• bara sambo än

hjälp och råd? hur börjar man förbereda ett bröllop?..hur gör man;)

Hej alla fl:are

Min sambo och jag har bestämt oss för att ta det stooooora steget till vuxen världen*ler*.. och vi ska nu gifta oss..*rodnar av lycka*..
    Men hur gör man*s*.. hur börjar man planera?.. hur mycket pengar kan det kosta.. vi tänkte lägga ca 25 000-: kr på vårat bröllop ink bröllops resa..
    Vill inte fråga mina vänner för en allt är igång satt och vi vill helst av allt överaska dom..
    Vi ska bestäma datum och vi vill ha kyrka. Närmaste släkt och vänner, kommer bli bjudna. En bestman och en tärna har vi tänkt.

Vill ni rekomendera nån hemsida? har varit inne på bröllops sajten eller vad den nu hete, men blev bara förrvirad av den..

Ska även sitta och läsa igenom era bröllops frågor på fl, men dom jag tittat på har inte riktigt gett mig svar på en del frågor.

varma hälsningar Lina

• Svar på tråden hjälp och råd? hur börjar man förbereda ett bröllop?..hur gör man;)
  • Maijlo

Bröllopstorget är en bra sida.

Börja med att fundera på vilket slags bröllop ni vill ha. Mitt bröllop blev betydligt dyrare än jag hade tänkt från början, men det är jag väldigt nöjd med idag. Det var en av de bästa dagarna i mitt liv! Vi önskade oss pengar till en bröllopsresa och kom till Azorerna. Det var perfekt för oss.

• Nella

25.000kr? det låt inte så mycket... vi ska använda runt 100-200.000kr men man väljer ju själv..
    jag har beställt en bröllopsplanläggare, men jag bor ju i Norge så du måste ju se om dom har det i sverige, men det tror jag dom har:)

• Mazarinen

Det bästa är om du köper en bok om du känner dig så förvirrad Förstår dig...hihi*
    Som Majjlo skriver är Bröllopstorget en mkt bra sida. Ta en sak i taget.
    Tänkt dig igenom bröllopet själv i tankarna.
    Från dig till maken. Hur ni ska se ut, håret, bukett, ringar, inbjudningar, boka in kyrkan, lokal, fotograf, typ av mat.
    Hinner inte skriva mer."larmet" går Fot i munnnen på sonen

• frulan

Grattis

Tänk efter hur mycket ni vill göra själva, 25.000 kan visst räcka, det beror på hur ni vill ha det
    Man behöver inte alls ha en bröllopsplanerare om man inte vill!

Vårt bröllop kostade ca 35.000 (exklusive resa, den fick vi i present) och vi hade 95 gäster!
    Vi gjorde allt själva...
    Maken ritade och sydde min brudklänning
    Vi lagade all mat själva
    Gjorde allt pappersarbete som inbjudan, festprogram m.m.
    Dekorerade, dukade allt själva
    m.m. m.m. minns inte allt

Vi hade både vigsel (borgerlig utomhus) och fest i en bygdegård, superbillig att hyra.
    Våra vigselringar är i silver så där "slapp" vi en stor kostnad. Vi hade tur där som gillar silver

Sen hade vi såklart några som hjälpte oss med allt, som matlagning, bröllopstårta (fick i present), duka dagen innan osv.

Lycka till

• Lalalong

Ja jag säger som frulan, 25000 kan visst räcka. Allt beror på hur ni själva vill ha det.
    Jag och min man gifte oss i maj förra året och bröllopet gick på ca 18 000. (fast ingen resa då!) och vi hade 70 gäster. Vi gjorde inbjudningskorten själv och krev ut i färg, kompisar hjälpte med hår och make, kompis fotograferade, mamma sydde min kläninng, skorna köpte vi på skopunkten, hittade billig catering (väldigt väldugt prisvärt var det för vi fick jätte mycket, jätte billigt!), hade festen på församlingshemmet.

Det första vi gjorde var att bestämma kyrka och datum. Har man bokat in kyrkan och ett datum så går det mycket lättare med det andra. Då kan man börja se sig om efter catering i närheten och andra instanser i närheten som man kan ha nytta av. Det beror ju på vad man vill göra själv och så.

www.brollopstorget.se är faktiskt jätte bra. I forumet kan du få svar på det mesta, och deras planeringsverktyg hade vi jätte mycket nytta av.

