Inte i fas med min ålder, men heller inte omogen. Eller, vad innebär egentligen omogen?
Jag är en kvinna på 37 år som aldrig har varit i fas med min egen ålder. Jag mognade sent och hade min allra värsta tonårsperiod mellan 18-22.
Jag skaffade min första pojkvän när jag var 19 och han var den första jag både hade sex med och kysste. Hade aldrig varit i närheten av en kille innan dess. Jag var dock inte redo för den relationen och gjorde slut eftersom jag inte hade rätt typ av känslor utan kom på att jag mer sett honom som en vän från första början. Hade därefter en period i mitt liv ända upp till jag var 25 när jag inte visste vad jag kände för någon alls, var allmänt förvirrad och sökte mig själv. Hade ändå en tvåårig relation, men den var turbulent och jag velade fram och tillbaka eftersom jag inte visste vad jag kände för honom. Ena dagen var jag homosexuell, andra dagen hetero. Bytte stilar och experimenterade runt. Mådde egentligen ganska dåligt pga att ena föräldern dog och jag kunde inte koncentrera mig på studierna. Hade pluggat klart först när jag var 29. Ströjobbade lite däremellan, men inget avancerat.
Mellan 26 och 33 hade jag mitt första "riktiga" förhållande med äkta känslor, men vi levde parallella liv och bodde aldrig ihop. Jag har aldrig varit någon festperson utan spenderade mest min tid för mig själv när jag tittade på film och tränade. Hade också långa perioder utan jobb eftersom jag utbildat mig inom en bransch där det är svårt med jobb, men hade några praktikplatser som avlöste varann. Fick mitt första egentliga jobb vid 33 års ålder efter en massa småjobb som aldrig lett nån vart innan.Jag märkte dock snabbt att jag inte platsade in och blev alltid ihopklumpad med de som var ungefär 8 år yngre på arbetsplatsen. Det var dem jag kom bäst överens med och klickade med. Det var även de som gillade mig bäst. Mitt ex hade då lämnat mig eftersom jag enligt honom "var för omogen" och inte levde ett vuxet liv. Han ville ha barn och hus, men jag var inte där än. När jag var 28 var jag helt inställd på att jag aldrig ville bo sambo med nån och aldrig ville ha barn. Vid 32 började jag sakteliga tänka om gällande samboskap... Han bedömde att det skulle ta mig åtskilliga år innan jag var redo för det han ville ha.
Idag har jag en relation med en man som är väldigt mycket yngre än mig, men jag har ännu aldrig bott sambo med nån. Vi ska snart flytta ihop och har även börjat prata om barn. Jag känner att vi är i fas med varann, vilket för mig är första gången i en relation. Tidigare har alla killar jag varit med varit på tok för ivriga med att ha mer än jag var beredd att ge där och då.
Visst finns det undantag, men när jag försöker umgås med jämngamla personer så upplever jag att vi är på så olika platser att vi inte ens förstår varann. I min ålder har man oftast jobbat x antal år, bott sambo länge/gift sig, skaffat flera barn och så vidare. Jag har allt det där framför mig. Jag vet inte ens vad jag ska prata med dessa om.
Inte nog med att jag känner mig som ett ufo bland jämnåriga, de har ingen aning om hur de ska bemöta mig heller eftersom de ser att jag inte platsar in. Vi har inga beröringspunkter och jag har inte lärt mig att "prata vuxenspråk" om väder och vind (är nog lite aspie) och sitter hellre tyst än snackar strunt. Känner mig riktigt lost i såna sammanhang och avlägsnar mig hellre eftersom jag vet att jag ser helt bortkommen ut.
Jag har varit med om ganska många svårigheter i mitt liv och jag vill inte säga att jag är omogen, men däremot utvecklades jag sent och har aldrig hållit jämna steg med de i min ålder (varken männen eller kvinnorna). Jag vet inte om jag ska kalla mig egensinnig heller, för bara jag kommer in i yngre sällskap så brukar jag bli riktigt omtyckt och vara social, framåt och lättpratad. Men det beror på att jag oftare har mer gemensamt att prata med dem om och då lyser jag upp. Över 30 verkar de flesta bara vilja prata jobb, barn och jobbiga släktingar - åtminstone kvinnorna. Sånt klarar jag mig ganska bra utan.
Några frågor:
- Hur uppfattar ni personer som är som jag? Tycker ni illa om dem eller kan de vara intressanta? Eller enbart konstiga?
- Jag definierar ju inte mig själv som omogen, men gör du det baserat på ovan?
- Hur definierar du en omogen person i min ålder? Vad är det som avgör?