• Anonym (Amning)

Amningstips?

Jag är gravid med första barnet och vill amma.
    Man hör ofta att det är svårt, och att man oftast inte lyckas med det om man inte får hjälp från början. Jag kan ju inte direkt veta om bvc eller bb kommer hjälpa mig/förklara så att amningen funkar om det nu är så att det är väldigt svårt.. så därför undrar jag om ni med erfarenheter har några tips på hur man får amningen att fungera direkt? 

• Svar på tråden Amningstips?
  • Carambolan

Se till att barnet får bra grepp. Mycket av bröstet ska in i munnen, inte bara bröstvårtan.

Du kommer ju ha mobilen med dig. Våga spana in instruktionsfilmer på Youtube om det känns tungt :)

• Arek

Det bästa är att fråga barnmorska / sjuksköterskai anslutning till förlossning, eftervård och bvc. De visar dig och så är det bara att öva, för vissa går det lätt för andra är det lite svårt i början.Du får också informationsbroschyr. Ställ in dig och din partner på att det är ett heltidsarbete att amma i början, det tar kanske 8-10 timmar om dygnet! Och då hinner man inte så mkt annat utan behöver full service med mat och dryck! Sen går det fortare och lättare längre fram men bra att veta tidsåtgången så det inte blir en chock! Första dygnen ska bebisen suga mest hela vakna tiden så stimuleras mjölkproduktionen. Lycka till, det kommer gå fint!

• Anonym (B)

Det är väldigt viktigt med rätt grepp. Svårt att beskriva hur såhär på fl men be om hjälp på BB. Förbered dig på blödande bröstvårtor och en jäkla smärta i två veckor. Jag grät typ varje dag i 14 dagar innan brösten vant sig. Säger inte så för att skrämmas men jag hade gärna vetat det innan. Kanske inte blir så illa för alla dock. Ta med amningsnappar till BB.

• Carambolan

Ja, det med tidsåtgången är jättebra. Jag blev verkligen chockad (med båda mina barn, haha) att det ofta tog minst 45 minuter per gång att amma de första veckorna. Och amma ofta dessutom, säkert varannan timme i alla fall. Skaffa ett Netflix-abonnemang om du inte redan har det! ;)

Efter typ två månader tog varje amning bara tio minuter och skedde kanske hälften så ofta dessutom. Så ge inte upp!

• Anonym (Tess)

Massera brösten redan innan förlossningen

Säg att du vill ha barnet på en gång efter förlossningen och berätta att du vill amma och vill ha hjälp (vänta en stund med att klippa navelsträngen är asbra btw om det är möjligt)

Lägg barnet till bröstet och gnid med bröstvårtan runt barnets mun, det stimulerar både bröstet och får igång barnets sugreflex, du kan också klämma ut lite i barnets mun, då borde barnets instinkt komma igång sen stoppar du in bröstvårtan och en stor del (om inte hela) vårtgården också, ett stadigt tag och förhoppningsvis suger barnet

Barnets mun ska vara rakt framför bröstvårtan, så mycket som möjligt av bröstet i munnen, läpparna ska vara som en stor pussmun och öppen mun, om barnet suger in överläppen så kan du putta upp den med ett finger

Om barnet somnar snabbt och inte suger så kan du killa i händerna eller röra lite på dig så barnet suger mer aktivt

Bästa är att amma barnet så ofta hen vill!

Skit i tider och grejer och erbjud så fort barnet visar tecken, det kan vara påfrestande i början men man får igen de senare och märker efter ett tag lite mönster, amning är mycket mer än bara mat

Ät havrekakor och chokladbollar!

Havre innehåller massa saker som stimulerar och gör mjölk, choklad gör en lugn (varning att vissa barn kan få ont i magen av för mycket choklad, andra tål de bra)

Om du tål nötter så innehåller de massa bra fett som är bra för mjölken

Håll brösten varma och gosiga, inte för tajta kläder

Behöver du hjälp så sök direkt! Bvc, mvc, amningshjälpen, googla, fråga här

Vänta inte och nöjd dig inte förren de funkar

Flaska måste inte, men kan!, orsaka bröstförvirring och kan få barnet att vägra amning

Vänta om de går och väg fördelar och nackdelar om du funderar på att ge flaska

Gör det du och barnet vill, det kan vara svårt i början och tar ett par veckor-månader innan de är stabilt

Lycka till!

• Anonym (serier)

Netflix är ett bra tips, det räddade mig första 3-4 månaderna när man i princip var fast med antingen ammande eller sovande baby. En skön amningskudde är värd sin vikt i guld.

Låt det ta tid att amma, och våga plinga i klockan på bb ifall du vill/behöver. Jag gjorde det ofta, olika personal hade olika tips att erbjuda. Kanske därför slapp jag sugsår, vem vet ;)

Drick mycket vatten! Håll brösten varma och torra, smörj med purelan om du har ont. Och ha sköna amnings linnen/bhar. Komfort är allt :)

Lycka till :)

• Anonym (Tess)

Justja!

Som "serier" säger, purelan är guld!

Och mycket vätska!

Och jag vet att många vill gå ner snabbt i vikt och ja amningen hjälper till med det, men amning kräver kalorier och mat!

Inte överdrivet men lyssna på kroppen och proppa i dig saker med näring, grönsaker, frukt, stek eller vad du nu gillar! Och ja havrekakor ^^

• Anonym (3 barn)

Det bästa tipset jag fick om amning var att köpa Mepitel att ha mellan bröst och amningsinläggen. Det är ett insmort nät som gör att såriga vårtor inte fastnar i amningsinläggen. Dom är dyra men går att klippa till i flera delar och man kan ha dom ett par dagar innan man byter. Skölj dom lite i vatten bara. Lycka till

• Anonym (B)
    Anonym (3 barn) skrev 2016-02-21 23:23:36 följande:

Det bästa tipset jag fick om amning var att köpa Mepitel att ha mellan bröst och amningsinläggen. Det är ett insmort nät som gör att såriga vårtor inte fastnar i amningsinläggen. Dom är dyra men går att klippa till i flera delar och man kan ha dom ett par dagar innan man byter. Skölj dom lite i vatten bara. Lycka till

Jag köpte ICAs amningskupor. De var bättre än natusan och libero som var dyrare. Fastnade inte.
Svar på tråden Amningstips?