Anonym (Lf) skrev 2016-02-18 16:45:18 följande:
Jag har läst att har man innekatt kan man även som gravid kvinna rensa lådan.
Och man kan ha på sig engångshandskar i plast om man vill.
Och tvätta händerna noga efteråt.
Nu vet jag inte om ni har inne eller utekatt, men det är iallafall bara utekatterna som kan ha toxoplasmos i sig, då dom får det från tex. möss eller fåglar dom äter.
Eller möjligtvis om ni har gett er innekatt rått kött, då kan den ha det också.
Om man har utekatt så kan det vara så att du redan har blivit utsatt för det och då är man typ immun.
Sen kan man få det av att rensa i rabatterna med, då det kan finnas kattbajs i rabatterna.
Ja detta blev långt, men det är bättre din sambo gör rent lådan så slipper du nojja över det.
Och det bästa är ju att han gör rent varje dag, dels för att ligger avföringen för länge växer ju bakterierna till sig, och sen är ju katter väldigt renliga djur, så dom vill gärna ha en ren och fräsch låda.
När jag var gravid gjorde min sambo rent lådan, han glömde att göra det varje dag, men när jag sa till han så gjorde han rent den med en gång.
Det är ju en ganska liten sak i sammanhanget att göra för sin gravida tjej och sitt ofödda barn..
Bifogar en länk om toxoplasmos.
Vill inte skrämma upp dig, utan bifogar den så du kan läsa vad det står, de tär inte så stor risk att bli smittad i Sverige heller..
www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt
Precis, jag har innekatter och rensade lådan som vanligt, man har ju alltid god handhygien o anvönder spade osv. Är dessutom trädgårdsarbetare så kunde ju fått det där med. Risken är väldigt liten och ännu mindre än lådan rensas ofta, så man kan ju plocka bort bajset omgående så är det nog lugnt.
Hur som helst måste ju någon rensa, det där är ju rent elakt mot katterna. En gång per dag är absolut minimum. De flesta jag känner rensar oftare