Massa lycka till och grattis till bröllopet!!

• MammaFia

Det finns många bra sidor att få tips på. Sök på goggle ska du se.

Vi ska gifta oss i sommar. Det är bra om ni är ute i god tid att boka kyrka å lokal om ni vill gifta er under sommarmånaderna. Då hinner ni spara pengar oxå. Vi har sparat i ett år snart.
    Eftersom hela familjen ska med på bröllopsresan, så kommer bara den att kosta drygt 20000 kr.
    Vi kommer att bjuda in alla till kyrkan, men bara släkten till middagen. Sen ska vi ha öppet hus för vännerna lite senare.

• Rimfolina

Hör av dig om du vill ha mer personliga tips från en som gift sig för ett par veckor sen! Vi hade nästan 100 gäster och kostnaden landade kanske på 40.000, vi har försökt att inte räkna så noga (törs inte).

• Smulan

Du har fått massa fina råd och tips tidigare så jag vill bara trycka på vikten av att du och din blivande make har pratat igenom hur ni vill ha det och lagt upp en plan innan ni ev blandar in någon annan. När det gäller bröllop har massor med människor massor att säga om vad ni ska och inte ska. Särskilt föräldrar. Men har ni en genomtänkt plan så är det lättare att hålla sig till det.

Vi fick problem framför allt med vilka som skulle bjudas från släkten. Vi har båda ganska stor släkt + att maken har massor med vänner och givetvis hade vi en begränsad budget och vi ville inte att det skulle bli för stort bröllop utan ville ha en chans att hinna med och umgås med dom som kom. Båda våra mödrar ville ha med släktingar som vi inte hade planerat att ta med och för att slippa höra en massa tjat från dem så sa vi att vi skulle ta deras önskemål i beaktning och sedan gör vi som vi tycker känns mest rätt för oss. Detta gjorde att de blev ganska tysta och efter den kommentaren var det inget tjat längre och dom accepterade att deras förslag inte gick igenom. Det var så skönt när det blev lugt kring oss, vi hade att göra ändå med planering och allt

Lycka till!

• Amoroso

Grattis, ni har en spännande tid framför er!
    Allting blir mycket dyrare bara för att det kallas bröllop, ett gott råd. Och när det gäller traditionella bröllop är det mycket som "måste vara" på ett visst sätt när det är släkt inblandat! Så de som andra skrivit tidigare, att planera igenom det själva i god tid innan, är en bra idé.
    Det beror nog på var man bor, hur mycket man kan hålla ner priserna. Och om man kan sy sin egen bröllopsklänning eller göra all mat själv. Vi hade kyrkobröllop, ca 40 gäster som vi bjöd in på buffe med efterrätt och tårta från cetering i lokal som vi hyrde. Levande musik, någon som spelade i kyrkan, klänning, frack, ringar, bestman och tärnans utstyrsel, smink, fotograf, bröllopsbil, allt tryckmaterial. Det är svårt att hålla nere kostnaderna eftersom man vill att det ska vara fint. Det är alltid någon lite detalj som skulle göra pricken över i:et och allt kostar ju..
    Vi sparade massor varje månad i minst ett år innan, och det var verkligen inget storslaget men det gick ändå på ca 50 000, utan bröllopsresa inräknad. och hur mycket våra familjer la ut här och där på olika små detaljer vill jag heller inte tänka på. Men det var ett minne för livet! Vi tyckte det var fint med kyrkobröllop men det är ju minst lika viktigt att vara öppen för andra alternativ. T.ex gifta sig i sommarstugan på landet med bara de närmaste.. Bolla med många alternativ! Det vanliga behöver inte vara det bästa- och med det menar jag inte att det är 2006- och ni ska hänga upp och ner i en palm på Bahamas
    Rekommenderas också bröllopstorget!
    Ett annat gott råd. Det som vi nu sitter och drömmer oss tillbaka till- är förstås alla fantastiska bilder och videofilmen! Om det är något som ni inte ska hålla igen på så är det det.. !

Svar på tråden hjälp och råd? hur börjar man förbereda ett bröllop?..hur gör man;)