• sylvestris

En fråga till er med magmunsbråck

Hej!

En fråga till er med konstaterade diafragma / magmunsbråck. Kan ni böja er fram efter ni ätit ? Om ni har ätit och lägger er platt på golvet. Funkar det eller uppstår obehag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-24 15:42
    Alltså om ni ligger ner, känns det som att det "rinner" upp ur magen då?

• Svar på tråden En fråga till er med magmunsbråck
  • Anonym (Olga)

Jag får bröstsmärtor och smärta i hjärtat och så strålar värken upp bak och ut i skuldrorna. Det enda som hjälper är omeprazol men det kan ta flera timmar innan anfallet är över. Känns bäst om jag lägger mig på golvet på rygg och sträcker ut ordentligt. Det brukar kännas som om en elefant står på bröstkorgen.

• Anonym (Olga)
    sylvestris skrev 2016-02-24 16:57:46 följande:

Olga, är det svåra smärtor?

Jag kan nog påstå att det gör ganska ont, ja. Hur är din smärta?
  • sylvestris

Jag har inte fått någon diagnos än utan hör till "googlefolket" som själv försöker lista ut vad som är fel. Men mina problem är främst sura uppstötningar i nuläget.

• Anonym (Olga)
    sylvestris skrev 2016-02-24 19:35:54 följande:

Jag har inte fått någon diagnos än utan hör till "googlefolket" som själv försöker lista ut vad som är fel. Men mina problem är främst sura uppstötningar i nuläget.

Då kanske ditt problem inte har gått så långt. Unvik stekt o grillat o fet mat ett tag. Mitt problem kommer när jag äter för mycket med. Så undvik att bli proppmätt. Omeprazol finns receptfritt på Apoteket. Man kan tugga Novalucoltabletter med. Hoppas att du lyckas mota det i tid så du inte får som jag för det är ett helvete. Var försiktig med vad du äter.
  • sylvestris

Har du problem med sura uppstötningar och halsbränna i och med ditt magmunsbråck?

• Anonym (Olga)
    sylvestris skrev 2016-02-26 12:40:52 följande:

Har du problem med sura uppstötningar och halsbränna i och med ditt magmunsbråck?

Ja. Det har faktiskt hänt att jag har vaknat mitt i natten och typ spytt upp sånt där jättesurt. Då hinner man ju inte tänka heller o får ner det i luftstrupen. Får ligga o hosta en timme innan det är lugnt. Jag är livrädd för du vet sån där gastroskpi så jag är lite försiktig med vada jag äter så det ska hålla sig lugnt men ibland kommer det iaf. Vis stress särskilt.
  • sylvestris

Usch det låter jobbigt! Hur fick du diagnosen magmunsbråck? Gjorde du gastroskopi då eller röntgades du?

• Anonym (Olga)
    sylvestris skrev 2016-02-26 15:51:04 följande:

Usch det låter jobbigt! Hur fick du diagnosen magmunsbråck? Gjorde du gastroskopi då eller röntgades du?

Näe, jag har inte fått diagnos men fattar själv att det är det för smärtan är så exakt. Tyngd på bröstet. Smärtor i bröstet och i hjärttrakten och sen strålar smärtan upp o ut i övre ryggen. Skulderbladen. Jag är livrädd för att göra gastroskpi men jag äter omeprazol varje dag. Jag tror att det började med katarr men jag är medveten om att det är mitt eget fel för jag äter alldeles för mycket Treo o har gjort i många år
Svar på tråden En fråga till er med magmunsbråck