• mamma till L

träning och gravid

Hej. Är gravid i vecka 6, brukar träna mycket i form av bodybalance och body pump. Vad ska man tänka på nu vid graviditet är de några rörelser man ska va försiktig med eller kan man köra på som vanligt?

• Svar på tråden träning och gravid
  • Misscaswell

Jag tränade till och med v 30, och det här är baserat på de råd jag fick och följde. Tycker ändå att du ska bolla med din barnmorska som kan hjälpa dig att bedöma hur din kropp mår. Personal på ditt gym kanske också kan hänvisa dig till någon som är påläst om träning vid graviditet.

Generellt gäller väl att man ska känna efter och kanske sikta på att underhålla snarare än öka styrka. Köra 200% kan du göra en annan gång.

Sen kommer dina magmuskler snart att börja dela sig, och då får du sluta med situps och andra övningar mot de yttre magmusklerna. Yoga, som ofta tränar de inre magmusklerna och bäckenbotten om man gör det rätt, är bättre. Plankor kan funka också.

Så småningom (olika hur tidigt) kommer ditt bäckenben att börja "luckras upp" och då ska du undvika rörelser där benen är brett isär, samt hopp och spring.

När magen blir stor kommer den att begränsa lite genom sin storlek och tyngd: du kommer förstås inte att kunna ligga på mage. Du kommer också att få sämre balans pga förändrad tyngdpunkt, och det kan vara bra att använda spegel för att hålla koll på hållningen under träning. Man vill ju helst inte ramla som höggravid. Mot slutet ska du också undvika att ligga platt på rygg, eftersom fostret då tynger på din kroppspulsåder, vilket påverkar syresättningen för er båda.

Framemot v 20 började jag få sammandragningar vid vissa typer av fysisk ansträngning, och då undvek jag dem. Som sagt, man får lyssna jättenoga på kroppen, vila när man är trött och sluta när det känns obehagligt.

• Oscli

Jag tränade fram till v 33. Då var jag på ett pass indoor walking (crosstrainer i grupp). Innan dess gick jag även på bodystep och bodyjam (dans). Att jag slutade berodde mest på att jag inte orkade efter jobbet eller när jag var ledig. Dessutom behövde jag nya kläder och det ville jag inte lägga pengar på.

Mitt tips är att prata med en tränare på gymmet. De vet ji vad du brukar träna och vad som du ksn fortsätta med eller undvika. Jag fick ett anpassat styrkeprogram som jag kunde göra under hela graviditeten även då magen blev större. Det var övningar för skuldror, rygg och baksida. Sen går det inte att ge allt under sina träningspass, utan man får känna efter. Känns någon övning inte bra så undvik.

Svar på tråden träning och gravid