Någon som provat EMDR-terapi?
Jag har provat emdr och undrar om andra har gjort det?
Hur gjorde din terapeut? Hur upplevde du det? Hjälpte det tillfälligt och i längden? Mot vad gjorde du emdr?
Jag har provat emdr och undrar om andra har gjort det?
Hur gjorde din terapeut? Hur upplevde du det? Hjälpte det tillfälligt och i längden? Mot vad gjorde du emdr?
Jag gör emdr två gånger i veckan. För att hjälpa mot min ptsd som jag fått från min uppväxt. Jag har stora problem att ta till mig min diagnos, men emdr funkar ändå. Jag går till en kroppsterapeut också som behandlar mig enligt Rosen-metoden. Min kropp är spänd, jag är rädd för beröring och kan även där få jobbiga återupplevelser. Men jag får lättare och lättare att hantera dem, jag har fler och fler verktyg och en tro på att jag kan få hjälp.
Emdr-terapeuten och jag pratar lite och hon har en maskin som visar prickar som rör sig åt höger och vänster, många använder fingret (har jag hört). Jag tänker på ett utvalt trauma och efter en tid 30-60 sekunder kanske frågar hon vad jag tänker på, vad jag känner osv. Sedan fortsätter vi. Vi jobbar med traumat tills jag inte längre berörs av det på ett kraftigt sätt, utan det är mer som ett minne.
Jag upplever det som väldigt jobbigt i stunden, men lättare efteråt.Under terapin kan jag återuppleva det som har hänt, får andra minnesbilder som plötsligt dyker upp. Jag gråter mycket. Men jag har fått stärkt självkänsla, riktiga insikter och mår mycket bättre. Psykoterapi gjorde mig sjukare, kanske pga dålig psykolog.
Metoden funkar mycket bra för mig. Hon har även gett mig verktyg att stabilisera mig själv. Ångesten är lägre, jag är mindre rädd, färre tvångstankar, jag kan ta hand om mig själv bättre. Jag rekommenderar dig att prova det. Kolla bara ett personen är certifierad, för det krävs fler tekniker än bara få patienten att titta åt höger och vänster.
Lycka till, hoppas du mår bättre. Hoppas att jag inte avskräckt dig, det är inte meningen. Det är en metod som funkar