• Anonym (line)

Vaknar på natten med ångest...

Har ett fruktansvärt problem som dök upp sedan mitt barn kom till världen för två år sedan. Vissa nätter när jag nästan håller på att somna kan jag hamna som i en slags mellandvala där jag överröses av ångest över massa saker, kroppsliga problem som jag inte fått åtgärdat eller som fortfarande är kvar, saker jag inte hunnit gjort, dödsångest, frustration över nuvarande situation (att vi bor i en ort med dåliga jobbmöjligheter trots att jag har jobb), m.m.

Händer då ofta att jag gnäller på min fru över detta vilket jag sedan naturligtvis blir väldigt ångerfull över.

Dagtid kan jag gå runt i det närmaste bekymmersfri och vi lever ett bra liv även om jag stundvis kan vara lite nedstämd av olika skäl, men inget som ger mig ångest. Allt som jag har ångest över bekymrar jag mig inte ett dugg för på dagarna.

Har kontaktat vårdcentral, öppenpsyk men får inget gehör alls. Jag vet inte om det är för att jag är man eller dylikt. Men är naturligtvis ett helvete att gå runt så här. Hittar inget tydligt mönster till när det kommer.

Funderar på om det är någon åldersnoja. Men som sagt, kommer bara nattetid. Vad f*n ska jag göra egentligen rent ut sagt?

• Svar på tråden Vaknar på natten med ångest...
  • Anonym (Hej)

Hur ser det ut för dig med matvanor och motion?

Det har hjälpt mig ordentligt att äta många små näringsrika måltider, samt börja styrketräna.

• Anonym (line)

Innan snön kom så motionscyklade jag ute cirka 3 mil i veckan. Men har stått still därefter. Tror dock ångesten kom även då. Har skaffat en s.k. crosstrainer nu som började användas i veckan.

Näringsriktiga, är det något speciellt du tänker på för att få det näringsriktigt? :)

Kan dock försöka minska ner på mängden mat, i varje fall kvällstid.

• Akua

Har du ekonomisk möjlighet att gå till privat psykoterapeut?

• Anonym (Hej)
    Anonym (line) skrev 2016-02-20 01:39:29 följande:

Innan snön kom så motionscyklade jag ute cirka 3 mil i veckan. Men har stått still därefter. Tror dock ångesten kom även då. Har skaffat en s.k. crosstrainer nu som började användas i veckan.

Näringsriktiga, är det något speciellt du tänker på för att få det näringsriktigt? :)

Kan dock försöka minska ner på mängden mat, i varje fall kvällstid.

Bra att du ska börja träna, försök att göra det regelbundet några dagar i veckan i minst 30 min.

Maten är jätteviktig! Stora måltider på kvällen kan leda till oro, ångest och mardrömmar. Ät mycket grönt till din mat så som broccoli och spenat. Köp hem fiskleverolja, d-vitamin och magnesium. Testa i ett par veckor och utvärdera.
Svar på tråden Vaknar på natten med ångest...