• sylvestris

Hur länge håller magkatarr i sig?

Hej!

Jag har vad läkaren tror är magkatarr (inga undersökningar annat än kläm på magen är gjorda).

I 1,5 vecka nu har jag haft problem med en känsla av att ha maten i halsen, rapningar. Ibland sura uppstötningar och halsbränna. Äter omeprazol till mkt liten effekt.

Hur länge kan en magkatarr hålla i sig? Hur länge brukar ni ha magkattar/symtom?

Mkt tacksam för svar! Har mkt ångest över detta!

• Svar på tråden Hur länge håller magkatarr i sig?
  • Lady Di

Magkatarr är nått som kan komma o gå. Vissa blir aldrig riktigt av med det. Men just de du beskriver har jag med haft o de är mycket magsyra som skapt problemen, den går upp i strupen. Undvik stark mat, krydda försiktigt o gärna så mycket kokt mat du kan. Finns omeprazol receptfritt på Apoteket som är kanon mot just magkatarr. Lycka till!

• sylvestris

Hej Lady di!

Har du haft ihållande problem med sura uppstötningar? Längre än en vecka? Och har det försvunnit för dig?

• Lady Di

Ja, fick gå till min vc 3 ggr på en vecka o få nya mediciner för inget hjälpte. Så jag slutade äta stekt mat (för fett) åt kokt fisk, potatis o ris i ca 2 veckor innan de började lugna sig. Jag hade magsyra som bubbla upp o la sig i luftstrupen så de kändes som någon satt på min bröstkorg. Prova tugga Novalucol, de lägger sig som en hinna ovanpå magsyran. Åt mycket sånt när jag var gravid för att slippa uppstötningar. De smakar skit men är värt de.

• Olga89

Jag trodde i 5 år att jag gick med magkatarr (det var det läkarna tutade i mig). Åt också omeprazol med föga framgång. Aldrig gjordes ett ultraljud, även fast jag kom in återkommande med samma symptom. Tillslut när jag bröt ihop och sa att jag inte orkade med gjorde de ett UL, och hör och häpna - min gallblåsa var full med gallsten och inflammerad. Några månader senare opererades den bort, har aldrig haft problem sedan dess! ????

• annieh897

Jag har haft samma problem av och till i över tio år. När det kommer en besvärlig period undviker jag mat som är fet och/eller stekt. Läsk och juice går absolut inte. Heller inte frukt, utom bananer som är ok. Äter lite och ofta. Tar Omeprazol och ibland även tuggtabletter så som Novalucol eller Rennie. Tuggtabletterna har snabbare effekt men verkar inte så länge.

• sylvestris

Tack för ditt svar Annieh, får jag fråga vilka dina symtom på magkatarr brukar vara?

• annieh897

Det brukar svida högt upp i magen, ibland sura uppstötningar, och så brukar jag bli väldigt illamående.

• aerial

Som längst här jag haft det i två veckor, sist hade jag det två dagar. Blir verkligen deppig när jag har det för jag vet aldrig hur länge det ska hålla på. Får inte sova ordentligt på nätterna och är hungrig JÄMT. Trots det så får jag ont när jag äter men det gör ännu ondare när jag är hungrig så vad ska man göra liksom? Äter också omeprazol när jag har ont.

• sylvestris

Tack för era svar

Olga89 - vad hade du för symtom på gallblåsan?

Aerial - Vad har du för symtom när du får magkatarr och har du fått den diagnosen från sjukvården ?

• aerial

Jag får ont där revbenen går ihop, är hungrig typ jämt och så kommer det oftast på natten. Har inte fått det bekräftat hos läkare för känns som om de inte kan göra något åt det men allt stämmer ju in.

• narie24

För mig funkar pepcid väldigt bra. Galviscon funkar också. Dricka mjölk och bananer. Silicea från naturkosten brukar också hjälpa.

Svar på tråden Hur länge håller magkatarr i sig?