• Anonym (Anony­m)
    Äldre 18 Feb 17:36
    3744 visningar
    14 svar
    14
    3744

    Kontaktfamilj

    Jag och min sambo funderar på att bli kontaktfamilj. Någon här som är/har varit det och har nån erfarenhet från detta? Vi vill gärna ha ett mindre barn, kan man ha sånna önskemål, vilka åldrar har ni haft? Hört att man kan bli kontaktfamilj till bebisar, stämmer det? Har massa funderingar och frågor kring detta så berätta gärna allt ni vet!

  • Svar på tråden Kontaktfamilj
  • LillaL­oppi
    Äldre 18 Feb 18:07
    #1

    Det behövs ju verkligen fler bra kontaktfamiljer. Hoppas ni är bra. :)

    Har man egna barn i huset, så kan man i någorlunda grad påverka vilken ålder på fosterbarn man får. Detta då det måste fungera med alla i familjen.

    Jag vet inte hur det är annars.

    Dock känner jag ett par (eller jag känner kvinnan, är bara ytligt bekant med hennes man), som inte kunde få egna barn. De ville inte adoptera, men gärna hjälpa ett barn från Sverige. Jag vet inte om de hade "tur", eller om de önskat något, men de fick en sk "uppväxtplacering"; ett barn som kom till dom vid 6-månaders ålder, med avsikten att bli kvar och sedan bli adopterad av paret.

    Kan inte så mycket om det, mer än vad jag sett bland bekanta.

    Jag vet att det är brist på bra familjer och att man önskar det fanns fler så att det räckte till alla behövande barn.

    Lycka till!

  • Anonym (Soc)
    Äldre 18 Feb 18:13
    #2

    Jag har ingen erfarenhet av att vara kontaktformuläret, men jobbar med detta. Att vara kontaktfamilj till bebisar är väldigt ovanligt, det sker så klart men sällan. Oftast handlar det då om att ha bebisen över några timmar eller liknande eftersom anknytningen till föräldrarna är viktig. Kontaktfamilj fungerar som en avlastning till familjen, och det ser väldigt olika ut i vilken omfattning man är, utifrån barnets behov. Det görs alltid en matchning mellan barnet och kontaktfamiljen, så säger ni att ni inte vill vara kontaktfamilj till ett äldre barn så lyssnar man på det. Ni har ju såklart självklart rätt att tacka nej till ett uppdrag också.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 18 Feb 18:17
    #3

    Okej! Ja jag har hört att det ska behövas fler kontaktfamiljer och familjehem, jobbar själv inom socialen och min sambo jobbar inom handikappomsorgen, vi brinner för att hjälpa människor och vi älskar barn så på måndag ringer jag nog och kollar läget med de som håller i detta :)

  • Anonym (Japp)
    Äldre 18 Feb 18:19
    #4
    LillaLoppi skrev 2016-02-18 18:07:38 följande:

    Det behövs ju verkligen fler bra kontaktfamiljer. Hoppas ni är bra. :)

    Har man egna barn i huset, så kan man i någorlunda grad påverka vilken ålder på fosterbarn man får. Detta då det måste fungera med alla i familjen.

    Jag vet inte hur det är annars.

    Dock känner jag ett par (eller jag känner kvinnan, är bara ytligt bekant med hennes man), som inte kunde få egna barn. De ville inte adoptera, men gärna hjälpa ett barn från Sverige. Jag vet inte om de hade "tur", eller om de önskat något, men de fick en sk "uppväxtplacering"; ett barn som kom till dom vid 6-månaders ålder, med avsikten att bli kvar och sedan bli adopterad av paret.

    Kan inte så mycket om det, mer än vad jag sett bland bekanta.

    Jag vet att det är brist på bra familjer och att man önskar det fanns fler så att det räckte till alla behövande barn.

    Lycka till!


    Men snälla du, skriv inget alls när du inte har en aning om vad du svarar på!

    Ts frågar om kontaktfamilj, inte familjehem. (Som det dessutom finns för många av och inte tvärtom!)

    Jag hade kontaktfamilj till mitt barn när barnet var 5-7 år. Beviljad en helg per månad men familjen var väldigt upptagen så det blev ett dygn var 3:e månad som mest.

