• Skitstöveln

Är jag en jävla skit?

Hej,

Jag behöver råd och kanske söker jag även lite förståelse. Som rubriken lyder; Är jag en jävla skit?

Först lite bakgrundsfakta:

Jag är gift sedan 6 år, tillsammans sedan 9, vi väntar vårt första barn och har ett ganska välfungerande förhållande, gemensamma värderingar, mycket kärlek och omtanke.
    Senaste året har det varit ganska mycket "extra" press med husrenovering och att min frus pappa avled i våras.
    Nu väntar vi hursomhelst barn, bara veckor kvar nu.
    I vårt förhållande upplever jag att min fru är den klart dominanta parten (och jag låter henne hållas för husfridens skull). Hon får i stor utsträckning bestämma vad, hur och när saker ska hända. När jag planerar "blir det inte bra". Jag är mer social och intresserad av att umgås med familj och vänner så när hon föreslår sånt säger jag inte nej, vilket ofta händer när förslagen kommer från mig.

Vad gäller arbetsfördelningen så har den alltid varit ganska skev, vilket såklart eskalerat nu när hon är gravid. Det är jag som gör i stort sett allt (utom att sätta igång tvättmaskinen). Både klassiskt manliga och kvinnliga sysslor utförs till 90% av mig. Till vardagssysslorna kommer även renovering, där jag utför 80% av arbetet, min fru är dock duktig på att planera (dock är det min uppgift att ringa alla samtal till hantverkare eller vad det än är). 

Jag utför dock i regel allt utan större åthävor, jag älskar ju henne och vill att hon ska ha det bra, speciellt nu när hon är gravid!

Igår skedde dock en smärre katastrof. Jag ska försöka återge förloppet så ärligt jag kan utan att skönmåla eller dölja, sen är det fritt fram att döma mig, komma med råd och förmaningar eller vad som faller er in.

Jag hade tänkt åka iväg och sporta på kvällen, först var det tänkt att jag vara borta hela kvällen men för att underlätta för henne bestämde jag mig för att ansluta senare så att jag skulle kunna laga mat och umgås lite först. Detta var en engångsföreteelse då vi nästan alltid är hemma tillsammans varje kväll.

Först utspelade sig den vanliga dialogen där jag föreslår en maträtt, hon säger "blä", detta fortgår en stund innan hon till slut bestämmer sig för vad hon vill äta. 
    Då det var en rätt hon kan göra väldigt bra så frågade jag om hon ville säga hur jag skulle göra. Detta bemöttes med att jag fanimej var gammal nog att kunna laga mat själv!
    Så jag letade upp ett recept och började iaf. Resultatet blev tyvärr kass, så nytt recept fram, nytt försök och mat på bordet. Problemet var bara att såseländet skar sig för mig (jag brukar vara relativt duktig i köket men nu var det alltså en helt ny rätt och jag hade inte en bra kväll...), detta upptäcktes först efter att jag dukat fram, varpå hon förbannar mig och jag tröttnar, går och sätter mig i köket och äter upp bara för att kunna komma iväg efter att ha plockat undan det värsta i köket.
    På väg ut blir jag stoppad (hon skriker och när jag tänker gå ut genom dörren håller hon fast i halslinningen på min tröja - som strax går sönder), jag är här i hennes mening en egoistisk skitstövel som inte kan åka hemifrån utan att ha lagat mat till min fru och ofödda barn. Här någonstans lackar jag ur och skriker tillbaka och någon stund senare har följande hänt:
    - Hon har haft sönder min tröja och slagit mig upprepade gånger, dragit mig i håret slagit mig med tillhygge, sparkats och skrikit elakheter.
    - Jag har skrikit hemska saker, ("Jag dödar dig" avfyrades i affekt, jobbigt att ens skriva det), slagit henne på handen som hon höll mig med och även dragit henne i håret (för att hon skulle släppa mig). - jag märker här att jag försöker förklara mitt beteende... Såklart för att jag skäms oerhört.

Mitt "mål" under detta har alltså varit att ta mig ut från huset, hennes "mål" har varit att hålla mig kvar (senare säger hon att hon inte vill något hellre än att jag ska åka iväg).

Följden av detta blir att hon stannat hemma  idag och säger att hon ska flytta hem till sin mamma i eftermiddag. 

