• SurrrHommel

Hjälp mig! Receptarie eller (spec)ssk??

River mitt hår! Jag ska skola om mig. Less på tråkigt kontorsjobb, och vill göra nåt mer "meningsfullt" och kunna utnyttja de positiva egenskaperna man har.

Gillar anatomi, jobba med människor, service, gillar det "medicinska" och naturvetenskapliga.

Två utbildningar, båda distans etc, men vad ska man välja..

Mina "farhågor" gällande receptarie/apotekare är min skepsis mot mediciner överlag. Det knapras alldeles för mycket piller i samhället anser jag, och då ska jag helt plötsligt stå där och kränga sådant på icke ont anande kunder. Nu tänker jag säkert helt vrickat, så säg gärna emot mig!!

Som tex. op.ssk är ju lönen bättre än receptarie. Men hur är det med arbetstider osv..? Och klarar jag det psykiskt, eller hur man nu ska uttrycka det. Antar att man lär sig med tiden.

Hjärnan säger receptarie, men hjärtat liksom tar ett extra skutt när jag tänker på den spännande väg man kan gå som ssk.

Eller finns fler förslag?

Tar tacksamt emot inputs!

• Svar på tråden Hjälp mig! Receptarie eller (spec)ssk??
  • neverpreggo

Ja, håller med ovanstående att då är du nog inte lämplig på ett apotek.

• Gladskit

För mig är det vitt skilda branscher.
    Receptarie innebär butiksarbete i princip, om man inte går mot läkemedelsföretagen för att jobba med framtagning av nya preparat, forskning, kliniska prövningar eller sånt.
    Medan sjuksköterska är att fysiskt hantera åkommor av olika slag, beroende på var du tänker dig att arbeta någonstans.
    Vad är du mest intresserad av? I vilken miljö tänker du dig att du ska arbeta sen när du är klar med studierna?

• SurrrHommel

Tack för era svar! :)

Skulle nog egentligen vilja gå mer mot ssk, men blir lite avskräckt av arbetstider och ev. stress. Nu vet jag ju inte hur jag kommer att reagera på den sortens stress, man vet ju inte förrän man provat.

Vill ha mer med människor att göra , service eller konkret omvårdnad. Och gillar att ha mycket att göra.

Så förbannat svårt att veta vad som kommer att passa!

Tänkte ta kontakt med yrkesvägledarna här i stan och se vad det kan leda till.

Och så ska en av apotekscheferna i min stad ringa mig så kan jag kanske diskutera lite med henne. :)

• JME80

Hej! Har inget svar till dig, men ville bara säga att jag känner igen mig mycket i dina tankar på att omskola dig! Jag är själv inne i fasen att ha insett att jag vill byta bana och göra något mer "meningsfullt", men inte exakt bestämt vad. Jag funderar också på receptarie eftersom jag vill ha ett jobb där jag kan hjälpa människor och ha mycket kontakt med människor och samtidigt få använda kunskaper om kemi och läkemedel.

Är nyfiken på att höra om du bestämt dig, och isåfall vad som avgjorde ditt val:)?

• SurrrHommel

Hej JME80! :)

Jag bestämde mig för receptarie och har sökt. Men nu har jag fått ett nytt jobb (inom samma som jag jobbar med nu), och kände att jag måste ge "mitt" yrke en sista chans. Annars blir det omskolning nästa år!

Svar på tråden Hjälp mig! Receptarie eller (spec)ssk??