• Äldre 23 Feb 17:33
    2051 visningar
    3 svar
    3
    2051

    Ni som var rädda för förlossningen, men fick en toppenförlossning: era historier här tack!

    Jag går snart in i vecka 36 och vågar knappt tänka på förlossningen. Är orolig att mitt bäcken ska vara för litet, att jag ska spricka, att läkaren inte ska ta emot barnet på rätt sätt mm.

    Jag är säker på att jag inte är ensam om min oro. Ni som varit rädda men hade en bra förlossning, dela gärna med er av er förlossningsberättelse här, så att vi som inte fött än kan lugnas :)

  • Svar på tråden Ni som var rädda för förlossningen, men fick en toppenförlossning: era historier här tack!
  • Anonym (skraj­sen)
    Äldre 9 Mar 14:35
    #1

    Är gravid med första så har ingen egen berättelse men vill också gärna läsa solskenshistorier! :)

  • Äldre 9 Mar 14:52
    #2

    Jag var gravid för första gången förra året, med bf den 25e nov. Jag hade ingen panikångest-rädsla för att föda barn men kände samma oro som du inför att spricka (min fru sprack från Ystad till Haparanda SAS så jag har sett på nära håll hur jobbigt det kan vara att "ta sig tillbaka" efteråt) och drabbas av andra komplikationer.
    Vattnet gick på natten den 13e november. Ringde förlossningen och fick åka in på kontroll samma morgon. Jag blödde samtidigt så jag blev inlagd. Dagen därpå, den 14e, vid lunch får jag förstadosen cytotech för att sätta igång förlossningen då ingenting händer. Då börjar jag få lite panik. Vid 14 tiden sätter värkarna igång-oregelbundna och inte särskilt smärtsamma. Vid 17-tiden är de regelbundna och smärtsamma och vid 18 kapitulerar jag och lägger mig i sängen med lustgas. Därefter har jag vanliga värkar (dvs värk-värkvilak) fram till kl 21. Därefter krystvärkat fram till 22 när dottern föddes.
    Ja, jävligt jobbigt under tiden men otroligt häftigt. Bara positiv upplevelse! (Och barnmorskan tappade faktiskt dottern i golvet. Men hon klarade sig utan men).

  • Äldre 5 Jun 21:35
    #3

    Har följt eran tråd eftersom jag själv var rädd innan jag födde min första. Detta var innan jag upptäckte Hypnobirthing metodenvilket tog bort rädslagenom att träna sig på att meditera, gå in i en transe där man blir totalt avslappnad för att framkalla de naturliga smärtlindrande vi har i kroppen.  Hypnobirthing använde jag med båda mina förlossningar vilket gav resultat utan smärtlindring, kompliktioner. Man jobbar på att framkalla sina endorfiner (hormorner) som har en smärtlindring med en effekt 200 grr starkare än morfin. Här kan ni läsa mer om det www.hypnobirthingstockholm.se  jag hoppas verkligen att det kommer bli lättare snart med bättre förutsättningar för hemma födslar, lycka till alla ni som gör det!


     

Svar på tråden Ni som var rädda för förlossningen, men fick en toppenförlossning: era historier här tack!