• Äldre 18 Feb 14:33
    9930 visningar
    3 svar
    3
    9930

    Kraftig cervix stenos

    Finns det någon här som har samma problem som mig, eller någon gynekolog här som kanske tycker mitt "fall" låter intressant?


    Jag har efter en konisering tre månader efter min första förlossning fått en kraftig stenos i min livmoderhals (ärrvävnad). Så kraftig att min mens inte kom ut utan jag fick läggas in och man fick söva och skära upp min livmoderhals och "tömma". Detta gjordes tre gånger. 


    Sen blev jag gravid efter en insemination i Danmark. Bebis nummer två föddes med kejsarsnitt för jag kunde inte öppna mig mer än 2 millimeter trots bra värkarbete i 20 timmar. 


    Jag blev gravid förra våren, fick ett sent missfall i vecka 20. Efter tre dagars värkarbete (hemskare värkar än när jag födde mitt första barn) så blev jag skrapad. 


    Nu har jag i snart åtta månader försökt att bli gravid med min sambo, vi har inga gemensamma barn men han har barn sedan innan också. Jag har haft ägglossning varje månad (förutom denna av någon konstig anledning). Men ingen bebis. 


    Jag misstänker att min cervix stenos blivit värre sedan min skrapning i somras då jag har kraftigare mensvärk och svårare att få ut "klumpar" när jag har mens. Jag har läst på och förstått att det kan bli så att det är omöjligt att bli gravid "normalt" om man har cervix stenos. Jag antar att lösningen är insemination. 


    Jag ska till viktoria kliniken om några veckor. Jag undrade mest om det finns någon som är i min sits?


    Hemskt att gå igenom en halv graviditet och sen inte kunna bli gravid igen. Mår så otroligt dåligt. 

  • Svar på tråden Kraftig cervix stenos
  • Äldre 25 Aug 09:50
    #1

    Ser att tråden är gammal men ger det ett försök att svara iaf.

    Jag har också opererats för cervixstenos. Har försökt hitta information om det på nätet men det finns inte så mycket.

    Jag är gravid i v 38+0 och oron inför förlossningen ökar. Min BM undersökte mig igår och tappen är som hon beskriver det helt omogen och stängd, jag misstänker att det beror på att tappen har växt ihop igen efter töjningsförsöket (som skedde ett par månader innan jag blev gravid bara!)

    Precis som du hade jag så svår att mensen inte alls kom ut, utan jag åkte in pga akuta smärtor, kändes precis som värkarbete. Där töjde dom ut igen och frågade om jag ville sätta in en p-spiral för att förhindra att den växer ihop igen, men eftersom vi planerat ett till barn så tackade jag nej till det.

    Nu har jag försökt att få hjälp och försöka få reda på om tappen är ihopväxt igen men det har varit jättesvårt och jag känner att jag inte fått den hjälp jag önskat. 

    Det enda jag hittat på internet, såsom ditt inlägg, gör mig livrädd!! 

  • Tue 2 Mar 2021 10:47
    #2

    Hej! Ser att tråden är 5 år gammal men jag behöver ställa några frågor om just cervixstenos. Jag har det, med förskräcklig mensvärk osv. Jag och min kille försöker bli med barn men det verkar inte funka... hur är det med ivf och cervixstenos? Jag såg att ni hade blivit gravida och gjort insemination? Går det att föra in en kateter genom cervix när det är så trångt/ärrigt?

  • Sat 29 Jan 2022 07:28
    #3

    Min gamla tråd. 

    Sedan dess har jag fått två barn till och ett sent missfall i vecka 20. Nu försöker vi få ytterligare ett barn ???? inga problem med att bli gravid med tanke på stenosen, de små rackarna kommer igenom livmoderhalsen. Ifall någon är i samma sits som jag var i innan jag blev gravid.

    Men jag har stora problem av min stenos. Fruktansvärda smärtor vid mens. Blodet har svårt att komma ut förloppet ser ut så här. Mensvärk som ökar och mensen kommer, mycket blod direkt inga spottings. Dag två om kroppen har en del koagel som ska ut så ökar smärtan till nior på smärtskalan. Jag har Citodon utskrivet, jag ammar och det är det snällaste jag kan ta. Tar Citodon som värkar på kanske 20 minuter, de hemskaste minutrarna. Dag tre försvinner mensen. Dag fyra eller fem får jag återigen extrem smärta, som.värkarbete och tillslut störtblöder jag, så mycket att jag blöder igenom två enorma bindor och tampong


     Detta kan ske på jobbet, på dagis, i affären. Smärtan är hemsk men lättar när blodet och blodklumpar kan komma ut igen. Sen blöder jag till dag sju åtta. Innan koniseringen hade jag en cykel på fem blöddagar.

    Skriver detta ifall någon är i min sits. Jag kan alltså knappt få ut blod och definitivt inte bebisar, varken 20 veckors eller fullgångna. Jag har gjort tre kejsarsnitt och enligt min gynekolog har jag grönt ljus för ett till. Så nu hoppas jag bli gravid. 

    Smärtan kan läkarna inte göra något åt. Yngsta barnet kom 2021 och de satte in en spiral för att hjälpa så livmoderhalsen inte skulle stänga sig och alltså underlätta vid mens. Men den stötte kroppen ut åtta veckor efter den sattes in vid kejsarsnittet. Jag blöder så mycket att jag höll på att svimma, den var helt ute när jag var på gynakuten. 

    De vill sätta in en till men eftersom jag vill bli gravid väntar vi. Jag är dock osäker på om det kommer gå eftersom kroppen redan stött ut det en gång. Och smärtan innan den stöttes ut var inte rolig. Men jag tror att det är mitt enda alternativ för att slippa den gräsliga smärtan. Annars måste de nog ta bort min livmoder. 

    Efter att jag läst på är det vanligt med stenos efter konisering. Tre fjärdedelar av kvinnor som koniseras får cervixstenos. Men fortfarande inget det pratas om. 
Svar på tråden Kraftig cervix stenos