Flytt till Höganäs?
Jag, min man och min nästan 10-årige son har bestämt oss för att flytta från Skottland till Helsingborgstrakten. Dels är det familjen som drar, min bror samt kusinerna bor i Helsingborg, dels längtar jag hem, dels vill vi försöka skapa ett något lugnare liv och vara nära naturen etc.
Vi har tittat runt lite och tycker att Höganäs verkar trevligt. Det är nära havet, är mer en liten stad än en förort, och huspriserna verkar någorlunda hyfsade.
Nu undrar jag lite över hur det är att ha barn i Höganäs:
Funkar det bra? Är barnen ute själva och leker? Kan de röra sig fritt från skolan och kompisar och aktiviteter? Är även pojkarna ute ibland och inte bara fastklistrade vid datorn?
Vi bor i stan och det enda som gäller här är att köra fram och tillbaka med bilen och jag är bra less på att ständigt behöva organisera(smsa) min sons sociala liv och aktiviteter. Nästan inga barn är ute själva, inte ens 9-10- åringar, och när de är hemma hos varandra är det mest dataspelande. ( tycker det är helt ok men tycker det måste finnas lite balans).
Och hur är skolorna? Trivs barnen? Har hört att de finns en del problem i Sverige med disciplin och med mobiltelefoner i klassrummet etc. Är detta ett problem även i Höganäs?
Skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa med lite information. Vad som helst är till hjälp!