Anonym (Fia) skrev 2016-03-11 05:05:44 följande:
De brukar inte sådär komma och inspektera alls om det inte är några klagomål eller annat som tyder på att något står står fel till.
Alltså jag har aldrig varit med om att de har frågat efter om det ska bo några andra där. Däremot kan det vara känsligt om det är så att det blir trångbott pga ökat slitage, en del bostadsbolag har regler om hur många som får bo en lägenhet av olika storlek, men det är mest pga ebo-lagen som ibland gör att det trängs ihop alltför många i en lägenhet (ofta med svarta pengar inblandade dessutom).
Handlar det om en pytte-etta och en relativt liten värd så är det nog kanske smidigare om du låter din sambo dröja lite med inflyttningen. Men är det en lägenhet faktiskt lagom för en familj som i alla fall en tvåa bör det inte vara några problem alls tror jag.
Väldigt ovanligt med tomma lägenheter idag även på mindre orter, var mycket mindre krav förr när det i alla fall på mindre orter fanns mycket ledigt - har återflyttat till staden jag växte upp i två gånger, en gång för ca 15 år sedan och en för ca 5 år sedan och det var som natt och dag. Vid första tillfället var allt lugnt och de struntade i borgensman trots varken jag eller min sambo hade någon garanterad inkomst alls (nä, men har ni lyckats betala hyran där ni bodde nu innan i annan stad så ska det säkert gå bra här med sa de ungefär) - men då hade i princip alla värdar på orten ett gäng lediga lägenheter. Vid det senare tillfället då jag hade betydligt stabilare inkomst från CSN så vägrade samma bolag ens bemöda sig besvara intresseanmälan trots jag varit tidigare boende hos dem utan att någonsin varit sen med hyra eller ställt till några problem. Då hade jag istället tur hos en lite privat värd som själva hade haft barn som studerat och haft svårt hitta lägenhet och som lät mig hyra över andra då de tyckte jag hade störst behov. Det kan vara så väldigt olika.
Vad skönt! Här kommer de och inspekterar en gång i kvartalet och oftast någon timme innan den utsatta tiden så att man inte hinner gömma undan någonting. De kollar t ex. att man inte har satt upp saker med häftmassa, vilket är strängt förbjudet. I den nya lägenheten kommer vi till och med att få borra :O Det ska bli så otroligt skönt att kunna barnsäkra saker och ha väggförvaring.
Det är en 2:a på 65 kvadrat. Finns ingen policy på värdens hemsida, men när det finns det brukar det väl vara max tre personer i en etta?
Tror du att det skulle vara möjligt att en vän hämtar upp nycklarna? Vi får nämligen tillträde till lägenheten innan vi har möjlighet att flyga över, så om det skulle gå skulle vi ju slippa det pinsamma med att en hel familj dyker upp och även kunna få lite mått på rum och så. Vill ju gärna veta vilka möbler vi ska ta med och vad vi ska sälja innan :)