• Anonym (snöboll)

    Mobbning på jobbet. Hur vanligt är det?

    Jag studerar fortfarande och har bara haft korta inhopp och vikariat, så jag har inga egna erfarenheter att dela med mig av, men en av mina bästa vänner beskriver rejäl vuxenmobbning på hennes jobb. Många har slutat på grund av det, många vantrivs, många sjukskriver sig. Allt på grund av en enda person. Det låter helt sjukt när hon berättar om det, och jag blir mörkrädd för hurdana manipulativa människor det finns där ute som har hållhake på allt och alla, ställer sig in hos chefen och sätter sig själv i offersituation så fort någon tar upp problemet. Jag hoppas verkligen att jag aldrig stöter på något liknande, det låter fruktansvärt.

    Detta fick mig att fundera över hur vanligt mobbning/utanförskap på jobbet egentligen är. Som före detta mobbningsoffer i skolan hade jag hoppats att den delen av mitt liv var över för gott, inte att det möjligtvis kan fortsätta med vuxenmobbning.. Har ni varit utsatta för eller bevittnat något på era nuvarande eller tidigare jobb?

  • Svar på tråden Mobbning på jobbet. Hur vanligt är det?
  • Anonym (sambo)

    Min sambo hade problem med en kollega på sitt förra jobb. Om man kan kalla det mobbning vet jag inte, men otrevlig och snäsig var han i alla fall. Det löste sig genom att han (kollegan) sa upp sig. Det du skriver verkar ju dock vara i en klass för sig... Ingen av oss har stött på några problem förutom det.

  • Anonym (Celia)

    Jag var med om det. En person med antisocial personlighetsstörning gav sig på mig och fick med sig andra. De hånade och frös ut mig. Jag slutade där.

  • Icachefen

    Jag var också med om det, jag är väldigt glad snäll och trevlig. Absolut ambitiös, enligt vissa lite för mycket arbetsmoral och respekt för mina chefer och medarbetare. De är sån jag är, jobbar för att klättra och älskar mitt jobb. Då börja en man och kvinna gadda ihop sig, kallade mig fet och ful högt och tydligt. Hostade när jag pratade med kollegor för att markera hur störd jag var osv osv. Gick till chefen direkt och nu har det slutat. Pratar med dom som ingenting, eller iallafall kvinnan. Mannen undviker jag med råge, lite för mycket. Kommer han nära mig så flyttar jag. Sätter han sig vid ett skrivbord nära mig så reser jag mig upp och bytar plats. Så nu är det ombytta roller och hela ledningen har stenkoll på vad som hänt.

    Dom fick med sig några unga kollegor också, dom är så oerhört lätta att trigga. Sorligt.

  • Anonym (Abc)

    Har också varit med om att chefen mobbade en av de anställda. Till skillnad från många andra historier här så var dock chefen ensam och fick inte med sig någon annan. När det upptäcktes (tyvärr är det inte alltid så lätt att se som man kan tro) ställde sig hela avdelningen bakom den anställde och gick och pratade både med chefens chef och hr-avdelningen men de ställde sig bakom chefen.

    Alla anställda blev väldigt chockade och på ett halvår så slutade alla nyckelpersoner i protest (de som hade lättast att hitta nytt jobb). Har hört att chefen fortfarande är kvar och fortfarande beter sig på samma sätt och det droppar av folk lite då och då framförallt beroende på honom och dennes chef som verkar acceptera beteendet så länge han levererar och dessutom är helt oförstående till alla avhopp.

  • Anonym (Cilla)

    Har jobbat i chefsposition på två större företag, på fabriksgolvet. På båda ställena fanns det en operatör som mobbade kollegorna. På första stället hade det pågått i tjugo år utan att någon hade lyckats få bukt på problemet. På andra stället hade det pågått i några år.

    Det är extremt svårt att säga upp en medarbetare pga de lagar vi har i Sverige så cheferna gjorde vad de kunde för att minska effekterna av mobbningen. Men båda fallen slutade på samma sätt. En chef fick till slut nog och bestämde sig för att hitta ett sätt att bli av med personen ifråga. Och med tanke på att den här typen av människor är rätt arroganta så är det vanligt att de inte bara mobbar utan även bryter mot andra regler. Så den ena lyckades man säga upp pga fusk med arbetstider/stämplingar och den andra lyckades man säga upp pga att hen upprepat bröt mot användande av skyddsutrustning.

    Mobbning är vanligare än man tror. Och svårt att bli av med.