    Dom var helt underbara och vi har fortfarande kontakt trots att det snart gått 10 år.

    Barn under 4 år får ej ha kontaktfamilj!

    Har ni ingen kompis som är ensamstående och behöver avlastning? Hen kan säkert betala er samma belopp som ni skulle få från soc då det inte är så mkt.

    Då gör ni en extra god gärning och verkligen HJÄLPER barnet och dennes familj eftersom föräldern slipper soc.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 18 Feb 18:31
    #5

    Så barn under 4 år får inte ha kontaktfamilj? Du som svarade tidigare som jobbar med detta kanske vet om det stämmer? :) vet att det inte är mycket betalt då man inte ska göra detta för pengarna men får man något så att det täcker för aktiviteter, utflykter osv?

  • Anonym (Soc)
    Äldre 18 Feb 21:28
    #6

    I min kommun så beviljat vi kontaktfamilj till barn under fyra år. Det finns inga regler kring det, men sen kan det vara så att olika kommuner har olika riktlinjer, det vet jag inte något om. För att få bäst svar, ta kontrat med socialtjänsten i er kommun, de kan svara på era frågor. Innan ni bestämmer er, tänk igenom beslutet noga, så att ni inte kliver på något för att sedan avsäga er uppdraget för att ni inte visste vad det innebar. Då hamnar barn lätt i kläm. Så ställ mycket frågor och diskutera igenom beslutet i familjen, även med era egna barn om ni har några. Lycka till.

  • Anonym (Japp)
    Äldre 19 Feb 14:43
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2016-02-18 18:31:54 följande:

    Så barn under 4 år får inte ha kontaktfamilj? Du som svarade tidigare som jobbar med detta kanske vet om det stämmer? :) vet att det inte är mycket betalt då man inte ska göra detta för pengarna men får man något så att det täcker för aktiviteter, utflykter osv?


    Kan mycket väl vara olika i olika kommuner, jag arbetar också på soc!

    När jag hade kontaktfamilj till mitt barn så var det så att jag som förälder skulle stå för aktiviteter och utflykter. Detta gjorde att jag bad familjen att inte göra något med mitt barn som kostar pengar, detta då jag som ensamstående inte hade så mycket pengar och för det lilla jag hade ville jag själv göra roliga saker med mitt barn. Det behövde inte dom göra.  
  • Anonym (??)
    Äldre 26 Feb 17:56
    #8
    Anonym (Japp) skrev 2016-02-19 14:43:20 följande:
    Kan mycket väl vara olika i olika kommuner, jag arbetar också på soc!

    När jag hade kontaktfamilj till mitt barn så var det så att jag som förälder skulle stå för aktiviteter och utflykter. Detta gjorde att jag bad familjen att inte göra något med mitt barn som kostar pengar, detta då jag som ensamstående inte hade så mycket pengar och för det lilla jag hade ville jag själv göra roliga saker med mitt barn. Det behövde inte dom göra.  
    Så elakt mot familjen (och ditt barn) att säga att det inte får göra saker som kostar pengar.
    Jag är kontaktfamilj och har två egna små barn som skulle klättra på väggarna om de inte fick åka till badhuset eller gå på museer eller ta en fika ute med vänner.

    Jag kan inte låta mina barn lida för att kontaktbarnet ska vara hos oss en helg. 
    om du har så lite pengar så borde du väl vara tacksam över att någon åtar sig att hitta på roliga saker med ditt barn.
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 26 Feb 18:04
    #9
    Anonym (Japp) skrev 2016-02-19 14:43:20 följande:

    Kan mycket väl vara olika i olika kommuner, jag arbetar också på soc!

    När jag hade kontaktfamilj till mitt barn så var det så att jag som förälder skulle stå för aktiviteter och utflykter. Detta gjorde att jag bad familjen att inte göra något med mitt barn som kostar pengar, detta då jag som ensamstående inte hade så mycket pengar och för det lilla jag hade ville jag själv göra roliga saker med mitt barn. Det behövde inte dom göra.  


