• Anonym (snöboll)

    Mobbning på jobbet. Hur vanligt är det?

    Jag studerar fortfarande och har bara haft korta inhopp och vikariat, så jag har inga egna erfarenheter att dela med mig av, men en av mina bästa vänner beskriver rejäl vuxenmobbning på hennes jobb. Många har slutat på grund av det, många vantrivs, många sjukskriver sig. Allt på grund av en enda person. Det låter helt sjukt när hon berättar om det, och jag blir mörkrädd för hurdana manipulativa människor det finns där ute som har hållhake på allt och alla, ställer sig in hos chefen och sätter sig själv i offersituation så fort någon tar upp problemet. Jag hoppas verkligen att jag aldrig stöter på något liknande, det låter fruktansvärt.

    Detta fick mig att fundera över hur vanligt mobbning/utanförskap på jobbet egentligen är. Som före detta mobbningsoffer i skolan hade jag hoppats att den delen av mitt liv var över för gott, inte att det möjligtvis kan fortsätta med vuxenmobbning.. Har ni varit utsatta för eller bevittnat något på era nuvarande eller tidigare jobb?

  • Svar på tråden Mobbning på jobbet. Hur vanligt är det?
  • Anonym (sambo)

    Min sambo hade problem med en kollega på sitt förra jobb. Om man kan kalla det mobbning vet jag inte, men otrevlig och snäsig var han i alla fall. Det löste sig genom att han (kollegan) sa upp sig. Det du skriver verkar ju dock vara i en klass för sig... Ingen av oss har stött på några problem förutom det.

  • Anonym (Celia)

    Jag var med om det. En person med antisocial personlighetsstörning gav sig på mig och fick med sig andra. De hånade och frös ut mig. Jag slutade där.

  • Icachefen