• Anonym (Nr.4)

Gravid + kattlåda.

Hur har ni det som är gravida och har katt och kattlåda? Jag sa och visade på nätet innan jag blev gravid att när vi blir gravida så får du ta lådan. Men det gör han inte utan att jag ber honom. Ibland luktar det så jag nästan spyr. Häromdagen sa jag att jag är gravid varje dag med krämpor och de förändringar på kroppen som det innebär, men han kan inte städa lådan varje-varannan dag så jag slipper spy när jag närmar mig hallen och så att katten till slut struntar i lådan för att drn är för äcklig. Som man kan man inte komma och tro att en graviditet innebär att de får vara med vid tillverkningen, titta på ul, se på en förlossning och sen gulla med en bebis.... Det tillkommer lite annat ibland, tex förståelse, stöd, kattlåde städning osv. Det är ju egentligen den enkla delen, men ändå går det inte att ställa upp. Fler som är med om något liknande?

• Svar på tråden Gravid + kattlåda.
  • Långbenopluto

Nej, jag har inte varit med om liknande.

Min make tog givetvis hand om kattlådan under min graviditet och även nu..... det har aldrig bara varit min uppgift. Katten är familjens, inte bara min.

• Anonym (Lf)

Jag har läst att har man innekatt kan man även som gravid kvinna rensa lådan.
    Och man kan ha på sig engångshandskar i plast om man vill.
    Och tvätta händerna noga efteråt.
    Nu vet jag inte om ni har inne eller utekatt, men det är iallafall bara utekatterna som kan ha toxoplasmos i sig, då dom får det från tex. möss eller fåglar dom äter.
    Eller möjligtvis om ni har gett er innekatt rått kött, då kan den ha det också.
    Om man har utekatt så kan det vara så att du redan har blivit utsatt för det och då är man typ immun.
    Sen kan man få det av att rensa i rabatterna med, då det kan finnas kattbajs i rabatterna.

Ja detta blev långt, men det är bättre din sambo gör rent lådan så slipper du nojja över det.
    Och det bästa är ju att han gör rent varje dag, dels för att ligger avföringen för länge växer ju bakterierna till sig, och sen är ju katter väldigt renliga djur, så dom vill gärna ha en ren och fräsch låda.

När jag var gravid gjorde min sambo rent lådan, han glömde att göra det varje dag, men när jag sa till han så gjorde han rent den med en gång.
    Det är ju en ganska liten sak i sammanhanget att göra för sin gravida tjej och sitt ofödda barn..

Bifogar en länk om toxoplasmos.
    Vill inte skrämma upp dig, utan bifogar den så du kan läsa vad det står, de tär inte så stor risk att bli smittad i Sverige heller..

www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt

• Anonym (Rätt)
    Anonym (Lf) skrev 2016-02-18 16:45:18 följande:

Jag har läst att har man innekatt kan man även som gravid kvinna rensa lådan.

Och man kan ha på sig engångshandskar i plast om man vill.

Och tvätta händerna noga efteråt.

Nu vet jag inte om ni har inne eller utekatt, men det är iallafall bara utekatterna som kan ha toxoplasmos i sig, då dom får det från tex. möss eller fåglar dom äter.

Eller möjligtvis om ni har gett er innekatt rått kött, då kan den ha det också.

Om man har utekatt så kan det vara så att du redan har blivit utsatt för det och då är man typ immun.

Sen kan man få det av att rensa i rabatterna med, då det kan finnas kattbajs i rabatterna.

Ja detta blev långt, men det är bättre din sambo gör rent lådan så slipper du nojja över det.

Och det bästa är ju att han gör rent varje dag, dels för att ligger avföringen för länge växer ju bakterierna till sig, och sen är ju katter väldigt renliga djur, så dom vill gärna ha en ren och fräsch låda.

När jag var gravid gjorde min sambo rent lådan, han glömde att göra det varje dag, men när jag sa till han så gjorde han rent den med en gång.

Det är ju en ganska liten sak i sammanhanget att göra för sin gravida tjej och sitt ofödda barn..

Bifogar en länk om toxoplasmos.

Vill inte skrämma upp dig, utan bifogar den så du kan läsa vad det står, de tär inte så stor risk att bli smittad i Sverige heller..

www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt

Precis, jag har innekatter och rensade lådan som vanligt, man har ju alltid god handhygien o anvönder spade osv. Är dessutom trädgårdsarbetare så kunde ju fått det där med. Risken är väldigt liten och ännu mindre än lådan rensas ofta, så man kan ju plocka bort bajset omgående så är det nog lugnt.

Hur som helst måste ju någon rensa, det där är ju rent elakt mot katterna. En gång per dag är absolut minimum. De flesta jag känner rensar oftare
  • Anonym (N)

Jag är ju inte gravid men -

Nybliven sambo, tillsammans i 2 år, jag har katt, som nu är "våran" men typ bara jag som rensar o ger blöt-mat o medicin o sånt, här med. Män asså.. :P

• Anonym (Nr.4)

Katten som går på lådan är innekatt o har tre utekatt men det äter ju i samma skålar osv. Så jag borde rensa själv alltså. Har gjort det några grr men känns ju dumt att chansa trots handskar, tvål/vatten och handsprit... Kanske har för höga krav. Ska ta tag i det och hoppas på det bästa, gör ju alt annat hemma så fixar detta med :)

• Mammatillelise

När jag var gravid sa dom på mvc att jag absolut inte fick ta kattlådan. Jag hade köpt katten utan att min sambo visste för han ville inte ha katt haha så jag satt i skiten. Han vägrade! Han förstod nog inte att det var så pass farligt;) vi behövde göra oss av med katten pga andra saker så vi behövde inte oroa oss för det längre. Katten fick ett bra hem och vi fick en frisk bebis, plus att sambon blev glad ;)

• Anonym (A)

Sånt sprids väl i luften också ?

• Anonym (Lf)

Nja för höga krav tycker jag absolut inte du har

Men om du gör mycket annat kan väl Jan ha görs rent lådan som en uppgift?

Kan väl hända att utekatterna hår på innekattens låda med?

• Anonym (Nr.4)

Nä, de går aldrig på lådan och inte gjort sen de var kattungar. En katt har precis fått salmonella också så känns sådär.

Får köra dubbla handskar.

• Anna b1979

Vi har kattor och jag tar lådorna det har jag alltid gjort och kommer alltid göra det. Har 4 barn och ett 5e på väg. Toxoplasmaparasiten som kan finnas i kattavföringen kan även finnas i mat/på frukt&grönt ellerså kan du få i dig den vid trädgårdsarbete. Så även om man har någon annan som tar lådan finns risken att få i sig det.

• EnGladPingvin

Så länge man tvättar händerna och inte stoppar fingrarna i munnen direkt efter man vidrört avföring behöver man inte oroa sig för toxoplasma. Toxoplasma sprids genom att man får i sig parasiten vanligtvis i mat eller annat man äter, inte via luft. Det är ingen fara att tömma kattlådan. Tvätta händerna ordentligt bara om du vidrört avföringen. Sen kan man ändå tycka att han kan göra det av andra skäl.

• Aileen Allannah

Men du äter väl inte bajset? Låt inte ert gnabb gå ut över katten, rensa med spade och tvätta händerna så är det lugnt.

Svar på tråden Gravid + kattlåda.