    Fast det stämmer inte. Man får en del till omkostnader och en del i arvode. Omkostnaden kan gå till utflykter och liknande. Ska man gör extra saker kan man ansöka om mer för just det. När vi var kontaktfamilj för några år sen fick vi ca 2600 för två helger i månaden. Inte många ensamstående kan betala det som någon föreslog.
  • Cara75
    Äldre 9 Apr 08:55
    #10

    Vi har precis fått "erbjudande" om att bli kontaktfamilj till två barn 1 och 3 år så visst gör de placeringar på barn under 4 år.


    Men olika kommuner kanske har olika riktlinjer....

  • Anonym (Japp)
    Äldre 9 Apr 10:09
    #11
    Anonym (??) skrev 2016-02-26 17:56:35 följande:

    Så elakt mot familjen (och ditt barn) att säga att det inte får göra saker som kostar pengar.

    Jag är kontaktfamilj och har två egna små barn som skulle klättra på väggarna om de inte fick åka till badhuset eller gå på museer eller ta en fika ute med vänner.

    Jag kan inte låta mina barn lida för att kontaktbarnet ska vara hos oss en helg. 

    om du har så lite pengar så borde du väl vara tacksam över att någon åtar sig att hitta på roliga saker med ditt barn.


    Va? Hur är det elakt att JAG som är barnets förälder ville göra roliga saker med MITT barn?!

    Dom har BETALT för att avlasta mig då ska väl inte jag behöva lida? Tar du betalt av föräldrarna när du gör saker med kontaktbarnet trots att du har LÖN från soc?

    Vidrigt!!!!!

    Nu gjorde mitt barns familj massor av roliga saker som är gratis med mitt barn eftersom dom är fantastiska människor som tycker om mitt barn. Mitt barn sov över hos dom för ett par veckor sedan trots att dom inte varit kontaktfamilj åt barnet på 8 år. Deras barn och mitt barn är vänner sen dess.

    Jag behövde inte deras hjälp så länge, men kärleken till dom kvarstår
  • Anonym (Japp)
    Äldre 9 Apr 10:11
    #12
    Cara75 skrev 2016-04-09 08:55:38 följande:

    Vi har precis fått "erbjudande" om att bli kontaktfamilj till två barn 1 och 3 år så visst gör de placeringar på barn under 4 år.

    Men olika kommuner kanske har olika riktlinjer....


    Inte i min kommun. Hoppas det går bra för er och att inte föräldrarna får lida pga detta som en annan person i tråden?!
  • Cara75
    Äldre 9 Apr 22:07
    #13
    Anonym (Japp) skrev 2016-04-09 10:11:33 följande:
    Inte i min kommun. Hoppas det går bra för er och att inte föräldrarna får lida pga detta som en annan person i tråden?!
    Varför skulle barnens föräldrar lida för att vi blir kontaktfamilj? Vad menar du?
    Mamman har ju själv kontaktat socialtjänsten för att få en kontaktfamilj...
  • Anonym (Japp)
    Äldre 10 Apr 02:51
    #14
    Cara75 skrev 2016-04-09 22:07:58 följande:

    Varför skulle barnens föräldrar lida för att vi blir kontaktfamilj? Vad menar du?

    Mamman har ju själv kontaktat socialtjänsten för att få en kontaktfamilj...


    Jag vet ju inte varför föräldern behöver kontaktfamilj? I mitt fall var det pga att jag var ensamstående och lågavlönad så jag hade ingen avlastning. Är man två föräldrar så kan man träna, träffa vänner, gå till stallet m.m.

    Jag förlorade mina vänner för jag var aldrig någonsin barnfri! Inte en enda sekund utanför arbetstid, inget nätverk alls.

    Men jag arbetade hårt och jag ville spendera de pengar jag hade på att jag och MITT barn kan göra roliga saker, jag vill inte betala för att andra människor gör det med mitt barn!

    Nu hade vi tur så familjen gjorde saker utan att kräva betalt av mig. Dom ville verkligen hjälpa och jag är så tacksam!

    Dom har än idag varken släppt mig eller mitt barn.

    Kommer du betala av din lön eller kräva av föräldern?

    Får man ens kontaktfamilj om man lever ihop? Vad är anledningen då?
Svar på tråden Kontaktfamilj