• varmlanning

Hur mycket kostar en bebis? (inte bokstavligt talat)

Här kommer en något konstig fråga från en gravid 25-åring. Jag är gravid i vecka 9 och graviditeten var mycket efterlängtad (är den första) men inte jätteplanerad. Nåväl, vi slutade använda skydd för att så småningom bli gravida men ingen av oss räknade med att detta skulle hända under första oskyddade försöket vid ägglossning.

Jag avslutade min universitetsutbildning för ett halvår sedan och har sedan en månad tillbaka fått min första fasta tjänst. Det betyder att min ekonomi innan dess inte varit skyhög. Jag har ingen direkt buffert för barn och undrar vad saker och ting kostar både innan och efter graviditet då vi går i köpa-hus-tankar.

Vad behöver man innan graviditeten? Alltså vad är nödvändigast.

Och vad kostar en bebis i genomsnitt i månaden när hen väl tittat ut?

Finns det några erfarna föräldrar som känner till olika knep för att hålla kostnader nere?

Tacksamt för svar. :)

• Svar på tråden Hur mycket kostar en bebis? (inte bokstavligt talat)
  • Carambolan

En sak som absolut inte är nödvändigt är ett hus. Ett hus är dyrt och kräver jättemycket jobb. Att vänta med det tills barnen var några år äldre känner jag fortfarande var det absolut viktigaste valet vi gjorde inför föräldraledigheten. Det lät oss vara hemma länge med båda barnen, utan någon som helst stress över ekonomin, och vi behövde inte lägga tid på att hålla efter hus och trädgård. Små barn behöver inte mycket plats, vi bodde kvar i vår trea på 71 kvm tills barnen var 6 och 4 :)

• lollip0p

Vi har lyckats inhandla all basutrustning (barnvagn, sele, säng, skötbord plus en massa "onödiga" grejer) för under 11 000 kr. Så inköpen innan behöver inte alls bli så dyra.

• varmlanning
    Carambolan skrev 2016-02-20 13:41:27 följande:

En sak som absolut inte är nödvändigt är ett hus. Ett hus är dyrt och kräver jättemycket jobb. Att vänta med det tills barnen var några år äldre känner jag fortfarande var det absolut viktigaste valet vi gjorde inför föräldraledigheten. Det lät oss vara hemma länge med båda barnen, utan någon som helst stress över ekonomin, och vi behövde inte lägga tid på att hålla efter hus och trädgård. Små barn behöver inte mycket plats, vi bodde kvar i vår trea på 71 kvm tills barnen var 6 och 4 :)

Jag vet att ett hus i praktiken inte är nödvändigt men vi har i stort sett inget val. I området (eller den lilla staden) som vi vill köpa hus i så "finns" inget annat än hus. Det är ett sätt att komma närmare släkten och jobb. Så det är väl både för och nackdelar, men jag tror att det är viktigt att vara nära släkten den första tiden. (Och att tjäna in en timmes pendling morgon och kväll skulle göra susen för min extrema trötthet)
  • Dixie

babysaker kan nästan bli hur dyra eller billiga som helst - men för att hålla kostnaderna nere satsa på att köpa begagnat, finns massor av fina saker att hitta! och jag hade nog släppt husköp för ett tag, en baby behöver ju inget hus!

• Embla twopointoh

Det finns såklart en uppsjö med prylar man kan tänkas behöva eller vilja ha till bebisen, men de flesta av dessa kan man köpa när bebisen har anlänt och man har en uppfattning om hans/hennes personlighet och vad man har för behov.

Innan bebisen kommer kan det vara bra att ha fixat vagn (oavsett om man beställer en ny eller köper begagnad), ett paket blöjor av minsta storleken, zinksalva, bilbarnstol om man har bil, en uppsättning kläder och skötbord. Man kan också fixa en sovplats till bebisen, köpa amningsinlägg (om man vill amma)/nappflaskor och tillägg(om man inte vill amma).

Hur mycket en bebis kostar per månad är svårt att säga (ska man räkna med ökade kostnader för större bil/bostad, förlust av arbetsinkomst o.s.v.), men barnbidraget täcker i början blöjor och andra förbrukningsvaror, i alla fall om man planerar sin handling och inte gör massa inköp i dyra småbutiker (eller prompt ska ha Baby Guccikläder...).

