• Anonym (111)

Skillnaden mellan troende och religiös?

När ni hör på orden troende och religiös, eller tro och religion, hur tolkar ni det och vad är skillnaden enligt er?

Jag har alltid trott att troende innebär att man tror på en religion som t.ex Kristendomen, medan religiös är mer när man lever efter religionen, alltså går i kyrkan regelbundet, följer regler och helt enkelt är "aktivt" kristen. 

Har däremot fått reda på att andra definierar det på ett annat sätt. 
    Att religiös är när man t.ex är muslim, kristen, jude, buddhist (man måste inte leva efter religionen utan räcker med att man bara tillhör religionen) och troende är när man tror på någon högre makt, men inte specifikt en "organiserad" religion.

Så därför undrar jag, hur tolkar ni skillnaden? 

• Svar på tråden Skillnaden mellan troende och religiös?
  • BCH52

För mig är det ingen skillnad, enbart olika ord för att uttrycka samma företeelse.

• Astarte

Det börjar bli vanligt i språket att många verkar vilja knuffa bort ordet "religiös" så mycket som möjligt (i alla fall när de talar om sig själva). Alla är "troende" eller "andliga", aldrig "religiösa".

Självklart är det samma sak, bara olika ord. Vet inte varför ord som "religiös" och "from" har fått så låg status, men jag har noterat att det verkar vara så.

• Crash Man

Jag ser det som att de som är troende är de som enbart tror på Gud, men inte är aktiva inom en religion medan de religiösa är de följer en religions läror.

Det finns folk som kallar sig kristna, men som aldrig ber, går till kyrkan eller läser biblen. Dessa är enligt mig troende då de inte är aktiva inom religionen.

Det är min egen definition av de två orden. Kan dock tilläggas att alla religiösa är troende men alla troende är inte religiösa.

• Aniiee
    Crash Man skrev 2016-02-18 23:29:33 följande:

Jag ser det som att de som är troende är de som enbart tror på Gud, men inte är aktiva inom en religion medan de religiösa är de följer en religions läror.

Det finns folk som kallar sig kristna, men som aldrig ber, går till kyrkan eller läser biblen. Dessa är enligt mig troende då de inte är aktiva inom religionen.

Det är min egen definition av de två orden. Kan dock tilläggas att alla religiösa är troende men alla troende är inte religiösa.

Skiver under på den. Särskilt som man kan vara just troende utan att vara religiös. Man kan till exempel vara troende på tomten, eller enhörningar, men det är svårt att ha en religiös övertygelse eller levnadssätt som troende på drakar.....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (Anna)

Fast det gulligaste är ju folk som inte vill kalla sig religiösa utan istället använder sig av ordet "jag är inte religiös, jag är spirituell"!

Det visar, bortom allt rimligt tvivel, vilken bildningsnivå de "spirituella" har?!?!?!

Lågutbildat patrask, hela bunten!

• Anonym (Anna)

Fast det gulligaste är ju folk som inte vill kalla sig religiösa utan istället använder sig av ordet "jag är inte religiös, jag är spirituell"!

Det visar, bortom allt rimligt tvivel, vilken bildningsnivå de "spirituella" har?!?!?!

Lågutbildat patrask, hela bunten!

• Anonym (Y)

Kristna troende, religiösa säger bara vad jag vet att de är kristna. De själva använder alltså inte begreppen, det är i alla fall vad jag har fått höra.

• Grön elefant

Ordet religiös har fått en så dålig klang. Används på ett negativt sätt oftast. Jag föredrar att kalla mig kristen. Ja, troende såklart. Är man kristen så är man troende, varför annars kalla sig kristen?

• Blue Cross

Man kan vara religiös utan att vara troende i det avseendet att man av kulturella eller sociala anledningar upprätthåller religiösa traditioner,detta dock utan att faktiskt tro på religionens övernaturliga del.

Svenskt julfirande är ju i grunden religiöst,även om merparten av alla svenskar som firar den religiösa högtiden inte är troende.

• Draconia

Låt mig känna efter!

De betyder ofta samma sak. Men "religiös" kan även användas lite nedvärderande. Typ att man menar att personen är bigott, sipp, låtsasreligiös, en hycklare. "troende" är troende på riktigt, så att säga.

• Draconia

...angående "kristen" som togs upp i tråden. Det kan både betyda "troende kristen" och "en människa som är infödd i ett kristet land (alltså t.ex. en etnisk svensk som är född och lever i Sverige) och inte aktivt definierar sig som något annat (t.ex. ateist, muslim, buddhist), oavsett om den har en personlig gudstro eller inte. Eller så känner jag!

• Draconia
    Aniiee skrev 2016-02-19 00:28:05 följande:
    Skiver under på den. Särskilt som man kan vara just troende utan att vara religiös. Man kan till exempel vara troende på tomten, eller enhörningar, men det är svårt att ha en religiös övertygelse eller levnadssätt som troende på drakar.....
    ...fast i så fall måste man lägga till "på tomten", "på troll" o.s.v.. Säger man bara "troende" - i alla fall om man talar om en infödd vit person i Europa eller USA - så förutsätts det att det är den kristne guden han eller hon tror på. Känner jag.
Svar på tråden Skillnaden mellan troende och religiös?