• Skitstöveln

Är jag en jävla skit?

Hej,

Jag behöver råd och kanske söker jag även lite förståelse. Som rubriken lyder; Är jag en jävla skit?

Först lite bakgrundsfakta:

Jag är gift sedan 10 år, vi väntar vårt första barn och har ett ganska välfungerande förhållande, gemensamma värderingar, mycket kärlek och omtanke.
    Senaste året har det varit ganska mycket "extra" press med husrenovering och att min frus pappa avled i våras.
    Nu väntar vi hursomhelst barn, bara veckor kvar nu.
    I vårt förhållande upplever jag att min fru är den klart dominanta parten (och jag låter henne hållas för husfridens skull). Hon får i stor utsträckning bestämma vad, hur och när saker ska hända. När jag planerar "blir det inte bra". Jag är mer social och intresserad av att umgås med familj och vänner så när hon föreslår sånt säger jag inte nej, vilket ofta händer när förslagen kommer från mig.

Vad gäller arbetsfördelningen så har den alltid varit ganska skev, vilket såklart eskalerat nu när hon är gravid. Det är jag som gör i stort sett allt (utom att sätta igång tvättmaskinen). Både klassiskt manliga och kvinnliga sysslor utförs till 90% av mig. Till vardagssysslorna kommer även renovering, där jag utför 80% av arbetet, min fru är dock duktig på att planera (dock är det min uppgift att ringa alla samtal till hantverkare eller vad det än är). 

Jag utför dock i regel allt utan större åthävor, jag älskar ju henne och vill att hon ska ha det bra, speciellt nu när hon är gravid!

Igår skedde dock en smärre katastrof. Jag ska försöka återge förloppet så ärligt jag kan utan att skönmåla eller dölja, sen är det fritt fram att döma mig, komma med råd och förmaningar eller vad som faller er in.

Jag hade tänkt åka iväg och sporta på kvällen, först var det tänkt att jag vara borta hela kvällen men för att underlätta för henne bestämde jag mig för att ansluta senare så att jag skulle kunna laga mat och umgås lite först. Detta var en engångsföreteelse då vi nästan alltid är hemma tillsammans varje kväll.

Först utspelade sig den vanliga dialogen där jag föreslår en maträtt, hon säger "blä", detta fortgår en stund innan hon till slut bestämmer sig för vad hon vill äta. 
    Då det var en rätt hon kan göra väldigt bra så frågade jag om hon ville säga hur jag skulle göra. Detta bemöttes med att jag fanimej var gammal nog att kunna laga mat själv!
    Så jag letade upp ett recept och började iaf. Resultatet blev tyvärr kass, så nytt recept fram, nytt försök och mat på bordet. Problemet var bara att såseländet skar sig för mig (jag brukar vara relativt duktig i köket men nu var det alltså en helt ny rätt och jag hade inte en bra kväll...), detta upptäcktes först efter att jag dukat fram, varpå hon förbannar mig och jag tröttnar, går och sätter mig i köket och äter upp bara för att kunna komma iväg efter att ha plockat undan det värsta i köket.
    På väg ut blir jag stoppad (hon skriker och när jag tänker gå ut genom dörren håller hon fast i halslinningen på min tröja - som strax går sönder), jag är här i hennes mening en egoistisk skitstövel som inte kan åka hemifrån utan att ha lagat mat till min fru och ofödda barn. Här någonstans lackar jag ur och skriker tillbaka och någon stund senare har följande hänt:
    - Hon har haft sönder min tröja och slagit mig upprepade gånger, dragit mig i håret slagit mig med tillhygge, sparkats och skrikit elakheter.
    - Jag har skrikit hemska saker, ("Jag dödar dig" avfyrades i affekt, jobbigt att ens skriva det), slagit henne på handen som hon höll mig med och även dragit henne i håret (för att hon skulle släppa mig). - jag märker här att jag försöker förklara mitt beteende... Såklart för att jag skäms oerhört.

Mitt "mål" under detta har alltså varit att ta mig ut från huset, hennes "mål" har varit att hålla mig kvar (senare säger hon att hon inte vill något hellre än att jag ska åka iväg).

Följden av detta blir att hon stannat hemma  idag och säger att hon ska flytta hem till sin mamma i eftermiddag. 

Vi har haft rejäla bråk förut, hon har flera gånger slagit mig och dragit mig i håret, jag har en gång tidigare givit henne en "lavett" efter att hon slagit mig väl länge, jag skämdes då men det är inget mot hur det känns idag. jag har alltså slagit min gravida fru, kan man sjunka lägre?
    Att det blir såhär beror på att när min fru sätter sig något i sinnet så finns inget annat, hon blir som besatt och kan göra vad som helst för att få sin vilja fram, kasta glas, slåss, hota med precis vad som helst, igår kändes det som att jag inte orkade längre utan satte hårt mot hårt, grattis...

Fråga 1: Vad ska hända nu, vad ska jag/vi göra? Kan vi gå vidare eller spola tillbaka?

Fråga 2: Är jag en rejäl skitstövel eller hur skulle ni kategorisera mig?

Jag ber om ursäkt för den långa texten, men vill förmedla hela bilden, tack för att ni (kanske) tog er tid att läsa, tacksam för era tankar och åsikter. 

mvh Skitstöveln

• Svar på tråden Är jag en jävla skit?
  • Birgitta02

Hormoner. Tror jag. Har hon varit så här när hon är icke-gravid? Jag anser inte man kan skylla ilska på graviditet. Lika lite som man kan skylla sånt på att man slutar röka eller annat. Man får ta ansvar. Du ska INTE acceptera detta. Ta ett rejält samtal med henne. Just nu, ifall hon sticker iväg, så låt det glida. Men ni behöver verkligen tala om för varandra hur ni vill ha det.