• Minza83

Babyskydd och barnvagn är nödvändiga saker. Barnvagn kan du med gott samvete köpa begagnat.
    Samma sak med bebiskläder! Köp beg så mycket du kan! Kläderna används så himla kort tid liksom! :)

Blöjor går det åt rätt mycket utav, tygblöjor är ju mer ekonomiskt i längden men kostar en del i inköp..

• Anonym (Sy)

Min syster syr babykläder av gamla kläder hon inte använder.

• Nonym

Vår bebis anländer om några veckor, vi har köpt det mesta begagnat plus lite nytt.

Barnvagn 2500 beg

Babyskydd 339 nytt

Skötbord 400 beg

Skötbord extra 500 beg

Spjälsäng gratis

Madrass gratis (gör en av en gammal madrass vi har liggandes)

Handdukar och tvättlappar och andra textilier 700 nytt

Täcken till vagn/säng syr vi av ett par gamla täcken vi har liggande

Bebiskläder 500 begagnat

Babynest och amningskudde 300 materialkostnad

Så det går att fixa billigt också

• mammalovis

Det jag skulle se som nödvändigt innan är ettans blöjor, torra tvättservetter/våtservetter, lite kläder i 50 och 56, haklappar i fleece för kräk, ett babyskydd om ni har bil, en barnvagn m lift, babyolja till badet och någonting att byta blöja på både hemma och borta samt en filt. Babyskyddet är det jag helst köper nytt, barnvagn går att få från ca 1000 kr begagnat.

Vi har köpt en del babykläder begagnat, men oftast har jag blivit besviken då de varit både för korta och breda till mina långsmala barn. Lilleman ligger en kurva över på längd med normal vikt. Så välj med omsorg. Räkna sedan med att begagnade kläder kan ha krympt en hel del, så jämför plaggen på längden, gäller även nya då storlekarna är oerhört olika. Jag passar på att köpa mycket bebis/barnkläder när det är halva reapriset i 1-3 storlekar större än vad de har, så är jag i princip klar innan storleken behöver plockas fram.

Smartaste sättet är att hitta barnklädesloppisar där du kan fynda saker från 5 kr, de är vanligast vår och höst, så i mars/april är det många. Fleecekläder, vårjackor, jeans, kortärmade och långärmade t-shirts är suveränt att köpa begagnat, bodies är det jag går bet på oftast.

Anmäl dig sedan till Liberoklubben så får du ett startpaket via Ica Maxi plus kommande blöjrabatter. Det finns fler gravidboxar via apoteken, men kan ge lite försäljare som ringer.

Med Lilleman använder vi varken barnvagn eller spjälsäng, då han föredrar bärsele och att ligga nära, så vi har inte lyckats flytta honom längre än till bredvid mig på egen madrass. Däremot har alla tre gillat skötbordet och det har varit praktiskt med en byrå under. Vi har även haft nytta av en babysitter och babygymmet när de börjar kunna fokusera blicken efter några veckor.

Ser man till månadskostnaden för hygien har den legat på 200-300 kr per månad, tror jag. 2-3 stora paket blöjor, ett paket tvättservetter 100-pack, våtservetter och hundbajspåsar till blöjorna. De senare har vi betalat 25 kr, 2 för 30 och 12 kr för. Blöjorna från storlek 2 har kostat 99 kr per paket och oftast 50 kronors rabatt vid köp av 2. Ettans blöjor kostade mellan 34:90 och 36:90 i normalpris. Ettans blöjor använde man fler av då åtminstone mina barn bajsade oftare i början och man bytte ofta även vid kiss.

Klädkostnaden varierar ju kraftigt beroende av hur mycket man köper begagnat och/eller nytt vid rea/rabatt/fullpris samt hur ofta man kan tvätta. Om man har gemensam tvättstuga en gång per vecka behövs oftast minst en uppsättning kläder för dag respektive natt om du får en kräkis.

• fiskenova

Min erfarenhet som haft mindre och större (bonus) barn är att fram till typ tre kostar de väldigt lite...har fått eller fått låna en massa prylar, sen köpt på blocket eller Tradera. Det är jätteenkelt att hitta fina saker till små barn. Ju större de blir desto dyrare! Min sexåring behöver först nu alltid nya skor (beg går sönder för snabbt) och vill ha dyrare presenter/julklappar.

Svar på tråden Hur mycket kostar en bebis? (inte bokstavligt talat)