• Anonym (Ensam)

Kränkt och orättvis behandlad av chefen

Jag skriver detta mest för att få råd och tips på hur jag kan gå tillväga. Jag känner mig kränkt och orättvis behandlad av min chef. Det började för snart 3 år sen, då började jag ett nytt arbete under sommaren med många andra "vikarier". 
    Efter hösten ville jag gärna jobba kvar så jag jagade timmar som en idiot och slet för att få ihop ekonomin medans de andra fick vikariera på schema. Jag tog upp det med chefen och hon kunde inte ge svar på varför just de hade fått och att hon skulle ha mig i åtanke. Jag pratade med facket som i sin tur kontakta chefen och jag fick till slut ett schemavikariat. 
    Så småningom blev jag fastanställd men fick inte löneförhandla. Dock fick ALLA andra göra det. Jag fick reda på detta efter ett halvår som fastanställd att som fastanställd SKA man kunna löneförhandla. Jag tog upp detta på ett samtal med chefen att jag kände mig orättvis behandlad och varför jag inte fick löneförhandla. Hon bad om ursäkt och skyllde på att det kommer en ny lönpolicy i början av 2016.

Sedan får jag höra att för en månad sen blev 2-3 fastanställda och FICK löneförhandla  samt att de får HÖGRE lön än mig trots att JAG har fler år av erfarenhet, har ställt upp så [JÄVLA] mycket för företaget och har mer kunskaper som krävs i arbetet och gör mig attraktiv i branschen. 

Jag mår skitdåligt av att veta såna här saker. Jag känner att detta är personligt mot mig, känner mig kränkt och psykiskt misshandlad. Och jag skriver detta för att veta om det är så här det ska vara. 

Min fundering att om inte detta är okej så tar jag gärna råd av VAD jag ska göra. Vad ska jag ta mig till? 

• Svar på tråden Kränkt och orättvis behandlad av chefen
  • Anonym (Hey)

Är det inte facket man ska kontakta? Skyddsombudet har väl hand om arbetsmiljön?

• Anonym (123)

Om de andra har högre lön utan grund så är det ju bara att säga det på nästa samtal. Annars hota med facket. Och om du nu är så attraktiv i branschen så kan du ju hota med att säga upp dig också.

Känns som att du spenderar mer tid på att vara kränkt än vad du gör på att löneförhandla. 

• Anonym (kokej)

Får man fråga vad för bransch det handlar om?

• Anonym (Ensam)

Jag tänkte att jag skulle vänta för att se om det skulle bli den löneförhöjningen som hon pratade om i början av det här året men när jag frågade sade hon att det skulle bli fördröjd och att jag eventuellt får vänta till slutet av året. Sedan får jag reda på att andra har fått. Eftersom jag inte har varit med om så vill jag få reda på VAD jag kan göra och sedan ringa några samtal under veckan.

• Anonym (kokej)
    Anonym (123) skrev 2016-02-21 17:15:38 följande:
    Om de andra har högre lön utan grund så är det ju bara att säga det på nästa samtal. Annars hota med facket. Och om du nu är så attraktiv i branschen så kan du ju hota med att säga upp dig också.

Känns som att du spenderar mer tid på att vara kränkt än vad du gör på att löneförhandla. 
    Dumt förslag, man ska aldrig hota med att säga upp sej. Har man det som villkor så får man vackert se till att gå om man inte får igenom sina önskemål. Däremot ska man vara noga förberedd och kunna motivera varför man är värd högre lön, alltså ta upp saker som är bra på och kan hantera.

Man ska aldrig säga x och y har högre lön så det är jag också värd. I slutänden gör chefen som hen vill ändå.  Det man säger är: Jag har den här och den här kompetensen och färdigheterna. Jag har visat att jag är villig och ställa upp och satsa på företaget genom att göra det här och det här. Jag har förstått att x och y ligger högre i lön än vad jag gör jag vill gärna höra motiveringen till varför det är så. Kommer chefen sen med någon dålig undanflykt och inte erbjuder högre lön ser man sej om efter ett annat jobb och skrattar rått bakom ryggen den dagen man säger upp sej.
  • Anonym (kokej)
    Anonym (Ensam) skrev 2016-02-21 17:18:36 följande:
    Jag tänkte att jag skulle vänta för att se om det skulle bli den löneförhöjningen som hon pratade om i början av det här året men när jag frågade sade hon att det skulle bli fördröjd och att jag eventuellt får vänta till slutet av året. Sedan får jag reda på att andra har fått. Eftersom jag inte har varit med om så vill jag få reda på VAD jag kan göra och sedan ringa några samtal under veckan.
    Är du med i facket?
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (kokej) skrev 2016-02-21 17:28:04 följande:
    Dumt förslag, man ska aldrig hota med att säga upp sej. Har man det som villkor så får man vackert se till att gå om man inte får igenom sina önskemål. Däremot ska man vara noga förberedd och kunna motivera varför man är värd högre lön, alltså ta upp saker som är bra på och kan hantera.

