Det jag skulle se som nödvändigt innan är ettans blöjor, torra tvättservetter/våtservetter, lite kläder i 50 och 56, haklappar i fleece för kräk, ett babyskydd om ni har bil, en barnvagn m lift, babyolja till badet och någonting att byta blöja på både hemma och borta samt en filt. Babyskyddet är det jag helst köper nytt, barnvagn går att få från ca 1000 kr begagnat.
Vi har köpt en del babykläder begagnat, men oftast har jag blivit besviken då de varit både för korta och breda till mina långsmala barn. Lilleman ligger en kurva över på längd med normal vikt. Så välj med omsorg. Räkna sedan med att begagnade kläder kan ha krympt en hel del, så jämför plaggen på längden, gäller även nya då storlekarna är oerhört olika. Jag passar på att köpa mycket bebis/barnkläder när det är halva reapriset i 1-3 storlekar större än vad de har, så är jag i princip klar innan storleken behöver plockas fram.
Smartaste sättet är att hitta barnklädesloppisar där du kan fynda saker från 5 kr, de är vanligast vår och höst, så i mars/april är det många. Fleecekläder, vårjackor, jeans, kortärmade och långärmade t-shirts är suveränt att köpa begagnat, bodies är det jag går bet på oftast.
Anmäl dig sedan till Liberoklubben så får du ett startpaket via Ica Maxi plus kommande blöjrabatter. Det finns fler gravidboxar via apoteken, men kan ge lite försäljare som ringer.
Med Lilleman använder vi varken barnvagn eller spjälsäng, då han föredrar bärsele och att ligga nära, så vi har inte lyckats flytta honom längre än till bredvid mig på egen madrass. Däremot har alla tre gillat skötbordet och det har varit praktiskt med en byrå under. Vi har även haft nytta av en babysitter och babygymmet när de börjar kunna fokusera blicken efter några veckor.
Ser man till månadskostnaden för hygien har den legat på 200-300 kr per månad, tror jag. 2-3 stora paket blöjor, ett paket tvättservetter 100-pack, våtservetter och hundbajspåsar till blöjorna. De senare har vi betalat 25 kr, 2 för 30 och 12 kr för. Blöjorna från storlek 2 har kostat 99 kr per paket och oftast 50 kronors rabatt vid köp av 2. Ettans blöjor kostade mellan 34:90 och 36:90 i normalpris. Ettans blöjor använde man fler av då åtminstone mina barn bajsade oftare i början och man bytte ofta även vid kiss.
Klädkostnaden varierar ju kraftigt beroende av hur mycket man köper begagnat och/eller nytt vid rea/rabatt/fullpris samt hur ofta man kan tvätta. Om man har gemensam tvättstuga en gång per vecka behövs oftast minst en uppsättning kläder för dag respektive natt om du får en kräkis.