• Bobby84

15 tim på förskola, vad får jag göra?

Jag är 100% föräldraledig till min lilla flicka på tio månader och min sexåring går 15 tim i veckan på förskola. Min fru jobbar skift inom vården och är därför ibland hemma under dagtid och vill då ta hand om lillan tillsammans med mig.

Vad får jag då göra utan att bryta mot lagar och regler?

Får jag träna och utföra andra fritidsaktiviteter under tiden som dottern är 15 tim på förskolan?

Jag vill fråga förskolan själv men det känns så fel att fråga det..

Någon med stenkoll?

• Svar på tråden 15 tim på förskola, vad får jag göra?
  • Carambolan

Ja, 15 timmar allmän förskola har alla barn över 3 rätt till, även om föräldrarna bara är hemma och pillar sig i naveln. Syftet är att ge barnet det pedagogiska inslaget, inte att ge föräldrarna barnomsorg.

• LillaLoppi

Alla barn över 3 år har rätt till allmän förskola, 15h/v. Då kan du göra precis vad du vill.

• milli79

Går inte 6åringen i förskoleklass? Alla barn över 3år har ju "rätt till" allmänförskola 15h så borde inte spela någon roll vad du gör tycker jag. Har dock inte stenkoll...

• Minza83
    milli79 skrev 2016-02-18 13:10:49 följande:

Går inte 6åringen i förskoleklass? Alla barn över 3år har ju "rätt till" allmänförskola 15h så borde inte spela någon roll vad du gör tycker jag. Har dock inte stenkoll...

Hon kanske precis fyllt 6år? 2010a..?

Nåväl ts du är fri att göra precis vad du vill dessa 15h! :)
  • milli79
    Minza83 skrev 2016-02-18 13:12:21 följande:
    Hon kanske precis fyllt 6år? 2010a..?

Nåväl ts du är fri att göra precis vad du vill dessa 15h! :)
    =))) jo jag fattar
  • Anonym (mammaledig)

Frågan är väl snarare vad du får göra när du är föräldraledig med lillan? Om du är föräldraledig från jobbet och får betalt från försäkringskassan 5 dagar i veckan måste du väl vara med lillan 5 dagar i veckan. Ingen bryr sig om du sticker och tränar någon timme, men du får väl inte lämna barnet som du får föräldrapenning för med sin mamma (eller far eller mor  föräldrar) en hel dag och åka på semester t.ex.

• IsDimma

Från förskolans sida får du göra precis vad du vill under dessa 15 timmar. På det viset är dessa 15 timmar friare än vad resten av förskoletiden är, iaf i den kommun där jag jobbar. Nackdelen är ju att dessa 15 timmar inte är ruckbara på samma vis som en plats för barn med studerande eller förvärvsarbetande föräldrar.

• TeresB
    Anonym (mammaledig) skrev 2016-02-18 13:22:49 följande:

Frågan är väl snarare vad du får göra när du är föräldraledig med lillan? Om du är föräldraledig från jobbet och får betalt från försäkringskassan 5 dagar i veckan måste du väl vara med lillan 5 dagar i veckan. Ingen bryr sig om du sticker och tränar någon timme, men du får väl inte lämna barnet som du får föräldrapenning för med sin mamma (eller far eller mor  föräldrar) en hel dag och åka på semester t.ex.

Varför skulle man inte få fixa barnvakt om man har fp?

Och hur skulle FK veta om mormor passade medan du tog en vilodag. Sin mamma alt sin pappa får man alltid lämna barnet med såvida inte väldigt speciella omständigheter råder.
  • LillaLoppi
    Anonym (mammaledig) skrev 2016-02-18 13:22:49 följande:

Jodå, det gjorde jag. Inga problem med det.
  • Bobby84
    IsDimma skrev 2016-02-18 13:46:58 följande:

Från förskolans sida får du göra precis vad du vill under dessa 15 timmar. På det viset är dessa 15 timmar friare än vad resten av förskoletiden är, iaf i den kommun där jag jobbar. Nackdelen är ju att dessa 15 timmar inte är ruckbara på samma vis som en plats för barn med studerande eller förvärvsarbetande föräldrar.

Okej så om jag har fattat rätt så kan jag säja till förskolan att frugan har varit själv hemma med bebisen hela dagen och att jag har tränat samt hängt med kompisar hela dagen när jag är där och hämtar min sexåring, utan att förskolan kan säja något.

Försäkringskassan är en annan femma, jag får ju betalt för att ta hand om min bebis. Men inte kan FK kräva att jag ska vara med min baby 24/7? Jag avstår från jobbet 8h om dagen. 100% FP motsvarar 8h/dagen inte 24h/dagen.
Svar på tråden 15 tim på förskola, vad får jag göra?