Man ska aldrig säga x och y har högre lön så det är jag också värd. I slutänden gör chefen som hen vill ändå.  Det man säger är: Jag har den här och den här kompetensen och färdigheterna. Jag har visat att jag är villig och ställa upp och satsa på företaget genom att göra det här och det här. Jag har förstått att x och y ligger högre i lön än vad jag gör jag vill gärna höra motiveringen till varför det är så. Kommer chefen sen med någon dålig undanflykt och inte erbjuder högre lön ser man sej om efter ett annat jobb och skrattar rått bakom ryggen den dagen man säger upp sej.

Ja, jag har på sett och vis sagt de sakerna och bevisat det för chefen. Det finns ett annat företag som har erbjudit mig högre lön och chefen där är otroligt bra samt arbetet känns lockande. Arbetet är tyvärr för långt bort men just nu känns det som att jag ändå borde ta chansen eftersom jag mår otroligt dåligt av situationen just nu. 

• Anonym (Ensam)
    Anonym (kokej) skrev 2016-02-21 17:28:42 följande:
    Är du med i facket?
    Ja. 
  • Fru Ve

Jag tycker du ska kontakta din fackliga representant och sedan ta med denne på ett möte hos din chef. Förbered er innan genom att gå igenom vad du vill fråga om. Be om en förklaring till varför du blivit annorlunda behandlad än andra på arbetsplatsen.

• Anonym (kokej)
    Fru Ve skrev 2016-02-21 18:07:35 följande:
    Jag tycker du ska kontakta din fackliga representant och sedan ta med denne på ett möte hos din chef. Förbered er innan genom att gå igenom vad du vill fråga om. Be om en förklaring till varför du blivit annorlunda behandlad än andra på arbetsplatsen.
    Precis så ska du göra, tycker jag också.

Förbered dej jättenoga så du inte handlar i "jag känner mej så orättvist behandlad och kränkt" underläge. Var lugn och saklig och kom med fakta som du radar upp som du ber chefen förklara.

Hur långt är det till det andra jobbet?
  • Anonym (Byt)
    Anonym (Ensam) skrev 2016-02-21 17:38:13 följande:

Ja, jag har på sett och vis sagt de sakerna och bevisat det för chefen. Det finns ett annat företag som har erbjudit mig högre lön och chefen där är otroligt bra samt arbetet känns lockande. Arbetet är tyvärr för långt bort men just nu känns det som att jag ändå borde ta chansen eftersom jag mår otroligt dåligt av situationen just nu. 

Byt jobb. Har man problem med chefen ska man sticka så fort man kan. Kommer antagligen att bli bra och du kommer må dåligt så länge du är kvar. Extra restid är ett litet pris att betala för en förbättrad psykisk hälsa. Lovar att du kommer känna en enorm lättnad i samma sekund du tagit beslutet om att sluta.
  • Anonym (K)

Så som det funkar i min kommun:

De som gått på vick/AVA och blir fast anställda innan 30/4, ingår i löneöversynen. De som blir fast anställda Utan att först ha gått på vick, gör en vanlig löneförhandling oavsett tid på året.

Så t.ex.: om du blev fast anställd i maj i fjol, nej då hade du hos oss inte ingått i löneöversynen utan fått vänta till 2016. Men kollegor som blir fastanställda Efter dig kommer att få löneförhandla, OM de inte tidigare gått på ett vick/AVA. 

Men - även om de har gått på ett vick/AVA, så kan de ju fortfarande löneförhandla innan de skriver på nytt avtal. Chefen kanske säger "Nej jag kan inte ge dig en ny lön, du måste vänta till nästa års löneöversyn.". Så säger kollegan "Ja ok men då tackar jag nej till jobbet. Jag har andra alternativ.". Dvs sätter hårt mot hårt.....men för att det ska kunna lyckas ska det ju göras Innan ett nytt avtal är påskrivet. Och en bör vara säker på att chefen verkligen inte vill bli av med en. 

Men i vårt kollektivavtal har fast anställda alltid rätt att kräva ett extra lönesamtal/år. Det är dock inte att likställa med Förhandling, men en ska ges utrymme att Försöka förhandla...

• nernu

Om du hade spenderat lite mer tid på att bevaka dina intressen och kommunicerat med facket från början istället för att känna dig kränkt så hade det inte blivit så här. Livet är orättvist. Det är ingen annan som kommmer plocka för och se till att allt funkar bra för dig. Alla bryr sig mest om sig själva. Man up!

Svar på tråden Kränkt och orättvis behandlad av chefen