• bpumpkin

Så himla trött hela tiden! Sover ni mer?

Har vetat om min graviditet i snart två veckor, är i v 6+1 och det symptom framför alla andra jag märkt av är att jag är SÅ TRÖTT. Morgnarna och dagarna på jobbet går för det mesta rätt så bra men så snart jag kommit hem vill jag nästan gå och lägga mig direkt... men det gör jag inte. Ni som också är trötta, sover ni mer? Eller håller ni er vakna ändå, har ni några tips för att bli lite piggare? Betyder tröttheten att man BORDE sova mer (sover c:a 8 tim redan)? Eller är det ok att vara vaken men trött?

• Svar på tråden Så himla trött hela tiden! Sover ni mer?
  • Minza83

Klart det är OK att vara vaken om du kan det.
    Jag har sovit mig igenom mina första trimestrar med alla mina barn ;) men främst första tredje och fjärde. Det är ju en sådan förlamande trötthet! :O

• cameleon

Jag har också varit trött hela tiden men främst när jag kommer hem efter skolan. Och på morgonen, riktigt svårt att komma upp.
    Jag är i andra trimestern nu och fortfarande blir jag trött vid åtta på kvällen och före nio sover jag oftast! Då är jag från början en riktig nattmänniska, sover mest på dagarna.
    Men jag kan inte sova lika länge på morgnarna nu, vaknar alltid mellan 8-10, förut kunde jag vakna runt 13-14.

Jag skulle inte ens kunna försöka vara vaken, det går helt enkel inte.

• happylife

Jag sover typ dygnet runt sen jag var i v 7, nu v 15. Vaken några timmar i taget dagtid men inte många..heltidssjukskriven, jag fungerar inte dessutom kräks jag dagligen. Hoppas de ska vända snart!

• bpumpkin
    happylife skrev 2016-02-19 14:11:05 följande:

Jag sover typ dygnet runt sen jag var i v 7, nu v 15. Vaken några timmar i taget dagtid men inte många..heltidssjukskriven, jag fungerar inte dessutom kräks jag dagligen. Hoppas de ska vända snart!

Åh det låter ju inte roligt, hoppas det vänder! Hormonnivåerna ska väl plana ut lite nånstans där
  • bpumpkin
    Minza83 skrev 2016-02-19 13:41:20 följande:

Klart det är OK att vara vaken om du kan det.
    Jag har sovit mig igenom mina första trimestrar med alla mina barn ;) men främst första tredje och fjärde. Det är ju en sådan förlamande trötthet! :O

Låter ju rätt skönt att sova sig igenom det egentligen, hehe!
  • Gryntroll

Jag var också galet trött i början av mina graviditeter. Så pass att jag satte mig att sova lite på toan på jobbet, vågade inte lägga mig i vilorummet OM någon skulle gissat att jag var gravid Så där satt jag och slumrade några minuter på toastolen med fötterna mot väggen

Det är ju så typiskt att trötthet och illamående kommer den första tiden när man vill vara hemlig och låstsas att allt är "som vanligt"...

• happylife
    bpumpkin skrev 2016-02-19 14:59:36 följande:

Åh det låter ju inte roligt, hoppas det vänder! Hormonnivåerna ska väl plana ut lite nånstans där

Ja hoppas det! Är tvillingar så då kan det vara lite kämpigare sägs det!
  • skatergirl81

Jag har varit grymt trött i tre veckor nu, från vecka 6-9. Sover oftast lite efter jobbet för jag är så slut och orkar inte direkt göra så mycket efter en arbetsdag. Har också varit illamående dessa veckor och känner mig matt och orkeslös. Innan tränade jag tre ggr i veckan. Hoppas och tror att det kommer gå över om några veckor.

Jag tycker att du ska sova lite på dagen om du är trött. Lyssna på kroppen!

• Rattenfänger

Jag var också trött när jag var gravid. I min andra graviditet blev jag sjukskriven bla pga tröttheten. Det var helt fantastiskt efter den förlossningen - äntligen släppte tröttheten efter nio lååångsamma månader.

Jag sov så mycket som möjligt. Precis som skatergirl81 gick jag från att ha tränat flera gånger i veckan till klubbad säl. Jag hade tänkt träna även som gravid men det var verkligen helt omöjligt.

Svar på tråden Så himla trött hela tiden! Sover ni mer?