• Anonym (jobbsökande)

Berätta om planerad resa på anställningsintervju??

Har haft lite funderingar över en sak och skulle vilja ha lite koll på hur jag ska göra. Det är så att jag läser sista terminen på universitetet, till sommaren är det dags att söka jobb och det känns svårt nog som det är!

mitt dilemma är att jag redan nu har en resa planerad och bokat i slutet av året; två veckor i Asien för att fira en nära släkting som fyller 50. Hur ska jag hantera detta i jobbsökarsituationer? Det känns inte som att jag kommer vara ett förstahandsval för ett jobb om jag redan på en anställningsintervju ansöker om ledighet, men samtidigt vill jag inte riskera att göra fel i att undanhålla det ifall det skulle bli problem och göra dåligt intryck på det sättet, så hur ska jag göra? Hur hade du gjort? Hur hade du som arbetsgivare velat att jag skulle göra?

• Svar på tråden Berätta om planerad resa på anställningsintervju??
  • Dixie

jag hade inte berättat under en intervju, men om jag blir erbjuden tjänsten hade jag berättat innan jag skriver på avtalet! 

• Zaxika

I och med att resan inte är under sommarperioden så tycker jag absolut att du kan nämna det. Det visar bara på att du är seriös och ansvarstagande. Resan ligger så långt fram så det bör inte vara ett hinder.

• Tihi

Var ärlig! Arbetsgivare uppskattar alltid ärlighet och du kommer att få pluspoäng för det i intervjun.

• Anonym (Hugg)

Berätta på intervjun! Dvs om du får tydliga signaler på att du kanske blir erbjuden jobbet - typ om du kallas till en andra intervju. Ingen arbetsgivare väljer väl bort en kandidat för att denne har en resa inbokad... OM hen inte klantar sig med hur hen lägger fram det. Du kan ju inte säga "ja bara så ni vet ska jag vara ledig då och då!", utan du anlägger ju en lagom bekymrad min och säger typ "jag är verkligen intresserad av tjänsten och önskar att såhär inte var fallet, MEN jag har den här resan inbokad sedan mycket länge - vi ska fira en släkting - och jag vill höra med er om det öht skulle vara möjligt att vara ledig då...? Det känns ju absurt att ta upp ledighet innan jag ens blivit erbjuden jobbet, men jag tänkte att det är lika bra att ta upp det på ett tidigt stadium etc etc".

• Anonym (Hugg)
    Anonym (Hugg) skrev 2016-02-23 21:02:45 följande:

Berätta på intervjun! Dvs om du får tydliga signaler på att du kanske blir erbjuden jobbet - typ om du kallas till en andra intervju. Ingen arbetsgivare väljer väl bort en kandidat för att denne har en resa inbokad... OM hen inte klantar sig med hur hen lägger fram det. Du kan ju inte säga "ja bara så ni vet ska jag vara ledig då och då!", utan du anlägger ju en lagom bekymrad min och säger typ "jag är verkligen intresserad av tjänsten och önskar att såhär inte var fallet, MEN jag har den här resan inbokad sedan mycket länge - vi ska fira en släkting - och jag vill höra med er om det öht skulle vara möjligt att vara ledig då...? Det känns ju absurt att ta upp ledighet innan jag ens blivit erbjuden jobbet, men jag tänkte att det är lika bra att ta upp det på ett tidigt stadium etc etc".

Förtydligande: Du tar alltså upp det på ett så sent stadium i intervjuprocessen som möjligt. Inte på första intervjun (om de inte redan då säger att de vill anställa dig, vilket nog händer väldigt sällan).
  • Anonym (jobbsökande)

Tack för svaren! Känner mig lite lugnare nu när jag vet hur jag bör hantera det Glad

• nevermind

Jag har alltid berättat om resor i intervjuer, det har aldrig varit några problem.

Svar på tråden Berätta om planerad resa på anställningsintervju??