bo:
våra bodde gärna i sin transportbur när vi var hemma, men de hittar sina små hörnor ändå. de sover gärna i högar (ett bo kan man lätt göra själv med lite gamla handdukar eller kläder) och i sängen :) viktigt dock är att alltid, alltid kolla tvätten innan man lassar in den i maskinen!! de sover ofta i tvättkorgen, eftersom den luktar matte/husse och det är mjukt... livsfarligt! men man vänjer sej att kolla igenom :)
mat:
du har säkert också hittat massor om det på nätet :) det finns speciellt illermat, men inte då vi hade våra (eller jo, men bara i sthlm o då bodde inte jag här) så de fick iams och annan högkvalitetstorrfoder. hundmat funkar inte, endast kattmat.
de är matgömmare, så ge dem inte färskmat, blir inte så trevligt när det har legat o jäst några dar :)
våra var nästan aldrig ensamma, eftersom mamma var sjukskriven. det går att lämna dem hemma en helg i nödfall, men de blir inte glada och våra hämnades faktiskt... (bajsade på posten, grävde i blomkrukorna och drog fram soppåsen, sånt de faktiskt inte uttalat gjorde annars) men jag rekommenderar er att skaffa två i vilket fall, delvis för att det är ett annat sällskap och de har mycket glädje av varandra även om de inte är ensamma så länge.
de äter _inte_ på sladdar, för det är inga gnagare. däremot är de mårddjur så de luktar lite skunk ibland ;) min hane gillade dock att duscha så han kom ofta in och ville upp i famnen när man duschade så han var alltid ren o fräsch :)
en sak dock, kastrera den/dem så fort de blir könsmogna... honorna löper tills de dör annars, och hanarna skvätter skunklukt _överallt_ tills det är gjort. om ni inte vill ha egna illerbäsar såklart ;)
ska ni ha en hane eller hona?