Vi har haft rejäla bråk förut, hon har flera gånger slagit mig och dragit mig i håret, jag har en gång tidigare givit henne en "lavett" efter att hon slagit mig väl länge, jag skämdes då men det är inget mot hur det känns idag. jag har alltså slagit min gravida fru, kan man sjunka lägre?
    Att det blir såhär beror på att när min fru sätter sig något i sinnet så finns inget annat, hon blir som besatt och kan göra vad som helst för att få sin vilja fram, kasta glas, slåss, hota med precis vad som helst, igår kändes det som att jag inte orkade längre utan satte hårt mot hårt, grattis...

Fråga 1: Vad ska hända nu, vad ska jag/vi göra? Kan vi gå vidare eller spola tillbaka?

Fråga 2: Är jag en rejäl skitstövel eller hur skulle ni kategorisera mig?

Jag ber om ursäkt för den långa texten, men vill förmedla hela bilden, tack för att ni (kanske) tog er tid att läsa, tacksam för era tankar och åsikter. 

mvh Skitstöveln
  • Svar på tråden Är jag en jävla skit?
  • Trolleri

Alltså din fru verkar utifrån det du skrivit fruktansvärt ocharmig och egoistisk. Men varför slåss ni med varann och varför finner du dig i att hon slår dig? Förstår att du till slut slår tillbaka även om jag personligen skulle föredra att ingen slåss någonsin.

• Skitstöveln
    Hej Trolleri, 

Alltså, egoistik, ja kanske det i viss utsträckning. Ocharmig, nej hon kan vara väl så charmig när hon vill det. Överlag är hon en underbar kvinna och jag älskar henne. 
    Hur ska jag inte finna mig att hon börjar slåss? Vad kan jag göra passivt för att förhindra hennes aktiva handling?
  • Trolleri
    Skitstöveln skrev 2016-02-24 15:51:23 följande:

Hej Trolleri, Alltså, egoistik, ja kanske det i viss utsträckning. Ocharmig, nej hon kan vara väl så charmig när hon vill det. Överlag är hon en underbar kvinna och jag älskar henne. Hur ska jag inte finna mig att hon börjar slåss? Vad kan jag göra passivt för att förhindra hennes aktiva handling?

Hade det varit en kvinna som sa att hennes man slog henne hade jag förmodligen föreslagit att lämna idioten. Så du borde väl egentligen få samma tips oavsett om du är kvinna eller man.

Nolltolerans på våld, speciellt med (snart) ett barn inblandat. Förstår hon själv hur förkastligt hennes beteende är?
  • Skitstöveln

När vi talat om saken (efter det tidigare tillfället) så sa hon att hon inte kommer fram till mig, att jag inte är kontaktbar. jag känner inte själv att så är fallet. Jag är aldrig först med att höja rösten eller få saker att eskalera (enligt mig) och föreslår gång efter annan att vi ska sätta oss ner och diskutera som vuxna, det fungerar för det mesta numera. Igår ville jag bara iväg istället och tänkte att det väl skulle lugna ner sig tills jag kom hem, problemet var bara att jag rent fysiskt inte kunde ta mig ut utan att faktiskt skada henne. 

• Anonym (Nnn)
    Skitstöveln skrev 2016-02-24 15:25:26 följande:

