Lättaste receptet på stuvade makaroner?
Behöver ett lätt men gott recept på stuvade makaroner som tom ett barn klarar av att göra. Hur gör ni era stuvade makaroner? Går det att göra på 1 eller 2 % mjölk?
Behöver ett lätt men gott recept på stuvade makaroner som tom ett barn klarar av att göra. Hur gör ni era stuvade makaroner? Går det att göra på 1 eller 2 % mjölk?
Jag brukar göra 5 dl makaroner, svartpeppar och ca 8dl-1liter mjölk. Brukar bli riktigt gott.
Jag tycker det är godast att koka makaronerna för sig och göra såsen bredvid och sen blanda ihop precis innan man ska äta. Såsen gör jag genom att smälta några matskedar smör, pudra på mjöl och vispa i mjölk. Brukar ta 1,5%, inga problem. Salt och vitpeppar :)
Jag börjar med att smälta en klick smör i stor kastrull, därefter häller jag i 1 liter mjölk (mellan funkar) och när det kokat upp häller jag i 5 dl gammaldags idealmakaroner. Precis i slutet saltar, sockrar och kryddar jag med muskot efter behag.
Så länge man rör med rätt jämna mellanrum blir det bra varenda gång. Räcker till 3-4 personer.
4 dl gammaldags makaroner, 4 dl vatten. Koka 7 min (så vattnet försvinner). Tillsätt sedan 8 dl mjölk, koka 15 min. OBS att det nästan bara ska sjuda med mjölken, annars blir det inte "tjockt".
1 tsk salt i vattnet också :)
Inte riktigt stuvade makaroner, snarare en variant på mac&cheese:
Per person.
Koka 1,5 dl idealmakaroner (torrt mått). Häll av ca 2 minuter innan koktiden slut och skölj under kallt, rinnande vatten. Rejält, de ska nästan bli kalla. Häll tillbaka i kastrullen och sätt på plattan, sätt plattan på 3/6. Tillsätt 0,5 dl grädde av valfri fetthalt, rör ned valfria kryddor (beror på vad man äter makaronerna till, men paprika, spiskummin, vitlök, någon kryddblandning, whaever). Rör i 1 dl riven ost, helst färdigriven från påse. Har man egen ost måste man blanda den med 0.5-1 tsk maizena eller potatismjöl. Rör tills osten smält. Servera genast.
Grädden kan bytas mot creme fraiche eller ta hälften hälften.
Häll en liter mjölk i en kastrull. Jag använder mellmjölk men det går bra med vad som. Häll i makaroner, precis så att det inte syns, alltså de ska vara under mjölken. I med lite salt och peppar.
Börja på mellanhög värme, när det börjar skumma efter ca 10 minuter ( mjölk kokar inte som vatten), slå av plattan och rör om varannan minut för att det ej ska bränna fast i botten. Ha på lock. Det hela tar ungefär 30 minuter.
Annars kan man göra som någon tidigare skrev, gör en bechamel och blanda ner i kokade makaroner.
Såhär gör jag. Det går fort och smidigt. Använder oftast idealmakaroner. Koka 3 dl i 7 minuter, häll av vattnet och tillbaka i kastrullen igen med 1 msk smör. Vispa ihop 3dl mjölk med 3 msk idealmjöl. Häll i mjölkblandningen i makaronerna och låt puttra i 4 minuter. Salta och sockra lite.
När jag inte orkar göra "riktiga" stuvade makaroner så kokar jag snabbmakaroner i 1-2 minuter. Häller av och tillbaka i kastrullen. Fyller upp med mjölk (använder lättmjölk) kokar upp och häller i lite redning. Spär med mjölk eller mer redning efter behov. Kryddar med salt, socker och ev lite svartpeppar.