• Bebis 2005

Någon som har/har haft en tam iller?

Jag o syrran tänkte kanske skaffa en iller tillsammans. Är tänkt att hon ska ha den hemma hos sig, eftersom jag har hund.

Tänkte om det var någon här med erfarenhet av illrar?
    Har läst mycket om dessa fantastiska djur på internet, men skulle gärna ha lite mer "personlig" info, erfarenheter etc

• Svar på tråden Någon som har/har haft en tam iller?
  • milimina

grattis! de är supercharmiga och riktiga små personligheter, varje dag är ett nytt äventyr :) jag och mamma hade två illrar när jag gick i gymnasiet, en hona och en albino hane som nästan kvalar in som min stora kärlek

vad vill du veta? skulle såklart kunna skriva hur mkt som helst, men det är kanske bättre att du frågar :)

• Vero

En av mina bästa kompisar föder upp illrar... jag skulle kunna ge dig hennes e-postadress om du är intresserad, hon vet ju det mesta om illrar!

• Xtra

Jag har haft tre illrar!

En "vanlig" hane och en "vanlig" hona, och en angorailler... som blev STOR!

Underbara djur, som en blandning mellan katt och hund brukade jag säga. Går på låda (men mina ville aldrig lära sig bli rumsrena, de gjorde sina behov i något hörn...), äter kattmat av bra kvalité (men nu tror jag det finns speciell illermat till å med?) och kan lära sig konster och dyl som en hund.

Vill ha iller igen... men med fyra katter och en hund känner jag att det får vänta...

• milimina

om du surfat på nätet har du säkert redan hittat denna, men ändå :)

www.canit.se/~stif/

• Bebis 2005

milimina:

åh va kul . Jag vill veta mycket om skötseln.

- Hurdant bo har man till dom? (dom springer väl lösa, men de lär väl ha nånstans o gå undan)
    - Vad äter dom?
    - Hur många timmar kan man lämna dom?
    - Biter dom på sladdar, inredning?

Kommer väl på mer snart...har läst det mesta på internet...

Vero:

Vart föder hon upp dom? Jag tar gärna hennes e-mail....

TACK!

• milimina

bo:
    våra bodde gärna i sin transportbur när vi var hemma, men de hittar sina små hörnor ändå. de sover gärna i högar (ett bo kan man lätt göra själv med lite gamla handdukar eller kläder) och i sängen :) viktigt dock är att alltid, alltid kolla tvätten innan man lassar in den i maskinen!! de sover ofta i tvättkorgen, eftersom den luktar matte/husse och det är mjukt... livsfarligt! men man vänjer sej att kolla igenom :)

mat:
    du har säkert också hittat massor om det på nätet :) det finns speciellt illermat, men inte då vi hade våra (eller jo, men bara i sthlm o då bodde inte jag här) så de fick iams och annan högkvalitetstorrfoder. hundmat funkar inte, endast kattmat.
    de är matgömmare, så ge dem inte färskmat, blir inte så trevligt när det har legat o jäst några dar :)

våra var nästan aldrig ensamma, eftersom mamma var sjukskriven. det går att lämna dem hemma en helg i nödfall, men de blir inte glada och våra hämnades faktiskt... (bajsade på posten, grävde i blomkrukorna och drog fram soppåsen, sånt de faktiskt inte uttalat gjorde annars) men jag rekommenderar er att skaffa två i vilket fall, delvis för att det är ett annat sällskap och de har mycket glädje av varandra även om de inte är ensamma så länge.

de äter _inte_ på sladdar, för det är inga gnagare. däremot är de mårddjur så de luktar lite skunk ibland ;) min hane gillade dock att duscha så han kom ofta in och ville upp i famnen när man duschade så han var alltid ren o fräsch :)

en sak dock, kastrera den/dem så fort de blir könsmogna... honorna löper tills de dör annars, och hanarna skvätter skunklukt _överallt_ tills det är gjort. om ni inte vill ha egna illerbäsar såklart ;)

ska ni ha en hane eller hona?

