• Bethanyafonso

Visum från Jamaica till Sverige?

Hej allihopa! Nu är det så att jag och min man har ansökt om tillfälligt uppehållstillstånd för att han ska kunna flytta till mig i Sverige, men som ni vet så är det fruktansvärt långa väntetider. Han är från Jamaica och vi är gifta. Nu vill vi att han ska komma till Sverige med besöks visum och träffa min familj, då jag redan träffat hans. Han kommer behöva åka till Svenska ambassaden i kuba och ansöka där för visumet. Vi har bokad tid den 28 Mars. Min fråga är , är det lätt för en Jamaican att få visum till Sverige från Kuba? Några som har erfarenhet av svenska ambassaden i kuba. Eller någon som bjudit hitt någon från Jamaica?. Förlåt för mitt röriga inlägg.?

• Svar på tråden Visum från Jamaica till Sverige?
  • flygrl

Då jag har delvis cubanskt ursprung kan jag bara säga regimen börjat mjukna och det blivit enklare för cubaner resa ut från landet. Förut va det ju som ett stort fängelse. MEN va det innebär för jamaicaner har jag tyvärr ingen aning om.

Hoppas det ordnar sig för er så han får komma till Sverige!

• flygrl
    Bethanyafonso skrev 2016-02-21 20:11:51 följande:

Åååh det ger mig hopp tack du! ?

Mitt svar va ju ett dåligt svar egentligen. Fast kanske påverkar liberaliseringen också jamaicaners möjligheter.

Är Havanna närmaste svenska ambassad eller varför måste ni ta er dit? Eller flyger man från Cuba? Låter rätt omständligt :/
  • Bethanyafonso
    flygrl skrev 2016-02-21 21:42:25 följande:

Mitt svar va ju ett dåligt svar egentligen. Fast kanske påverkar liberaliseringen också jamaicaners möjligheter.

Är Havanna närmaste svenska ambassad eller varför måste ni ta er dit? Eller flyger man från Cuba? Låter rätt omständligt :/

Jamaica har ingen svensk ambassad så alla visum ärenden sköts i Havana. Som är nära Jamaica så resan ditt för honom är inte så omständigt. Sen skulle det ta 1-3 dagar innan han får beslut. Så han kommer få stanna där i några dagar. Men undrar mest om dom är mjuka på den ambassaden eller jätte jobbiga typ och inte skulle bevilja honom även om vi har alla grejer som behövs för att han ska få ett besöks visum. Hoppas du förstår mitt röriga inlägg.
  • flygrl
    Bethanyafonso skrev 2016-02-21 22:37:07 följande:
    Jamaica har ingen svensk ambassad så alla visum ärenden sköts i Havana. Som är nära Jamaica så resan ditt för honom är inte så omständigt. Sen skulle det ta 1-3 dagar innan han får beslut. Så han kommer få stanna där i några dagar. Men undrar mest om dom är mjuka på den ambassaden eller jätte jobbiga typ och inte skulle bevilja honom även om vi har alla grejer som behövs för att han ska få ett besöks visum. Hoppas du förstår mitt röriga inlägg.
    Inga problem alls förstå ditt inlägg ;)
    Jag vet Jamaica ligger nära Cuba (karibiska grannskapet) men ändå omständligt behöva resa till annat land och stanna några dar för fixa visum. Men ok då förstår jag...ingen svensk ambassad på Jamaica.
    Önskar som sagt jag kunde hjälpa mer men tyvärr...sorry.
Svar på tråden Visum från Jamaica till Sverige?