• radhusmamma

Sköldkörtel-värden graviditet - orolig!

Hej, 

Jag väntar mitt femte barn och fick i fredags veta att jag har sköldkörtelvärden som inte är riktigt ok. Har börjat äta 62,5 ug levaxin. 

Jag har nu läst SÅ mycket och riskerna är ju stora med att ha brist på sköldkörtelhormon i början på graviditeten. Det finns risker att barnet utvecklas dåligt kognitivt och mentalt, men även risker för ADHD och autism. Detta gör mig sjukt orolig!

Mina värden i vecka 11+2 var TSH 3,3 och fT4 11. Båda värdena ligger utanför referensintervallet. TSH ska vara under 2,5 och fT4 ska vara 12 eller över. Mest orolig är jag faktiskt för fT4... 

Det jag skulle vilja veta är hur det gått för er som också fått veta att ni har avvikande värden på sköldkörtelvärdena under graviditeten. Vad hade ni för värden och i vilken vecka? Hur gamla är era barn nu och har de utvecklats normalt (typ pratat i tid, motoriskt, beteende och om de är stora, funkar de bra i skolan?)

Tack på förhand! Era svar betyder jättemycket. 

• Svar på tråden Sköldkörtel-värden graviditet - orolig!
  • Bullen2015

Hej

Jag var inte fördig inställd i början... Så jag blev jätte orolig när jag blev gravid... Hitta ingen info hur hög TSH skulle vara för att vara farligt för barnets utveckling... Men tror att det måste vara rätt högt... Däremot kan lite avvikelse göra att man har svårt att bli gravid eller får missfall...

Mina värden under gravideteten:

Jag börja med levaxinet 15/1.... Tog TSH i dec då var den på 4,4.,, Men 15/1 när jag började med levaxinet hade jag 2,9...

15/1 TSH 2,9 Börjat med Levaxin 25

16/3 TSH 3,0 Är gravid Levaxin 50

14/4 TSH 2,4 Levaxin 75

16/ 5 TSH 1,4 Levaxin 75

26/6 TSH 0,61 Levaxin 75

4/8 TSH 1,2 Levaxin 75

(16/9 TSH 1,2 Levaxin 75, provet försvann)

14/10 TSH 1,5 Levaxin 75

25/11 TSH 2.0 Levaxin 75

8/12 kom grodan <3

13/1-16 TSH 0,14 Börjar med Levaxin 50

Hade nog problem med Sköldsköteln redan när jag fick mitt första barn 2001... 05 och 08 TSH 3,5 och 5,3... Och då hade jag lidigt av trötthet och frysenhet sen graviditeten... Min syster har också en Sköldskötelsjukdom och många i släkten har dyselexi ( även jag och första barnet )... Så ibland funderar man på om det kan ha ett samband?!...

• Curlingmorsan

Oj nu blir jag också lite orolig. Jag blev inlagd på sjukhuset pga illamående och kräkningar och då tog de lite provet på mig, bla tsh och t4. Fick veta att min ämnesomsättning var lite låg så fick börja med Levaxin 75.
    1 1/2 vecka efter det var jag på MVC för inskrivning. BM sa att de inte behövde kolla ämnesomsättningen för att de nyss kollat det på sjukhuset. Men av någon anledning gjordes det iaf för två dagar senare ringde de och sa att jag skulle gå upp till 100 med Levaxin. Men ingen har förklarat vad det innebär för risker. Bara att det är vanligt bland gravida.

• Bullen2015
    Curlingmorsan skrev 2016-02-23 15:09:12 följande:

Oj nu blir jag också lite orolig. Jag blev inlagd på sjukhuset pga illamående och kräkningar och då tog de lite provet på mig, bla tsh och t4. Fick veta att min ämnesomsättning var lite låg så fick börja med Levaxin 75.

1 1/2 vecka efter det var jag på MVC för inskrivning. BM sa att de inte behövde kolla ämnesomsättningen för att de nyss kollat det på sjukhuset. Men av någon anledning gjordes det iaf för två dagar senare ringde de och sa att jag skulle gå upp till 100 med Levaxin. Men ingen har förklarat vad det innebär för risker. Bara att det är vanligt bland gravida.

