hade det inte funnits några som helst kompromisser där. Sätt ner foten. Hota med att skicka återbud till samtliga inbjudna. Det är du som betlar så det är du som håller i dirigentpinnen.

  • Ordinär Man

    Och sen kommer en där soffan DU inte har råd med. Den där resan DU ska betala. Ny bil för DINA pengar. Sen sitter du där med ett litet belopp det lyckas spara ihop hålla glömt. Så hittar hon dem och renoverar köket. Och eftersom hon nu "vet" att det finns pengar undanstoppade, passar hon på att fixa badrummet också. Lyxfällan nästa!

  • stormfågel

    Bland det knepigaste jag hört! Tycker också ni ska skjuta upp det hela.

    Kräv att ni tar ett gemensamt ekonomiskt ansvar, hur blir det annars sen, en bit in i förhållandet om en betalar och en spenderar.

    Det finns hur många avsnitt som helst av "Lyxfällan" som ni kan titta på tillsammans där den ena partnern (eller båda)  i ett förhållande inte tar ansvar för ekonomin.

    Jag skulle dessutom kräva djupare i beteendet. Har hon ett oansvarig förhållande till pengar? Varför vill hon inte bidra till bröllopet? Brukar hon utnyttja andra? Brukar hon tjata igenom sin vilja? Varför håller hon sig inte till det ni kommit överens om? Är yta och lyx viktigare för henne än för dig? osv. osv.

    Tusen frågor som kan få bäring även i andra frågor av ett förhållande (barn, uppfostran, semester, relationer)

  • Themis

    Exakt som någon redan skrev- vill hon ha dyrare bröllop så får  ni vänta medan hon jobbar ihop pengarna.

    Jag ville t.ex. ha en dyrare ring så den har jag betalat (och vi delade på bröllopet).

    Inte ska en vuxen kvinna behöva någon välgörenhet inte, ut och jobba med er!


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • snedtak
    Themis skrev 2016-02-19 22:35:49 följande:

    Exakt som någon redan skrev- vill hon ha dyrare bröllop så får  ni vänta medan hon jobbar ihop pengarna.

    Jag ville t.ex. ha en dyrare ring så den har jag betalat (och vi delade på bröllopet).

    Inte ska en vuxen kvinna behöva någon välgörenhet inte, ut och jobba med er!


    I sakfrågan håller jag helt med dig, de får antingen vänta tills de har råd med ett dyrare bröllop eller planera om så att det blir billigare. Dessutom är det viktigt att det är gemensamma beslut som tas (tycker jag).

    Däremot kan inte alla vuxna kvinnor jobba, som någon sa ovan. Kroniska sjukdomar sänker inkomsten och kan tom göra det svårt att hitta ett jobb överhuvudtaget.
  • Velouria

    Vill du spendera ditt liv med en gåshjärna som hon? Slår vad om att hon är en sån som kommer att överdramatisera om du står på dig gällande kostnaden. Att hon kommer att bli jättearg/jättetjurig/gråta jättemycket, spela på ditt samvete och få dig känna dig ond som "inte älskar henne tillräckligt mycket för att kosta på ett bröllop" som man dessutom bara har en gång i sitt liv.

    Hon kommer att vara en sådan girig gnällkärring under hela ert äktenskap också. Hennes idiotbeteende kommer att förvärras under graviditeten där hon tror att hon bär på en sjukdom och ska därför passas upp på HELA TIDEN - när hon behagar, för annars är du ingen bra make.

    Det är den bilden jag får av ert förhållande. Att hon är en barnrumpa i en vuxen kvinnas kropp och att du är en toffla.

    Men lycka till!


    Integrerbart DNA
  • Themis
    snedtak skrev 2016-02-19 23:17:08 följande:
    I sakfrågan håller jag helt med dig, de får antingen vänta tills de har råd med ett dyrare bröllop eller planera om så att det blir billigare. Dessutom är det viktigt att det är gemensamma beslut som tas (tycker jag).

    Däremot kan inte alla vuxna kvinnor jobba, som någon sa ovan. Kroniska sjukdomar sänker inkomsten och kan tom göra det svårt att hitta ett jobb överhuvudtaget.
    Sant, men nu är inga sådana begränsningar kända här så jag utgår från trådstarten.

    Och om den ena parten har lyxfälletendenser så är det nog nyttigt att behöva dra ihop lite pengar själv tänker jag, istället för att tänka att man ska leva på andras.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
Svar på tråden Min tjej envisas med att ha ett dyrare bröllop än vad jag klarar av att betala