• Anonym (Luppen)

När kallar man nån för kvinna ist för tjej?

Ja, när blir man kallad kvinna ist för tjej? Detta undrar jag. 

Jag är själv 38 år och blir fortfarande kallad för tjej när jag blir tilltalad av främlingar ute, vilket för mig är lite ohyfsat. Detta gäller allt ifrån unga tjejer/killar i butiker som personer ute på stan i alla möjliga åldrar. Jag kan ju förstå om en äldre person kallar mig för tjej, för i dennes ögon är jag troligtvis det, men när en 20-årig flicksnärta eller en ung kille på 18 år kallar mig för "tjejen" så känns det inte lika okej. 

Blir du kallad för tjej eller kvinna, och hur gammal är du? Vad påverkar vilket tilltal du väljer när det gäller andra tjejer/kvinnor du inte känner? 

• Svar på tråden När kallar man nån för kvinna ist för tjej?
  • tjalala

Jag tänker mig att kvinna är en formell benämning på en vuxen Homo Sapiens av honkön och att flicka är den formella benämningen på samma individ som barn.

Tjej tycker jag alltid känns lite mer alldagligt.

• Anonym (Hey)

Jag tycker man blir kvinna vid 32.

• leonie

Jag blir 42 och blir allt som oftast kallad för tjej, och säger nog det om mig själv med för det mesta tror jag. Iofs så tror folk att jag är 10 år yngre så...

Men kvinna tycker jag låter gammalt, men det är jag det.

• Julia1245

Vid vilken ålder slutar du kalla andra kvinnor för flicksnärta? :)

Tjej är mer vardagligt än kvinna, jag är själv 28 år och anser mig själv vara kvinna och mina vänner också, men i vardagligt tal om jag till exempel ska prata om en kompis med en tredje person så föredrar jag oftast att säga att hon är en tjej. Att säga "Hon är en kvinna som ..." känns lite onaturligt. Samtidigt tycker jag att ordet kvinna är starkare, men det är också så formellt på något vis. Jag vet inte. 

Jag tror det beror mycket på vilken sorts person man är också. Vissa kanske kallas tjej längre än andra, till exempel om man har en ungdomligare stil. Har noterat att vissa kvinnor/tjejer kallas för brud, medan andra inte alls gör det, och det måste också bero på något sådant. Attityd i kombination med yttre attribut, eller nåt.

Svar på tråden När kallar man nån för kvinna ist för tjej?