Hej,Jag behöver råd och kanske söker jag även lite förståelse. Som rubriken lyder; Är jag en jävla skit?Först lite bakgrundsfakta:Jag är gift sedan 6 år, tillsammans sedan 9, vi väntar vårt första barn och har ett ganska välfungerande förhållande, gemensamma värderingar, mycket kärlek och omtanke.Senaste året har det varit ganska mycket "extra" press med husrenovering och att min frus pappa avled i våras.Nu väntar vi hursomhelst barn, bara veckor kvar nu.I vårt förhållande upplever jag att min fru är den klart dominanta parten (och jag låter henne hållas för husfridens skull). Hon får i stor utsträckning bestämma vad, hur och när saker ska hända. När jag planerar "blir det inte bra". Jag är mer social och intresserad av att umgås med familj och vänner så när hon föreslår sånt säger jag inte nej, vilket ofta händer när förslagen kommer från mig.Vad gäller arbetsfördelningen så har den alltid varit ganska skev, vilket såklart eskalerat nu när hon är gravid. Det är jag som gör i stort sett allt (utom att sätta igång tvättmaskinen). Både klassiskt manliga och kvinnliga sysslor utförs till 90% av mig. Till vardagssysslorna kommer även renovering, där jag utför 80% av arbetet, min fru är dock duktig på att planera (dock är det min uppgift att ringa alla samtal till hantverkare eller vad det än är). Jag utför dock i regel allt utan större åthävor, jag älskar ju henne och vill att hon ska ha det bra, speciellt nu när hon är gravid!Igår skedde dock en smärre katastrof. Jag ska försöka återge förloppet så ärligt jag kan utan att skönmåla eller dölja, sen är det fritt fram att döma mig, komma med råd och förmaningar eller vad som faller er in.Jag hade tänkt åka iväg och sporta på kvällen, först var det tänkt att jag vara borta hela kvällen men för att underlätta för henne bestämde jag mig för att ansluta senare så att jag skulle kunna laga mat och umgås lite först. Detta var en engångsföreteelse då vi nästan alltid är hemma tillsammans varje kväll.Först utspelade sig den vanliga dialogen där jag föreslår en maträtt, hon säger "blä", detta fortgår en stund innan hon till slut bestämmer sig för vad hon vill äta. Då det var en rätt hon kan göra väldigt bra så frågade jag om hon ville säga hur jag skulle göra. Detta bemöttes med att jag fanimej var gammal nog att kunna laga mat själv!Så jag letade upp ett recept och började iaf. Resultatet blev tyvärr kass, så nytt recept fram, nytt försök och mat på bordet. Problemet var bara att såseländet skar sig för mig (jag brukar vara relativt duktig i köket men nu var det alltså en helt ny rätt och jag hade inte en bra kväll...), detta upptäcktes först efter att jag dukat fram, varpå hon förbannar mig och jag tröttnar, går och sätter mig i köket och äter upp bara för att kunna komma iväg efter att ha plockat undan det värsta i köket.På väg ut blir jag stoppad (hon skriker och när jag tänker gå ut genom dörren håller hon fast i halslinningen på min tröja - som strax går sönder), jag är här i hennes mening en egoistisk skitstövel som inte kan åka hemifrån utan att ha lagat mat till min fru och ofödda barn. Här någonstans lackar jag ur och skriker tillbaka och någon stund senare har följande hänt:- Hon har haft sönder min tröja och slagit mig upprepade gånger, dragit mig i håret slagit mig med tillhygge, sparkats och skrikit elakheter.- Jag har skrikit hemska saker, ("Jag dödar dig" avfyrades i affekt, jobbigt att ens skriva det), slagit henne på handen som hon höll mig med och även dragit henne i håret (för att hon skulle släppa mig). - jag märker här att jag försöker förklara mitt beteende... Såklart för att jag skäms oerhört.Mitt "mål" under detta har alltså varit att ta mig ut från huset, hennes "mål" har varit att hålla mig kvar (senare säger hon att hon inte vill något hellre än att jag ska åka iväg).Följden av detta blir att hon stannat hemma  idag och säger att hon ska flytta hem till sin mamma i eftermiddag. Vi har haft rejäla bråk förut, hon har flera gånger slagit mig och dragit mig i håret, jag har en gång tidigare givit henne en "lavett" efter att hon slagit mig väl länge, jag skämdes då men det är inget mot hur det känns idag. jag har alltså slagit min gravida fru, kan man sjunka lägre?Att det blir såhär beror på att när min fru sätter sig något i sinnet så finns inget annat, hon blir som besatt och kan göra vad som helst för att få sin vilja fram, kasta glas, slåss, hota med precis vad som helst, igår kändes det som att jag inte orkade längre utan satte hårt mot hårt, grattis...Fråga 1: Vad ska hända nu, vad ska jag/vi göra? Kan vi gå vidare eller spola tillbaka?Fråga 2: Är jag en rejäl skitstövel eller hur skulle ni kategorisera mig?Jag ber om ursäkt för den långa texten, men vill förmedla hela bilden, tack för att ni (kanske) tog er tid att läsa, tacksam för era tankar och åsikter. mvh Skitstöveln

Jag bortser till stor del ifrån den fysiska delen av er konflikt nu. Det är svårt att beskriva något som hänt när man befunnit sig i affekt och ni gjorde båda fel.

