• Anonym (evert)

Vad gäller vid dödsfall, arv, försäkringar osv

Börjat tänka mer på det här med vad som gäller om livförsäkring, osv. träder in om jag skulle förolyckas på arbetet.

Är man, sambo och har ett barn.

Vem är det som får ersättning och sånt i det här fallet? Kan t.ex. några andra än min sambo och barn roffa åt sig pengar efter mig? Vad gäller med pengar som finns på bankkonto och lön och annat som sätts in.

Om vi skulle separera, var tillfaller pengarna i så fall?

• Svar på tråden Vad gäller vid dödsfall, arv, försäkringar osv
  • Anonym (hjk)

Gift er så löser sig det mesta. Annars så skriver ni testamente. Testamente är bra om man är gift också förvisso

Mitt syskons partner dog och de var inte gifta. De ägde ett boende ihop och boendet ärvdes av barnen. Som tur är hade de bara gemensamma barn och ingen ville kasta ut sin förälder som inte hade råd att köpa ut barnen och bo kvar. Men de löste det genom att bo kvar tills barnen skulle flytta (iaf de äldsta) och sedan sälja så fick barnen varsin del av summan.
    Här var dock ett av barnen vuxen enligt lag, kanske blev det krångligare för det.

Du kan dock som sagt skriva testamente, men barnen har alltid rätt att få ut sin laglott. Men jag tror att laglotten är hälften av det du äger, så 50& kan du testamentera till vem du vill och så får barnet resten, är det fler barn så får de dela på de 50%.

• Anonym (Molly)

Har du ens en livförsäkring? I så fall är det ju bara att läsa i villkoren?

När det gäller arv så ärver inte sambos. Ditt barn ärver dig men får troligen en förmyndare som håller koll på att pengarna inte används fel. Det kan innebära att din sambo inte har råd att bo kvar i er bostad tex. Det är bättre att vara gift om det skulle hända dig något, då ärver makan. Ert gemensamma barn ärver först när ni båda är döda.

• Kerubmamman

Är ni inte gifta ärver barnen allt. 
    Livförsäkringar beror på avtalsvillkor och om du angett någon förmånstagare. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Ekonom10

Som gift blir det ofta make/maka med automatik. På många försäkringar kan man ange förmånstagare, t ex sambo före gemensamma barn.

Det bästa är att ta kontrollen och kolla alla livförsärkingar ni har. Dessutom ska ni kolla upp pensionsförsäkringar, både privata och genom jobbet (tjänstepensioner). Där finns också förmånstagarvillkor att kolla upp.

Det värsta jag hört är en kvinna som avled, där hennes ex-sambo stod som förmånstagare på en försäkring. De hade glömt ändra till den nuvarande sambon. Så kan det också gå.

• Anonym (evert)

Pensionsförsäkringar, alltså att efterlevande får min pension och så?

Hur är det om man haft tre olika arbetsgivare genom alla år som har olika pensionsavtal? Är det bara det senaste som gäller eller ska man in och kolla förmånstagare på alla?

Antar att vi kommer gifta oss när ekonomin lugnat sig, men då är nog inget av barnen myndigt ändå. Så utgår från nuvarande situation med minderårig(a) barn och samboförhållande. Är det ändå mina barn som ärver när de är omyndiga?

Vad gäller försäkringar i övrigt så har jag via facket sjuk- och efterlevandeförsäkring, sedan även nått som kallas kompletterande TGL men osäker på om den gäller, den utgår visst om det finns kollektivavtalad TGL på arbetsplatsen. Håller på och undersöker detta.

Men i den första så är det sambo, partner eller make/maka som får ett engångsbelopp därefter arvingar.

• Dixie

det bästa är ju om du går igenom dina försäkringar och läser igenom vad som gäller  för dina - för det kan säkert skilja. 

• Anonym (förmån)

I de allra flesta fall brukar livförsäkringen gå till förmånstagare eftersom det är en försäkring och inget arv. Det är sällan en livförsäkring enbart följer arvsrätten och man ärver alltså inte livförsäkringen utan det är som sagt förmånstagare. I de allra flesta fall brukar förmånstagare vara make/maka/sambo i första hand. Om sådan inte finns går den till barn. Om inte de finns kan den gå till dödsboet alternativt följer den sedan nästa person som skulle ha varit arvtagare om man hade ärvt försäkringen.

Man behöver alltså inte aktivt välja förmånstagare om man inte vill att livförsäkringen ska gå till någon annan person än den som är först i led som förmånstagare.

Nu pratar jag i generella termer eftersom detta är absolut vanligast, men självklart bör man alltid kolla med försäkringsvillkoren på just den försäkring man själv har.

• Ekonom10

Du ska kolla alla dina pensionsförsäkringar, inte bara den senaste. Du kan ha kryssat i att du vill ha återbetalningsskydd, då tillfaller värdet efterlevande. Vilket du säkert vill, speciellt när det finns barn med i bilden. Så du ska inte bara kolla dem, du ska bestämma hur du vill ha det :)

• Anonym (evert)
    Ekonom10 skrev 2016-02-22 19:25:25 följande:

Du ska kolla alla dina pensionsförsäkringar, inte bara den senaste. Du kan ha kryssat i att du vill ha återbetalningsskydd, då tillfaller värdet efterlevande. Vilket du säkert vill, speciellt när det finns barn med i bilden. Så du ska inte bara kolla dem, du ska bestämma hur du vill ha det :)

Om vi krånglar till det ytterligare... Jag minns inte alla arbetsgivare och därmed alla pensionsförsäkringar....

Finns det nånstans samlat typ eller är det bara en lat mans önsketänkande?

Har lite svårt att skilja på alla de där Fora, KPA, SPV (?) Pensionsmyndigheten, m.m....
  • Ekonom10

Gå in på www.minpension.se och rgistrera dig där. De hämtar in uppgifter från alla pensionsbolag och du får en samlad bild.

Däremot kan du inte se huruvida du har återbetalningsskydd etc i varje enskild försäkring. Då ska du kontakta resp försäkringsbolag alterntivt valcentral (t ex Collectum är valcentral för privata tjänstemän).

Jag hade också försärkingar som långt väldigt långt bak i tiden som jag inte hade någon aning om :). Men sajten ovan tycker jag ger en väldigt bra bild samt du kan laborera med effekten av olika uttagsperioder för pension.

• Anonym (evert)

Kikar på den. Trevligt att det finns nånstans man kan se saker och ting... Ett helsike om t.ex. alla anställningspapper och allt brann upp i nån villabrand typ.

Svar på tråden Vad gäller vid dödsfall, arv, försäkringar osv