• Anonym (Karin)

Ivf vid 44. Chanser?

Hej. Jag är 44 år och undrar hur mina chanser till graviditet ser ut? Är det dags att ge upp eller går det fortfarande?

• Svar på tråden Ivf vid 44. Chanser?
  • ssa123

För det första tror jag inte man får gör ivf vid 44 års ålder.

För det andra är de nog svårare också, fast en vännina till mig blev spontant gravid vid 43 års ålder, efter att ha försökt i många många år

• Anonym (Karin)

Får får man men frågan är om vi kanske borde ge upp. Det kostar mycket och tar mycket energi.

• Anonym (H)
    Snövits skrev 2016-02-22 16:55:11 följande:

Om jag vore dig hade jag gett upp.... du har åldern mot dig.

Vilken tur att ts inte är du och ger upp så lätt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Karin) skrev 2016-02-22 16:15:22 följande:

Hej. Jag är 44 år och undrar hur mina chanser till graviditet ser ut? Är det dags att ge upp eller går det fortfarande?

Min kompis som är 43 lyckades på andra försöket så det finns hopp.

Jag är också 44 och har försökt naturlig väg i ett år. Hade jag inte haft barn innan så hade jag garanterat betalat för ivf, hade försökt allt för att få barn.
  • Anonym (Karin)

Vi har gjort 14 ivf redan. Har inga barn sen tidigare och de hittar inget fel på någon av oss. Jag vill så gärna ha barn så att ge upp är hemskt. Finns det hopp fortsätter vi. (H) det lät ju positivt:)

• Anonym (ÄD)

Extremt liten chans. I Sverige gör de inte IVF efter 42 just för att chansen anses så låg att det inte är värt det. Jag rekommenderar ÄD el. ED. Det gör vi. Efter 14 IVF är det dags för det för er del anser jag. Vet en som lyckades efter 16 IVF.er med egna ägg på första ÄD:n! Glad Problemet är äggkvaliteten vid vår höga ålder-däri ligger felet. Chansen vid ÄD med 2 blastisar är över 50%.

• Påven Johanna
    Anonym (Karin) skrev 2016-02-22 17:10:39 följande:

Vi har gjort 14 ivf redan. Har inga barn sen tidigare och de hittar inget fel på någon av oss. Jag vill så gärna ha barn så att ge upp är hemskt. Finns det hopp fortsätter vi. (H) det lät ju positivt:)

Chanserna är väldigt små vid 44 års ålder. Efter 14 IVF-behandlingar som inte resulterat i barn skulle jag säga att chanserna är obefintliga. Tyvärr. Jag håller med om att ni bör gå vidare till ÄD/ED. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (ÄD) skrev 2016-02-22 17:16:48 följande:

Extremt liten chans. I Sverige gör de inte IVF efter 42 just för att chansen anses så låg att det inte är värt det. Jag rekommenderar ÄD el. ED. Det gör vi. Efter 14 IVF är det dags för det för er del anser jag. Vet en som lyckades efter 16 IVF.er med egna ägg på första ÄD:n!  Problemet är äggkvaliteten vid vår höga ålder-däri ligger felet. Chansen vid ÄD med 2 blastisar är över 50%.

Fast vi gör det i Sverige, trots min ålder.
  • Anonym (Karin)
    Påven Johanna skrev 2016-02-22 17:32:32 följande:

Chanserna är väldigt små vid 44 års ålder. Efter 14 IVF-behandlingar som inte resulterat i barn skulle jag säga att chanserna är obefintliga. Tyvärr. Jag håller med om att ni bör gå vidare till ÄD/ED. 

Det har resulterat i ett plus men fick ett sent missfall.
  • Påven Johanna
    Anonym (Karin) skrev 2016-02-22 17:47:02 följande:
    Det har resulterat i ett plus men fick ett sent missfall.
    Beklagar djupt. Men det är ju tyvärr samma sak som jag skrev - 14 IVF-behandlingar har inte resulterat i något barn. 

Jag tycker att det är ganska hänsynslöst av IVF-klinikerna att låta människor göra 14 försök, med allt vad det innebär för kropp och plånbok.
  • Anonym (ÄD)
    Anonym (Karin) skrev 2016-02-22 17:45:43 följande:
    Fast vi gör det i Sverige, trots min ålder.
    Extremt undantag och beror endast på att du lyckats få embryon. Inte etiskt heller anser jag, men pengar tjänar dom ju. Dock  betyder att få embryon inte alls att man kan få barn. Gå vidare! Det var så skönt att bestämma sig för det tyckte jag.
  • Anonym (Inga)

Jag säger också: gå vidare med embryodonation men man gör visst ivf i sverige efter 42 men det är en individuell bedömning (tex på äggreserv mm)

• Cyanea

Jag har ingen aning, men tänker att det bästa kanske är att konsultera en IVF-klinik. Även om klinikerna inte tackar nej till pengar är det viktigt för dem att inte låta "hopplösa fall" genomföra behandlingar då det syns i resultatstatistiken. Är det god eller åtminstone Ok prognos kommer de nog säga det, i annat fall avråda. 

Jag hade inte gett upp om det var en stor längtan att få barn, det tror jag att man ångrar väldigt bittert i slutänden. Ska man ge upp drömmen hade jag definitivt kollat alternativen ordentligt först, så vet man att man gjort allt i sin makt. 

Hoppas det går att lösa. Lycka till! 

• Anonym (Karin)

Tack:)

Cyanea skrev 2016-03-07 14:58:30 följande:

Jag har ingen aning, men tänker att det bästa kanske är att konsultera en IVF-klinik. Även om klinikerna inte tackar nej till pengar är det viktigt för dem att inte låta "hopplösa fall" genomföra behandlingar då det syns i resultatstatistiken. Är det god eller åtminstone Ok prognos kommer de nog säga det, i annat fall avråda. 

Jag hade inte gett upp om det var en stor längtan att få barn, det tror jag att man ångrar väldigt bittert i slutänden. Ska man ge upp drömmen hade jag definitivt kollat alternativen ordentligt först, så vet man att man gjort allt i sin makt. 

Hoppas det går att lösa. Lycka till! 

Svar på tråden Ivf vid 44. Chanser?