• Anonym (Längtan efter ett +)

Blir inte gravid :(

Jag och min partner började försöka skaffa barn i slutet på förra året, men har ännu inte fått ett plus. Det har nu fått fyra försök plus ytterligare två månader som fallit bort för att jag inte hade någon ÄL. Jag känner mig ganska stressad och orolig eftersom ingen av oss har barn. 

Jag är lite äldre, fyller 37 i år. Båda är friska och jag har även kollat mina värden och allt såg okej ut. Ligger dessutom på en bra vikt och har en hälsosam livsstil förutom att jag känner stress över det här med barn. Varken röker eller dricker alkohol eller koffein. Jag rör på mig dagligen. Jag testar med ägglossningstester och har haft ÄL de senaste fyra månaderna samt regelbunden mens. 

Trots detta vill det inte ta sig. 

Jag har varit gravid en gång tidigare, vid 33 års ålder. Då blev jag gravid av misstag med mitt ex som lämnade mig i samma veva. Vi hade sex under vad jag trodde var mensens sista dag och han kom i mig, vilket resulterade i graviditet. Eftersom jag tycker att det är viktigt att ett barn har båda sina föräldrar så gjorde jag en abort (han ville inte se röken av barnet och detta vill jag inte utsätta ett barn för eftersom jag själv är uppväxt på det sättet med frånvarande pappa). 

(Jag och min nuvarande partner har varit tillsammans i 1,5 år och håller nu på att leta efter en gemensam bostad och ska sälja våra lägenheter. Ännu står vi alltså inte skrivna på samma adress.)

Kan det ta tid utan att det är något fel på en? 

• Svar på tråden Blir inte gravid :(
  • schober

Hej! 

Ja det kan ta tid även om det inte är något som är fel.

Det är egentligen helt otroligt att det blir nog barn gjorda alls eftersom det är SÅ mycket som ska stämma när en bebis ska bli till. Det är i snitt bara ca 20% chans att lyckas per ägglossning, men då ska också spermierna vara tillräckligt starka för att orka simma och sen penetrera- Utöver det hittade jag även detta: 

Många befruktade ägg leder aldrig till graviditet och många graviditeter resulterar i missfall så tidigt att de inte blivit upptäckta. 
    - 30 procent - Ägget blir aldrig implanterat.
    - 20 procent - Prekliniskt missfall, dvs misssfall innan graviditeten ens konstaterats.
    - 20 procent - Kliniskt missfall, dvs kvinnan har fått bekräftat att hon varit gravid.
    - 30 procent - Fortsatt graviditet med ett växade barn.
    (
    www.tryggabarn.nu/gravid/att-bli-gravid/hur-latt-blir-man-gravid)

Försök några månader till, men kan ni ta hjälp av en fertilitetsklinik pga. er ålder. Efter 35 år så brukar man få hjälp tidigare för att ha tiden på sin sida. Lycka till!

schober skrev 2016-02-18 01:08:00 följande:

Hej! 

Det är egentligen helt otroligt att det blir nog barn gjorda alls eftersom det är SÅ mycket som ska stämma när en bebis ska bli till. Det är i snitt bara ca 20% chans att lyckas per ägglossning, men då ska också spermierna vara tillräckligt starka för att orka simma och sen penetrera- Utöver det hittade jag även detta: 

Många befruktade ägg leder aldrig till graviditet och många graviditeter resulterar i missfall så tidigt att de inte blivit upptäckta. 
    - 30 procent - Ägget blir aldrig implanterat.
    - 20 procent - Prekliniskt missfall, dvs misssfall innan graviditeten ens konstaterats.
    - 20 procent - Kliniskt missfall, dvs kvinnan har fått bekräftat att hon varit gravid.
    - 30 procent - Fortsatt graviditet med ett växade barn.
    (www.tryggabarn.nu/gravid/att-bli-gravid/hur-latt-blir-man-gravid)

Försök några månader till, men kan ni ta hjälp av en fertilitetsklinik pga. er ålder. Efter 35 år så brukar man få hjälp tidigare för att ha tiden på sin sida. Lycka till!

Tack för ditt svar. 

Vi har dessvärre inte rätt till gratis IVF eftersom vi både varit tillsammans för kort tid och dessutom inte står skrivna på samma adress. Däremot sökte jag själv hjälp och bad dem om att kolla mina värden, så jag har väl gjort det mesta av en utredning förutom att jag inte fått mina äggledare spolade. Dock så har jag ju som sagt varit gravid tidigare, så det BORDE inte vara något problem så. Det enda de kunde säga var att jag inte har jättegott om ägg, men det var inte katastrofalt dåligt heller. Kanske något sämre än vad som är normalt i min ålder, men inte överdrivet. 

Vet du vilken ålder de där siffrorna är uträknade på? 
  • Anonym (All in!)

Men kör på! Gift er och flytta ihop. Om ni ändå ska ha barn så kanske ni är ganska säkra på varandra.

Efter 35 sjunker ju kvinnans möjligheter ganska radikalt och det kan ta tid att bli gravid även om allt ser bra ut. Hur gammal är din partner?

Eller så kör ni på ett privat ivf. Betala för ett trepacksförsök. Då blir det ju ingen väntetid heller.

Min man och jag kan inte bli föräldrar på naturligt sätt. Vi har ett barn genom ivf och funderar på ett syskonförsök. Vi hade vänner som helt seriöst frågade om vi visste hur man egentligen genomförde ett samlag! De trodde att vi gjorde fel och att det var därför vi var barnlösa... :-P

Anonym (All in!) skrev 2016-02-18 04:50:21 följande:

Men kör på! Gift er och flytta ihop. Om ni ändå ska ha barn så kanske ni är ganska säkra på varandra.

Efter 35 sjunker ju kvinnans möjligheter ganska radikalt och det kan ta tid att bli gravid även om allt ser bra ut. Hur gammal är din partner?

Eller så kör ni på ett privat ivf. Betala för ett trepacksförsök. Då blir det ju ingen väntetid heller.

Min man och jag kan inte bli föräldrar på naturligt sätt. Vi har ett barn genom ivf och funderar på ett syskonförsök. Vi hade vänner som helt seriöst frågade om vi visste hur man egentligen genomförde ett samlag! De trodde att vi gjorde fel och att det var därför vi var barnlösa... :-P

Min partner är 30 och fyller 31 i slutet på året.

Tyvärr har vi inte råd med ivf privat eftersom bara en av oss jobbar (han blev just klar med studierna och söker nu jobb). Mitt sparkapital gick åt när jag köpte min lägenhet.
Svar på tråden Blir inte gravid :(