  • Anonym (beror på)
    Anonym (Cilla) skrev 2016-02-20 08:08:34 följande:
    Har jobbat i chefsposition på två större företag, på fabriksgolvet. På båda ställena fanns det en operatör som mobbade kollegorna. På första stället hade det pågått i tjugo år utan att någon hade lyckats få bukt på problemet. På andra stället hade det pågått i några år. Det är extremt svårt att säga upp en medarbetare pga de lagar vi har i Sverige så cheferna gjorde vad de kunde för att minska effekterna av mobbningen. Men båda fallen slutade på samma sätt. En chef fick till slut nog och bestämde sig för att hitta ett sätt att bli av med personen ifråga. Och med tanke på att den här typen av människor är rätt arroganta så är det vanligt att de inte bara mobbar utan även bryter mot andra regler. Så den ena lyckades man säga upp pga fusk med arbetstider/stämplingar och den andra lyckades man säga upp pga att hen upprepat bröt mot användande av skyddsutrustning. Mobbning är vanligare än man tror. Och svårt att bli av med.
    Jag jobbade på ett kontor där alla trivdes med varandra utom en mycket märklig och ofta otrevlig man som inte kunde samarbeta med någon. Han hade nog någon diagnos. Var väl inte direkt en mobbare, men "åt upp" många i sin omgivning.

    Han blev tillslut omplacerad. Så jo, det GÅR att bli av med såna människor, men då måste man ha mycket på fötterna. Mannen på mitt jobb var kanske mer uppenbart störd och socialt inkompetent. Han kunde börja gorma på chefen t ex. Svårare om någon är manipulativ och skicklig på att föra bakom ljuset eller få andra med sig. Det var inte denna snubbe.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (beror på) skrev 2016-02-20 14:46:23 följande:
    Jag jobbade på ett kontor där alla trivdes med varandra utom en mycket märklig och ofta otrevlig man som inte kunde samarbeta med någon. Han hade nog någon diagnos. Var väl inte direkt en mobbare, men "åt upp" många i sin omgivning.

    Han blev tillslut omplacerad. Så jo, det GÅR att bli av med såna människor, men då måste man ha mycket på fötterna. Mannen på mitt jobb var kanske mer uppenbart störd och socialt inkompetent. Han kunde börja gorma på chefen t ex. Svårare om någon är manipulativ och skicklig på att föra bakom ljuset eller få andra med sig. Det var inte denna snubbe.
    Omplacerad är mycket, mycket lättare än uppsagd. Men då flyttar man ju bara problemet till en annan arbetsgrupp inom företaget.
  • Anonym (Hey)

    Jag är på en arbetsplats utan mobbing vi jobbar hårt på att respektera varandra. Har en chef som tycker att det är viktigt. Det sitter i ryggraden att man hälsar och pratar med alla, även om vi har helt olika sociala skills.

  • Anonym (Trött)

    Hej.

    Jag har i två och ett halvt års tid blivit mer eller mindre mobbad på jobbet. Mest av en person, men det råder en konstig stämning på arbetsplatsen, framför allt på min avdelning, där vi mestadels är kvinnor. Kollegan som är värst har jag från annat håll fått höra sökte min tjänst men fick inte den. Hon fick en projektanställning, som hon tydligen tjatade till en fastanställning. Den här personen är enligt sig själv störst, böst och vackrast och tar all luft i alla sammanhang. Möten, oavsett vad de handlar om, tar hon helt över. Alltid. Hon tar åt sig äran för jobb som hon bara suttit med på möten i och pladdrat (och där jag gjort mestadelen av jobbet på min avdelning). Hon har ett enormt kontrollbehov och mikromanagerar ALLT. Kan hon ha ett finger med i något projekt så tar hon över.

    Mig specifikt verkar hon störa sig på. Vet inte om det beror på att jag är en tystare och lugnare person, som sällan brusar upp och verkligen inte tycker att något blir bättre av att skälla ut folk. Antingen det eller att jag fick tjänsten hon sökte först.

    I vilket fall som helst så söker hon verkligen fel på mig. Minsta lilla hon hittar eller kan få till ett "fel" gör hon till en oproportionerligt stor sak. Hon pratar om mig inför andra som att jag är lätt förståndshandikappad och springer och skvallrar för chefen. Tar jag upp problem med henne med chefen dröjer det ungefär två sekunder innan personen ifråga kommer och skäller ut mig efter noter. Hon älskar drama och konflikt och jag avskyr det, så jag försöker hålla mig undan. Hon snackar skit om allt och alla och själv har hon aldrig någonsin fel. Påstår någon det, så bråkar hon tills motparten inte längre orkar. Hon ger sig aldrig.

    De flesta dagar klarar jag av att hantera situationen, eftersom min plan är att byta arbetsplats så snart jag bara kan, men när plötsligt mina övriga kollegor börjar undvika mig blir jag orolig. Vet inte om och i så fall vad min plågoande har sagt om mig. Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg. Skriva av mig antar jag. Få råd? Vad ska jag göra för att orka tills jag kommer därifrån?!

  • Gjutterbuk

    Det har förekommit mobbning på mitt jobb och förmodligen finns det nu också. Vi är ca 100 st, så man ser inte allt. En som jag vet blev mobbad berättade det för mig i samband med att hon slutade. Vi jobbar inte på samma avdelning och jag hade inget märkt.

Svar på tråden Mobbning på jobbet. Hur vanligt är det?