• Bebis 2005

Jag vet inte....hane eller hona.... vad är "bäst"?
    Vad har de för olika egenskaper om man jämför hane/hona?

Tack!

• giz

ska man inte ge illrar ett tillskott av ngt........... morr våran hona skulle ha ngt i en flaska men kommer inte ihåg vad det hette..........
    jojoba eller ngt (totala solstinget här) iaf så påstog den uppfödaren att man skulle ge det och spec när hon löpte. kan ju ha hänt mye på illerfronten sen jag hade för 12 år sen

vi har pratat om att köpa en men vill vänta tills trollet blir större och då ska vi rikta in oss på en vit hanne......... det är ett helt otroligt djur men hehehe håll i strumpor m.m då dom gömmer allt dom orkar flytta på (jag hitta mina jeans bakom kylen )

• giz

pssssst glömde ju säga att vi hade våran lillan tillsamans med en stor schäffer och en katt det gick toppen från första stunden....... funka faktiskt toppen med pojkarna oxå som då var 3 år och 6 mån.
    inte ett bet dom fick trots att hon var hur duktig som helst att rymma ur nattburen och smet ner i spjälsängen....... tror illrar är som hundar dom ser skillnad på små och stora *S*

• milimina

hanar är precis som hos alla djur något lugnare och gosigare till mentaliteten... honor är oftast mer revirkänsliga och är väldigt beskyddande av sej. fråga min far som fick mata dem ett par gånger när vi var bortresta, tessie skyddade minsann huset till den grad att han fick gå dit i storstövlar och handskar för att kunna ta sej in o fylla på matskålen hanarna är också lite större och mer att "ta i" då de väger nåt halvkilo-kilo mer...

giz,
    kan det inte ha varit kosttillskott för att de behöver så mkt mer protein än katter? våra behövde iaf inte det men det är ju inte så länge efter att du hade morr :)

ja just det, glöm för all del inte bort att vaccinera dem! valpsjuka är dödligt för en liten iller genom hela livet, och de blir tydligen lätt smittade om de utsätts... och det vore ju tråkigt om den blev sjuk :/

• milimina

haha apropå att hitta saker bakom kylen.... simba älskade att sno nappar av folk som hälsade på (värsta bra leksaken ju!), diskpropparna och andra gummigrejer :) men roligast var nog när vi faktiskt kollade ett av hans gömslen bakom diskbänken och hittade

20 potatisar
    3 äppelskrott (han åt hjärtansgärna äpplen o snodde så fort han kom åt!)
    en hel hög med små mackbitar han fått (han åt osten o smäret o gämde mackan)
    4 nappar
    diskproppen
    några leksaker
    en fjärrkontroll vi letat efter
    nånting helt odefinierbart som antagligen varit nåt ätbart en gång i tiden
    motsvarande en skål torrisar
    och en hel vakuumförpackad ost på ett halvkilo!

han var helt förtvivlad i en vecka när vi städat där, hela hans skatt liksom... men sen var det nya tag igen :) gaaah saknar honom ibland så jag kan bli galen!

• giz

äntligen släppte värmeslaget och jag kom på vad vi gav extra till honan *S* det var vetegrodsolja som man köper på zoo det lukta apa om det men hon älskade det =) japps valp sjuka måste man vacc dom i mot...... glömde det jag oxå

• giz

hihi nu blir nog min sambo lite hmmm galen *S*
    jag har ställt mej på föreningens lista för att ta en omplacerings iller

nä skoja bara han tyckte det var ok

• Bebis 2005

TACK för all info
    Jättebra o ha!!!

Hur är det med allergier? Min bror är allergisk mot pälsdjur nämligen. Bor ju inte med honom, men de gånger han hälsar på?

Vi kanske ska åka o titta på några i helgen....jättekul!!!