Någonting fungerar inte i kommunikationen mellan er. När din fru nekar alla dina förslag på mat och sen blir förbannad över att såsen skurit sig så tänker jag att det är något annat hon egentligen är frustrerad och arg över. Detta måste hon ta tag i. Det är inte rimligt att du ska jobba, renovera hus OCH springa runt på fritiden och passa upp på henne. Du signalerar ju klart och tydligt att detta är för mycket för dig. Din fru upplever säkert att du ALLTID är upptagen med annat - även om hon innerst inne VET att du renoverar ert gemensamma hus. Personligen FATTAR jag inte varför människor måste köpa och renovera hus mitt i en graviditet eller när de nyligen blivit föräldrar. BVC borde avråda från detta! Barns välmående och ett bra förhållande är inte beroende av ett perfekt hem. Att kasta glas, hota och slåss för att få sin vilja igenom är absolut inte normalt. Tror du att alla kvinnor gör så?

Man kan må dåligt och vara känslomässigt instabil när man är gravid OCH det kan yttra sig i att man blir klängig och beroende - absolut! Man är skör och jätterädd för att bli lämnad och det är säkert superjobbigt för många män, men även som gravid måste man kunna behärska sig ibland.

Varför gör du nästan allt hemma? Har din fru foglossning eller någon annan graviditetskomplikation som gör att hon inte klarar av vanliga vardagssysslor? Jag har själv 4 barn och har aldrig haft problem med detta. Det har man inte vid en normal graviditet.

Jag vet att detta inte är vad du vill höra, men det bästa i nuläget är att hon flyttar hem till sin mamma. Då får ni båda en chans att lugna ner er och du kan vila dig eller göra annat du vill göra. Gör bara INTE misstaget att jobba häcken av dig hemma för att hon ska bli nöjd för detta är INTE ditt fel, ni är båda delaktiga! Detta är inte bra för någon av er och hon måste ta sin del av ansvaret -- gravid eller inte!
  • Fighter57

Jag tycker hon låter sjukt egoistisk.. Du verkar vara en underbar man som gör så mycket för henne! Verkligen inte många som gör så.. Förstår inte varför du låter henne köra över dig på det viset? Sen är det ju inte bra att ni går till attack fysiskt mot varandra. Varför slår hon dig? Förstår att det känns jobbigt att du har råkat slå tillbaka.. Men kan förstå att det tills slut blir så.

• Lemt77

Hade rollerna varit ombytta så hade folk skrivit "lämna genast mannen" man slår inte en kvinna och i mina ögon är det detsamma med en kvinna som ger sig på sin man.
    Hon är säkert älskvärd och har många fina sidor men det hon gör är inte ok. Du blir ju kränkt och hon verkar mkt dominant.. Vad gör det med ditt självförtroende?

Hon behöver hjälp skulle jag tro.. Ni skulle kanske gå till någon ihop.

• Anonym (Hallå)

Anledningen till att det blev fel när du skulle göra såsen är ju för att hon håller på o stressar, pressar o dominerar och vill ha saker på sitt sätt och andras sätt är inte bra nog. Kontrollfreaksmänniskor brukar jag kalla dem. Du blir lite omedvetet rädd för henne, håller dig på din kant för att inte trampa på hennes tår som är typ överallt. Jobbigt att ha ngn som är en i hälarna så fort man gör något. Kan du få henne att förstå att det finns olika sätt att göra saker på och typ svara "Ja, så kan man göra, men man kan också göra som jag. Det finns flera sätt." Ni var jävligt förbannade på varandra, låter som en fight. Du försvarade dig mest kan jag tycka. Det är inte du som går på. Hon fattar väl att ni mest var förbannade och att du inte är en person som är lynnig.

• The one in Blue

Det är ganska irrelevant vem som är skitstöveln i det hela.

Det som är relevant är att ni lever i en relation med både fysiskt och psykiskt våld. In i den relationen placerar ni ett barn... Det enda ansvarsfulla ni kan göra är att gå isär. Ni kommer inte hinna få ordning på er relation innan barnet kommer och sen har ni traumatiserad ett liv med bråk som är långt utöver det vanliga. Gå isär för barnets skull. Nu.

• Asirna

Delade ni upp sysslorna mer då hon inte var gravid?

Det är inte rätt att ni håller på att dra varandra i håret och slår varandra, ni har verkligen inget respekt för varandra som ni håller på.

Låter som er relation inte är så jätte bra, så kan nog vara en bra idé att gå till en familjeterapeut för att kunna få hjälp med era problem, tänk iaf på ert barn.

Sedan (ingen ursäkt hur so helst) din fru antagligen väldigt mycket hormoner i kroppen som kan påverka hennes humör, vilket kan göra hon blir extra känslig. Men det är ingen ursäkt av henne att slå dig...

Svar på tråden Är jag en jävla skit?