• Anonym (Lisa)

Hur kolla upp antalet ägg jag har kvar?

Är en 30 årig singeltjej som längtar efter barn. Senaste tiden har jag fått diverse katastroftankar om framtiden, är livrädd att när dagen kommer då jag och min framtida partner är redo att bli gravida så är min fertilitet förbi. Sedan jag var 23 år har jag haft kort mens, 2-3 dagar max. Fick också ett tidigt missfall när jag var 25 år. Hade lätta cellförändringar vid 27 års ålder. Tror ni att detta kan innebära eller tyda på svårigheter att bli gravid framöver? Min mamma kom i klimakteriet vid 38 års ålder. Nu funderar jag på om man kan kolla antalet ägg man har kvar eller om det då krävs att man försökt bli gravid utan att lyckas. Vill bara få känna mig lugnad även om antalet ägg förstås inte ger några garantier helt och hållet.

• Svar på tråden Hur kolla upp antalet ägg jag har kvar?
  • Anonym (Osäkert)

Exakt antal ägg går inte kolla och framför allt är det ju inte antalet som till sist avgör om man blir gravid utan kvaliteten. Det är ytterst ovanligt i din ålder att ha så dålig kvalitet att man inte blir gravid. 90% av alla som börjar vid 30 kan få 3 barn om de vill enligt studier. Du kan ju gå privat och kolla vissa värden, men det kommer ändå inte säga huruvida du kommer att kunna bli gravid eller inte. Mina värden var bra-jag lyckades inte alls med egna ägg.

• Anonym (Lisa)

Tack för ditt svar. Då kanske det inte är lönt att kolla upp ens. Eftersom jag inte har någon partner lär det dröja nått år innan jag försöker bli gravid.

• Anonym (Osäkert)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-02-18 16:21:23 följande:
    Tack för ditt svar. Då kanske det inte är lönt att kolla upp ens. Eftersom jag inte har någon partner lär det dröja nått år innan jag försöker bli gravid.
    Nej, jag undrar om de ens vill kolla i ditt läge. Och även om du kollar säger värdena inget direkt, de kan möjligen ge en hum, men inget mer. Dessutom om du nu skulle få svårt i framtiden kan det ju lika gärna bero på din partner eftersom infertilitet lika ofta beror på mannen som kvinnan. Tycker du ska ta allt detta när det är dags och inte oroa dig i förväg! Glad
Svar på tråden Hur kolla upp antalet ägg jag har kvar?