• Anna1234

För- eller nackdelar med fiber- hjälp!

Hej!
    Vi måste ta ett beslut om vi ska ansluta oss till fibernätet inom kort. Vi bor på landet och det kommer kosta oss runt 20000 kr, dessutom måste vi gräva i vår trädgård för kabeln.

Jag har försökt sätta mig in i vilka fördelar kontra nackdelar det finns med fiber eftersom det ändå är ganska mycket pengar som ska betalas för något vi i dagsläget inte har behov av. 

Fördelar: snabbare bredband, man kan ha tv och telefon i ett, ev en ökning av husets värde, det blir mycket dyrare om vi ångrar oss och vill göra det senare

Nackdelar: vi är nöjda med hastigheten på vårt bredband idag, har parabol som funkar utmärkt och har valt bort fast telefoni. Det är möjligt att behovet av snabbare bredband kommer när sonen är äldre och ska lana men han är bara sex år än... vi har heller inga planer på att sälja, dessutom tror jag inte att vårt hus kan stiga så jättemycket i värde, oavsett fiber.

Någon som kan hjälpa till med fler för- och nackdelar i frågan?

• Svar på tråden För- eller nackdelar med fiber- hjälp!
  • smörblomma11

Satsa ni på fiber. Det är värt pengarna. Vi ska själva gräva i maj. Det är ju mer stabil uppkoppling och Telia vill ju gärna avveckla gamla systemet på många platser.

• nattuv
    Anna1234 skrev 2016-02-18 08:24:45 följande:

Hej!
    Vi måste ta ett beslut om vi ska ansluta oss till fibernätet inom kort. Vi bor på landet och det kommer kosta oss runt 20000 kr, dessutom måste vi gräva i vår trädgård för kabeln.

Jag har försökt sätta mig in i vilka fördelar kontra nackdelar det finns med fiber eftersom det ändå är ganska mycket pengar som ska betalas för något vi i dagsläget inte har behov av. 

Fördelar: snabbare bredband, man kan ha tv och telefon i ett, ev en ökning av husets värde, det blir mycket dyrare om vi ångrar oss och vill göra det senare

Nackdelar: vi är nöjda med hastigheten på vårt bredband idag, har parabol som funkar utmärkt och har valt bort fast telefoni. Det är möjligt att behovet av snabbare bredband kommer när sonen är äldre och ska lana men han är bara sex år än... vi har heller inga planer på att sälja, dessutom tror jag inte att vårt hus kan stiga så jättemycket i värde, oavsett fiber.

Någon som kan hjälpa till med fler för- och nackdelar i frågan?

Fiber är en investering i framtida behov. När det gäller infrastruktur, som det faktiskt handlar om här, skall man inte vara dumsnål.

På lång sikt blir det troligen mer ekonomiskt med fiber än med alternativa lösningar. Räknat på en avskrivningstid på 20 år så blir månadskostnaden för installationen inte särskilt hög.

Det finns även en risk att internet i framtiden kommer att ses som så grundläggande att en saknad fast lina (fiber) kommer att ses på samma sätt som om ett hus idag saknar en uppkoppling till elnätet.
  • Anna1234

Tack för alla svar!

Vi lutar åt fiber, det är bara alla argument om att det ät trådlöst som gäller i framtiden, inte en nedgrävd tråd som spökar för oss. Utvecklingen av det trådlösa nätverket har väl varit enorm och kommer verkligen fiber gå förbi den?

• sportpappa
    Anna1234 skrev 2016-02-22 10:44:40 följande:

Tack för alla svar!

Vi lutar åt fiber, det är bara alla argument om att det ät trådlöst som gäller i framtiden, inte en nedgrävd tråd som spökar för oss. Utvecklingen av det trådlösa nätverket har väl varit enorm och kommer verkligen fiber gå förbi den?

Den största anledningen till att välja fiber är att du inte betalar för datamängd utan för hastighet.
    Svarstiderna är bättre för fiber än för mobil datatrafik.
    En annan stor fördel med fiber är stabilitet. Mobilnät går ner lite då och då och är ganska svajiga.

4G-nätet idag är inte på långa vägar lika snabbt som fiber. 5G-nät kan konkurrera med fiber, men det kommer ta tid innan vi har tillräckligt bra 5G-täckning. Sen är frågan vad 5G kommer att kosta per gigabyte.
  • Anna1234

Jo, men då landar vi ju igen att vi är helt nöjda med vårt internet idag utan att det skulle ses som en långsiktig investering... vilket det kanske inte är om 5G-nätet är konkurrenskraftigt mot fiber om 5-10 år.

• sportpappa
    Anna1234 skrev 2016-02-22 12:57:37 följande:

Jo, men då landar vi ju igen att vi är helt nöjda med vårt internet idag utan att det skulle ses som en långsiktig investering... vilket det kanske inte är om 5G-nätet är konkurrenskraftigt mot fiber om 5-10 år.

Om säg 5-10 år så kanske det kommer en ny chans att ansluta sig eller så kan man efteransluta sig, men till en högre kostnad. Det kanske är en möjlig väg beroende på kostnaden.
Svar på tråden För- eller nackdelar med fiber- hjälp!