Dom dom vi sagt det till, alltså att vi funderar på att köpa en iller (ska ha två förresten) säger typ "örk dom luktar ju så illa"...VA??? gör dom verkligen det???

• milimina

allergi är väldigt individuellt så det är jättesvårt att säga... en del tål illrar, andra inte :)

luktar, ja det är klart de gör, de är mårddjur och som alla mårddjur har de stinkkörtlar (som skunken!) som de kan använda, t ex om de blir rädda :) sen luktar de mer (eller snarare annorlunda) jämfört med en katt eller hund, men håller man dem rena och välskötta (och kastrerade) så stinker de inte...
    tvättar man deras bomaterial regelbundet så luktar det också mindre, likaså om man ger bra foder och inte badar dem för ofta (dvs med schampoo, duscha med bara vatten är ok då och då så länge man inte torkar ut huden för mycket)

• Cybermum

Måste fråga, är det en myt, att de biter små barn?
    Man vet att de har vassa tänder, men jag hörde nån säga de gillar ej små barn...

• milimina

cybermum,
    det beror nog på hur barnet behandlar illern

köper man en iller med stamtavla från en uppfödare, så kan man räkna med en lugn och harmonisk tamiller som är van vid att handskas av människor. de bits inte alls speciellt mycket som vuxna (unga illrar och valpar bits dock under lek precis som unga hundar och katter men de lär sig av med det som äldre) men det är klart att de kan säga ifrån om de hanteras ovarsamt.

man ska däremot _aldrig_ köpa en iller i djuraffär, därför att de är uppfödda under dåliga förhållanden på illerfarmar och helt ovana mänsklig kontakt från födseln. de växer upp i en illerfamilj som är precis lika förvildade och får lära sej att människor är farliga. _självklart_ blir en sådan iller typen som bits, precis som en illa behandlad eller förvildad hund eller katt.

så jag skulle nog säga att det är en myt, ja. men alla är individer och visst finns de de som ogillar barn mer än andra. det händer alla sorters djur, precis som alla människor kanske inte heller gillar barn.

• milimina

juste, glömde...

illrar bits generellt hårdare än hundar och katter, för de har väldigt segt skinn själva och det är ju vad de utgår ifrån som små... de leker ju med varandra och får lära sej hur hårt man kan ta i. därför måste man få dem att förstå att det gör ondare på husse och matte, redan som valpar. (det räcker faktiskt att säga AJ och ta dem i nackskinnet...de begriper fort bara man är konsekvent)

en liten iller kommer dock försöka bita i det mesta, eftersom den fortfarande håller på att lära sej vad som är mat och inte... alltså, den äter gääärna maten du ställer fram, men prövar också fatet, dina fingrar, leksakerna och diverse annat

alla illerleksaker i gummi måste vara gjorda av silikon eller mjukt (flexibelt) gummi som inte trasas sönder när de leker med dem, för som sagt prövar de gärna att äta av det då. och en förstoppad iller kan dö väldigt fort eftersom de har en hög ämnesomsättning och en kort tarm. dvs det går väldigt fort från det att den insjuknar och visar symptom. hundleksaker är ofta tillverkade i stumma gummimaterial och är inte lämpliga...

ingen av våra lyckades sätta i sej nåt som fastnade, men alla leksaker vi köpte genomgick dryga dra-och-pilla-tester av oss innan vi tog hem dem... alla där det lossnade delar gick bort.

gud vad mycket förmaningar och besserwissergrejer jag häver ur mej :) du blir väl inte avskräckt hoppas jag

• Bebis 2005

Närå inte alls, väldigt bra o intressant info

Ska snacka med syrran i hlegen o sen kanske vi kontaktar en uppfödare!
    Ska bli jättekul!!!

Du får gärna ge mer råd/tips/info om du kommer på mer

Svar på tråden Någon som har/har haft en tam iller?