Att slåss är aldrig nånsin okej från någon parts håll. Där måste ni snacka.

• Skitstöveln

Hej igen, 

Tack för den snabba responsen! 
    Jag skulle inte säga att hormoner har med saken att göra egentligen, hittills har hon haft en problemfri graviditet och inte påverkats annat än att hon är lite tröttare och hungrigare.

mvh Skitstöveln

• Tossedansen

Ni verkar inte kunna hantera oenigheter er emellan. Slåss man eller hotar har man passerat gränsen för vad dom är acceptabelt med råge. Be om hjälp med det här, för barnets skull framför allt. Familjeterapi, parterapi? Ni kan inte låta ert barn växa upp i tron att det är så här man hanterar konflikter.

• nevermind

Separera!! Men se för fan till att du får gemensam vårdnad om barnet, och det snabbt. Annars kan hon flytta till andra sidan jordklotet med din bebis.
    Tänk också på att det INTE är hon som bestämmer umgänge, barnet har rätt att träffa dig. Ring familjeenheten redan nu och be om råd.

Men separera, det måste ni. Synd att hon hann bli gravid. Ni skulle ha separerat för längesen...

• nevermind
    Birgitta02 skrev 2016-02-24 11:05:05 följande:

Hormoner. Tror jag. Har hon varit så här när hon är icke-gravid? Jag anser inte man kan skylla ilska på graviditet. Lika lite som man kan skylla sånt på att man slutar röka eller annat. Man får ta ansvar. Du ska INTE acceptera detta. Ta ett rejält samtal med henne. Just nu, ifall hon sticker iväg, så låt det glida. Men ni behöver verkligen tala om för varandra hur ni vill ha det.

Att slåss är aldrig nånsin okej från någon parts håll. Där måste ni snacka.

TS skriver ju att hon har slagit honom tidigare.
  • SandraP81

Tycker inte det låter som ett bra utgångsläge för att få en liten bebis. En bebis tär något enormt på ens relation. Och er låter ärligt talat inget vidare. Tycker ni ska boka in er på parrådgivning så fort som möjligt. Annars tror jag att din fru kommer lämna dig kort efter bebis ankomst .. Om inte tidigare.

Hade min man gett mig en lavett (slagit mig) hade jag gått direkt!

Ni måste nog inse att er relation inte är frisk eller normal. De allra flesta har det inte som er!

• nordanvinden

Hon börjar aggressionen enligt min mening redan innan middagen genom att utrycka sig i termer av "blä" när du föreslår saker. Hon trappar sedan upp rejält genom att på ett mycket otrevligt sätt säga att du är vuxen och kan lagat osv. Nu Är det så att hon är gravid och då kan lite vadsomhelst hända och hon är faktiskt ursäktadeftersom hon inte är vid sina sinnens fulla bruk.

MEN du har gjort ett fatalt misstag i Min bok. Du har redan för flera sen valt en taktik som dels ger hennes aggression fritt spelrum och dels får henne att tappa respekten för dig. Detta har du gjort genom att som du säger"låta henne hållas" i sin dominans. Du har lagt dig platt genom att låta henne enväldigt fatta beslut om vad som ska göras och när. Du har dragit dig undanflykter husfridens skull vilket även det är fatalt. Som del i ettpartnerskap måste man hävda hälften av inflytandet. Man kan inte aven lathet överlåta allt till sin partner för då tappar de respekten plus att de troligen anser att du är oengagerad och likgiltig. Genom att låta henne ha denna roll har Du förminskat dig själv och gjort dina åsikter ovidkommande.

Vad det gäller slagsmål så är det helt vansinnigt och där behöver ni hjälp utifrån.

• Lämna henne

Hej TS,

Jag känner med båda parter i denna hemska situation. Tala ordentligt med varandra som föregående skrivit, gå helst till familjerådgivning om ni kan... men utan att fördöma vare sig dig eller henne råder jag dig att lämna denna kvinna om inte våldet slutar NU.

För du ska inte vare sig behöva tåla eller ge sådan behandling!

Låt hellre ert barn växa upp med två mer harmoniska föräldrar i två hem än att behöva bevittna liknande under uppväxten.

(Jag vet hur jävla ont det gör och önskade som ung ingenting hellre än att mina föräldrar skulle flytta o sär.)

• Skitstöveln

Hej igen,

Svårt att sätta ord på känslorna nu men ska försöka.
    Först ett stort tack för alla svar och råd. Överväldigande när människor man inte känner bryr sig om att engagera sig för ens skull.

När jag tänker på vad det skulle innebära om vi separerade så brister det. Floskler som "kan inte leva utan" och liknande dyker upp i huvudet. 
    Samtidigt är det något vi båda funderat över flera gånger tidigare, men det kändes som att vi "bestämde oss" på riktigt när vi faktiskt skaffade hus och planerade barn, nu känns det för sent, för tungt och rent omöjligt. Hur det skulle gå till rent praktiskt orkar jag knappt tänka på.

Jag vet såklart att jag gett henne för mycket utrymme, problemet är kanske att jag inte bryr mig lika mycket om småsaker och hellre gör det hon ber mig om än att bråka om det. Säger hon att hon är "för trött" så känner jag efter och inser att jag orkar, därmed blir det jag som städar eller vad det nu gäller. 

Angående våldsamheterna så är detta alltså inte vardagsmat utan bråk har drivits dit vid kanske 3 tillfällen på 10 år. Jag tycker också att vi blivit bättre på att hantera konflikter i takt med att vi mognat och inte hetsar upp oss lika lätt. (Igår visar ju verkligen på det, eller hur?)

Mvh Skitstöveln

Svar på tråden Är jag en jävla skit?