• Anonym (?)

    Hur skannar man?

    Hallå,

    Jag skulle behöva veta hur man skannar? 
    Jag ska nämligen söka till en utbildning och deras ansökningshandlingar sker endast via webb. Jag måste alltså skanna mitt betyg och sånt, men hur gör jag det? Kan man kanske göra det på ett bibliotek? 

  • Svar på tråden Hur skannar man?
  • Dixie

    skrivare/kopiatorer brukar ha en scanningfunktion - där man kan maila det inscannade - kolla med ditt bibliotek om de har det, eller om du kanske känner någon som jobbar på ett kontor och kan hjälpa dig! 

  • Anonym (?)

    Tack för svaret! 
    Men hur går det till via webben, det står "ladda upp fil" det kanske inte är riktigt samma sak som skanna? 

  • Dixie
    Anonym (?) skrev 2016-02-23 21:52:22 följande:

    Tack för svaret! 
    Men hur går det till via webben, det står "ladda upp fil" det kanske inte är riktigt samma sak som skanna? 


    för att ladda upp filen behöver du ha det sparat på din dator, så om du scannar in ngt så spara på datorn, och sedan laddar du upp filen när du ska ansöka till utbildningen. 
  • Anonym (Mobil)

    Fotografera dokumenten med mobilen och skicka in handlingarna på det sättet, brukar vara det absolut lättaste sättet om man ej äger en scanner. Lycka till!

  • flygrl
    Anonym (Mobil) skrev 2016-02-23 22:29:41 följande:

    Fotografera dokumenten med mobilen och skicka in handlingarna på det sättet, brukar vara det absolut lättaste sättet om man ej äger en scanner. Lycka till!


    Exakt. Tänkte samma som du. En scanner e ju i princip en kamera man fotar av dokumenten med. Så TS ta bilder med mobilkameran (eller surfplattan, iPod eller what have u). Gå till webbsidan och ladda upp filerna från din enhet. Eller om det e möjligt maila med filerna som bilagor.

    Lycka till då!
  • neverpreggo

    Skulle hitta en person/bibliotek som har scanner, scanna in och lägga över på ett usbminne. Sedan pluggar du in usbminnet i din egen dator och laddar upp filen på ansökningsidan :)


     


    Jag har inte den sämsta telefonen men inte skulle det kännas ok att fota olika intyg. Det blir långt ifrån lika bra som att scanna. Vet hur det är när folk fotar något med telefonen och man desperat försöker få det så stort att allt syns :p

  • Carambolan

    Man behöver ju inte fota med mobilkamera-appen. Det finns toppenbra scannerappar som är gjorda för att fota dokument, justera så att det ser rakt och snyggt ut och att kontrasten blir precis som i en riktig scanner. "Scanner Pro" brukar jag använda.

  • flygrl
    neverpreggo skrev 2016-02-23 23:40:21 följande:

    Skulle hitta en person/bibliotek som har scanner, scanna in och lägga över på ett usbminne. Sedan pluggar du in usbminnet i din egen dator och laddar upp filen på ansökningsidan :)


     


    Jag har inte den sämsta telefonen men inte skulle det kännas ok att fota olika intyg. Det blir långt ifrån lika bra som att scanna. Vet hur det är när folk fotar något med telefonen och man desperat försöker få det så stort att allt syns :p


    Jag kan inte se att en scanner har bättre kvalitet på bilderna men det beror kanske på hur avancerad scanner man använder. Och att förstora en jpg-fil tagen med mobilkameran e varken svårare eller enklare än en jpg-fil skapad av scannern
  • Fontana

    Men är det verkligen mening att du ska skicka in betyg och så vidare via webben?

    När man söker jobb finns det ofta ett formulär motsvarande ungefär CV och Personligt brev att fylla i och betyg vill de bara se om man blir kallad till intervju.

    Annars som någon föreslog bibliotek eller större kontor. Ofta kan man scanna till ett USB-minne och sedan sätta i minnesstickan i sin egen dator.

Svar på tråden Hur skannar man?