• Mammatillelise

modem?? router?? vad är skillnaden

Ska koppla in mitt nya bredband från bredbandsbolaget och fattar ingenting. Vad är ett modem? Jag har fått en router som jag måste koppla till ett modem men vad är det för nått? Stod ingenting om att man måste ha det när man beställde.

• Svar på tråden modem?? router?? vad är skillnaden
  • gahadas

Ett modem används för att omvandla en signal till en annan. Ofta analog till digital
    En router routar trafik mellan nätverk

• Mammatillelise
    gahadas skrev 2016-02-23 20:00:30 följande:

Ett modem används för att omvandla en signal till en annan. Ofta analog till digital
    En router routar trafik mellan nätverk

Så jag måste köpa ett modem för att det ska fungera??
  • gahadas
    Mammatillelise skrev 2016-02-23 20:04:10 följande:
    Så jag måste köpa ett modem för att det ska fungera??
    Beror lite på. Är det ADSL du har så måste du ha ett modem. Router är ofta inbyggt i dessa dock. BBB borde erbjudit dig ett modem.

Har du ADSL ska det kopplas:
    Jack > Modem > Router > Dator
    alternativt om modem och router är samma fysiska enhet:
    Jack > Modem/Router > Dator
  • Mammatillelise
    gahadas skrev 2016-02-23 20:09:19 följande:
    Beror lite på. Är det ADSL du har så måste du ha ett modem. Router är ofta inbyggt i dessa dock. BBB borde erbjudit dig ett modem.

Har du ADSL ska det kopplas:
    Jack > Modem > Router > Dator
    alternativt om modem och router är samma fysiska enhet:
    Jack > Modem/Router > Dator
    Vi har ingen dator, vi har iPad och smarttv. Vi måste koppla via telejacket nu för om vi skulle koppla via antennjack så var man tvungen att koppla via modem så testade telejacket men då måste man ändå ha modem. Tycker också dom borde erbjudit ett modem isåfall
  • gahadas
    Mammatillelise skrev 2016-02-23 20:15:09 följande:
    Vi har ingen dator, vi har iPad och smarttv. Vi måste koppla via telejacket nu för om vi skulle koppla via antennjack så var man tvungen att koppla via modem så testade telejacket men då måste man ändå ha modem. Tycker också dom borde erbjudit ett modem isåfall
    Ring BBBs kundtjänst istället och fråga om du fått rätt utrustning samt hur du ska koppla in den.
  • Mammatillelise

Får göra det imorgon, tack för hjälpen!

• Mammatillelise

Nu fick sambon sms om att det kommer ut någon och installerar allt åt oss utan att vi behövt ringa. Bra service ändå

Svar på tråden modem?? router?? vad är skillnaden