• Ankissen

Abort i v9, piller eller skrapning?

Jag har ett ma men min kropp vägrar fatta detta så hormonella sett är jag ff mycket gravid men inuti mig växer det inte som det ska.

Min kropp kommer behöva hjälp på traven att göra sig av med missfallet och som jag fattat det står valet mellan piller och skrapning.

Vilket av detta är minst smärtsamt och bäst för framtiden i form av kortare blödningstid och sånt? N ån som har erfarenhet och kan berätta lite?

• Svar på tråden Abort i v9, piller eller skrapning?
  • Anonym (xx)

Skrapning är enligt mig överlägset på alla sätt och under narkos såklart. Skulle aldrig i helvete använda mig av piller.

• Anonym (T)

Medicinsk innebär förre risker på det sättet att det kommer ut så som det ska vid ett vanligt missfall, det kan gå fort och rätt smärtfritt

Men det kan också vara så att just din kropp inte reagerar eller istället blöder för mycket

Kirurgisk innebär risker om du gör under narkos då narkos alltid är en risk

Instrumenten är inte alls lika skadliga som dom en gång var men det finns en liten risk för skada och ärrvävnad

Det finns en risk att dom inte får ut allt och du måste upprepa eller göra medicinsk ändå men du kan också blöda mindre av kirurgisk och det är över snabbt

Finns för och nackdelar med båda

När slutade embryot växa? Ju mindre det är desstu lättare är medicinsk och svårare med kirurgisk då det kräver att embryot går att hitta, då är det bäst att det är lite större

Svar på tråden Abort i v9, piller eller skrapning?