• Anonym (underhåll)

Kostnad för att stämma?

Jag vill stämma min ex-man för ett högre underhåll. Vad skulle det kosta med advokat och allting? Och fördelas kostnaden lika för oss båda två, eller får jag betala allting?

• Svar på tråden Kostnad för att stämma?
  • Anonym (Kov)
    Anonym (underhåll) skrev 2016-02-20 22:06:55 följande:

Jag vill stämma min ex-man för ett högre underhåll. Vad skulle det kosta med advokat och allting? Och fördelas kostnaden lika för oss båda två, eller får jag betala allting?

Jag vet inte vad mitt ex betalade när hon tog det via tr men jag behövde inte betala någonting iaf så den kostnaden hon hade fick hon stå själv för.
  • mrskreiz

Du ska börja med att ringa en advokat. De flesta erbjuder en kostnadsfri konsultation via telefon. 
    Därefter träffar du advokaten och de gör en beräkning på underhållet. Ett brev skickas till motparten. Denne kan då välja att komma överens utan att blanda in tingsrätten. Advokaten hjälper då till och skriver ett avtal. Fram till hit får du betala kostnaden själv. Timarvodet är bestämt enligt lag och ligger därför på ungefär detsamma hos alla, ca 1400 kr/tim. 

Om ni inte kan komma överens kan du stämma motparten. De flesta hemförsäkringar går då in och täcker en stor del av kostnaden. Men först när det är en tingsrättsfråga. 

Mitt råd är:
    1- Även om relationen med exet är skit, räkna själv och försök komma överens.
    2- Anlita en advokat som du verkligen får förtroende för och bara om dina egna beräkningar visar på att det finns någon större summa att hämta.
    3- Starta sedan proceduren.

Svar på tråden Kostnad för att stämma?