Hostar blod efter lunginflammation,någon fara med det?
Hej på er! Jag sitter i valet och kvalet om jag ska ringa 1177 men då jag inte tycker om att ta upp sjukvårdens tid eller sitta en hel natt på akuten så tänkte jag höra mig för här först.
Jag har haft lunginflammation och slutade med penicillinkuren i går. Jag har haft mycket problem med andningen senaste två veckorna och fått kortison tabletter + inhalator på recept. Jag slutade röka för tre veckor sedan,precis innan jag blev sjuk men läkaren misstänker början till kol och jag har en remiss till lungröntgen nästa vecka. Problemet jag har nu är att imorse så vaknade jag och hade rejält ont i lungorna å ryggen och spottade ut några ordentliga svarta klumpar blod. (Ursäkta). Jag hade så ont att jag har ätit paracetamol /koden evolan under dagen för att stå ut med smärtan. (Morfinliknande) Kan det va sviterna efter lunginflammationen som jag känner av nu? Eller tog in penicillinet som det skulle eftersom jag fick så ont idag? Tänkte försöka stå ut till måndag och ringa vårdcentralen om det inte känns bättre men är lite orolig över att just smärtan och blodet kom idag? Någon som känner igen sig eller har något tips lr råd? Kan jag avvakta eller måste jag ringa om smärtan inte avtar tror ni? :s tacksam för svar så man kanske slipper kön till 1177.