Man kollar TSH för att det är oftast det första som indikerar om något är fel i Sköldsköteln... Fel värden kan göra att man inte blir gravid eller att man kan få missfall... Fostret behöver våran Sköldskötel redan i v 4... Tror att man måste ha ganska högt TSH innan barnet blir skaddat, eftersom barnet tar det den behöver och vi får ta resten... Det är utväxlingen av barnets hjärna som kan påverkas... Därför är det viktigt att ha koll på sitt TSH om man vill bli eller är gravid. TSH ska ligga under 2 ( vissa säger 2,5 )... Men har man TSH 2,5 ska man börja med levaxin... Så jag höll mig under 2. Är du inte fördiginställd, ska du ta prover var 4e v tills du är!!!

Så irriterande när man inte får den info man behöver :( Vad hade du för TSH?
  • bryrmiginte

Jag hade 7.6 tsh så fick ta ett nytt prov och de visade 2.8 läkren sa att gränsen va på 3 och jag behövde inte börja med levaxin, kändes som att bm och läkaren inte kunde så mycket om de där :( har också varit väldigt orolig.

• Curlingmorsan

Jag har ingen aning om vad jag hade för värden. På sjukhuset sa de bara att min ämnesomsättning var låg så jag skulle få Levaxin. Fick massa olika tabletter där så ifrågasatte inte. På MVC tog de ju provet av misstag som sagt men BM som ringde upp sa inte var värdet var utan bara att läkaren ville att jag skulle gå upp i dos till 100. Ska dit om 3 veckor och ta nytt prov, ska fråga då vad värdet är.

• Bullen2015
    bryrmiginte skrev 2016-02-23 20:40:21 följande:

Jag hade 7.6 tsh så fick ta ett nytt prov och de visade 2.8 läkren sa att gränsen va på 3 och jag behövde inte börja med levaxin, kändes som att bm och läkaren inte kunde så mycket om de där :( har också varit väldigt orolig.

Ja många okunniga läkare. Om man ska bli eller är gravid ska man börja med Levaxin om man ligger på 2,5.. Och sen ligga på under 2 helst. Har du fått Levaxin nu då? Kräv det annars!
  • Bullen2015
    Curlingmorsan skrev 2016-02-23 21:16:22 följande:

Jag har ingen aning om vad jag hade för värden. På sjukhuset sa de bara att min ämnesomsättning var låg så jag skulle få Levaxin. Fick massa olika tabletter där så ifrågasatte inte. På MVC tog de ju provet av misstag som sagt men BM som ringde upp sa inte var värdet var utan bara att läkaren ville att jag skulle gå upp i dos till 100. Ska dit om 3 veckor och ta nytt prov, ska fråga då vad värdet är.

Bra, då verkar dom ha koll i alla fall :). Men se alltid till att få veta dina prov svar.. Der finns många okunniga läkare som har gamla referenser i huvet :(
  • bryrmiginte
    Bullen2015 skrev 2016-02-24 02:32:51 följande:

Ja många okunniga läkare. Om man ska bli eller är gravid ska man börja med Levaxin om man ligger på 2,5.. Och sen ligga på under 2 helst. Har du fått Levaxin nu då? Kräv det annars!

Läkaren ringde mig dagen efter och sa jag inte behövde levaxin just nu, och att jag skulle ta ett nytt prov för säkerhets skull :s har också läst att man ska ligga under 2 så konstigt att hon säger 3.. ska till bm nästa vecka så ska fråga då
  • Fia80

Jag äter levaxin oxh låg strax utanför gränsvärdet.

På tsh 2.8 om jag minns rätt. Jag läste en del om det då men som jag förstod det så är det med 2.5 att man inte behöver medicin är förlegat så nu ska man äta trots man har en liter för högt värde.

Så stå på er ni inte fått det.

• Curlingmorsan

Pratade med MVC idag ang min sjukskrivning så passade på att fråga vad värdena var när de tog proverna sist. TSH var 4,58 och T4 14. Förstår att TSH var för högt, men vilket värde är ok på T4?

Svar på tråden Sköldkörtel-värden graviditet - orolig!