• extran

Bebis - hjälp mot platt huvud ?!

Hej! Har en 4 månaders som fått ett ganska platt bakhuvud då han är svår att få både på sidan och längre stund på mage. Och vi tog det väl ganska lugnt eftersom vi trodde vi hade tid på oss att fixa detta, MEN!

Var idag på rehab och fick höra att vi nu har 2 månader på oss att fixa till det för sen blir det svårt!

Jag bröt ihop där och då!

Jag får panik och känner mig som världens sämsta mamma !! ????

Vad ska jag ta mig till ?? Fungerar sådana där specialkuddar??

Och finns det andra medel?

HUR GJORDE NI????

• Svar på tråden Bebis - hjälp mot platt huvud ?!
  • MyDestiny

Delta baby sidokudde rekommenderar jag

Och sen låt den lille ligga på mage så ofta det går vaken tid. Mitt barn hatade det tills han blev tillräckligt stark i nacke/rygg, då var det plötsligt ok. Bumbo stol eller babysittern kortare stunder kanske? Så att det inte blir just det platta trycket på huvudet mer än nödvändigt

• Mammatillelise

På vårt BVC sa dom att dom ska sova på en kudde första månaderna för att Minska risk för platt bakhuvud. En kudde för bebisar alltså, finns på Ikea :)

• Flickan och kråkan

Det du ska tänka på är att isätta huvudet för så lite belastning som möjligt. På dagen så bär du liten i bärsele eller sjal. Där sover de även utmärkt i upprätt ställning = ingen belastning på huvudet. Vagn och babysitter innebär mycket belastning på huvudet. Bumbo gillar vissa barn.

På natten måste de ju ligga ner. Om han inte är alltför rörlig så är sidktdde jättebra. Då ligger barnet och sover på sidan. Man lägger barnet på den sida som inte är intryckt. Är barnet enbart platt bak som växlar man regelbundet sida.

Svar på tråden Bebis - hjälp mot platt huvud ?!