• Anonym (bråk och tjafs)

Bråk om arv.

Mina farföräldrar hade det gott ställt och har varit generösa under sin levnad mot alla barn och barnbarn.

Dock blev det kärvt mellan dem och några av mina sysslingar som hela tiden levde över sin förmåga (varje månad) och sen gick till mormor/farmor och morfar/farfar. (Deras föräldrar gjorde likadant)
    De började säga nej och menade på att de måste lösa sina skulder själva, eller snarare sluta sätta sig i skuld och ta ansvar. Sysslingarna svarade med att aldrig mer ringa, aldrig hälsa på osv.

Nu har de gått bort båda två inom bara några månader och i testamentet har jag och en till syssling ärvt allt.
    Farfar och farmor fick leva länge, så länge att alla deras barn gått bort och kvar finns barnbarn och barnbarnsbarn. Jag är alltså ett av barnbarnsbarnen, men vi har alltid sagt farmor och farfar. (Fast det är min mammas farmor och farfar, lite krångligt men jag hoppas ni förstår )

Inget barnbarn fick ärva, utan det var alltså jag och en syssling till. I testamentet ett följebrev)  står det varför och orsaken är att jag och den andra sysslingen aldrig bett om pengar förutom till studier. Vi har båda gått kurser som vi fått betala själva, eller ja, med farmor och farfars hjälp då, men inom olika yrken.
    Sen så har vi så klart också fått vid jul och när vi har fyllt år, så har de alltid varit rättvisa och gett alla lika, även till de sysslingarna som sa upp kontakten, de fick fortfarande samma summa som vi andra.

Nu har det tagit hus i helvete och en del av barnbarnen och alla sysslingar har anklagat oss för att vi har lurat till oss pengarna osv. Några av sysslingarna har fortsatt leva genom att skuldsätta sig och menar nu på att de ju faktiskt räknat med dessa pengar och att det är orättvist och att vi ska dela lika.

Vi tänkte faktiskt det först, jag och den andra sysslingen, men nu känner vi båda att vi inte har lust längre.   Vi har nog inte sett det sista, men enl advokat är testamentet vattentätt så det ska inte gå att riva upp.

Vad tycker ni? Är vi orättvisa? Ska vi dela med oss lite iaf eller ska vi dela lika? Eller ska vi gå efter testamentet? Det handlar om 5 barnbarn (inkl min mamma den andra sysslingens pappa)  och totalt 9 barnbarnsbarn. Summan vi ärvde är ca 15 milj plus värdet på huset som är omkring 5 milj. Förmodligen kommer jag att köpa ut den andra sysslingen ur huset då denne inte bor här på orten och inte vill flytta hit heller.
  • Svar på tråden Bråk om arv.
  • gbgumman

Kan inte det juridiska men moraliskt ska väl din "farmor och farfars" sista vilja respekteras oavsett vad alla släktingar tycker.

• Anonym (!)

Om alla barnen har gått bort måste väl barnbarnen vara bröstarvingar och ha rätt till laglotten?

• Anonym (Qwe)

Ett testamente är ens sista vilja och det ska man respektera! Du får lita på att dina morföräldrar visste vad de skrev och att det var det de önskade. Behåll pengarna med gitt samvete.

Eller sjänk en del av pengarna till förmån till t.ex. rädda barnen i dina snikna släktingars namn!

• Anonym (Blä)

Man upprättar väl ett testamente av en anledning!? Klart den önskan måste följas!

• Anonym (!)
    Anonym (!) skrev 2016-02-22 18:12:36 följande:

Om alla barnen har gått bort måste väl barnbarnen vara bröstarvingar och ha rätt till laglotten?

För att förtydliga menar jag att ni inte alls ska dela med er men OM de faktiskt har rätt till laglotten (som är hälften av arvslotten) bör ni se till att de får det men absolut inget mer än så. Annars kommer de med all säkerhet att bestrida testamentet.
  • nevermind

BEHÅLL PENGARNA! Det var farmor och farfars sista vilja, jag tycker ni ska respektera det. De sa ifrån och då slutade folk ringa, farmor och farfar har gjort helt rätt!

Anonym (!) skrev 2016-02-22 18:12:36 följande:

Det vet jag inget om, jag kan inte juridiken kring detta. Jag vet dock att min mamma och sysslingens pappa vid tillfälle har avstått arv för att istället få pengar till husköp. De fick dock ganska mycket pengar vid det tillfället så det räckte till mer än husen.
    Eftersom de tre andra syskonen också har (har haft i två av fallen) hus, troligen köpta med pengar från farmor och farfar har nog de också skrivit på likadana papper.

De tre andra vet jag har även fått pengar i omgångar för att de inte kunnat hantera pengar. Det är deras barn som sedan gjorde samma sak, levde upp sina egna pengar och gick till farmor och farfar sen.

De två som inte har hus längre sålde när de skilde sig, vet inte om de var tvungna eller ville sälja för att de inte ville bo så stort.

• Anonym (Maja)

Dela inte med er om ni inte måste!

• Anonym (Hej)

Vet inte om du trollar men testamentet är ogiltigt då barnbarnen nu är bröstarvingar och har rätt till sin arvslott.

Anonym (Hej) skrev 2016-02-22 18:29:14 följande:

Vet inte om du trollar men testamentet är ogiltigt då barnbarnen nu är bröstarvingar och har rätt till sin arvslott.

Ok, även om de tagit emot pengar i förtid och skrivit på att det är istället för arv? (Vilket jag vet att två gjort och därmed troligen även de tre andra)

Jag kan som sagt inte juridiken kring detta, men enl advokat är testamentet vattentätt.
Svar på tråden Bråk om arv.