• Anonym (Omöjligt?)

Jag vill skaffa hund, men det verkar vara en omöjlighet i mitt jäkla fall

Jag vill så hemskt gärna ha en hund. Känner mig så otroligt ensam i livet och jag orkar inte med för mycket människor just nu som bara sårat och svikit mig. En hund kan få mig att komma bort i tankarna. Med den kan jag leka, motionera, klappa, kela med, och ta hand om ordentligt.

Det enda problemet är att jag bor ensam. Jag vill inte köpa en hund och riskera stt inte kunna ge den tillräckligt med tid. Det som kommer emellan är alltså mitt jobb. Jag jobbar. Hur ska jag göra? Hur gör ni som bor ensamma när ni skaffar hund? Hur får ni till det?

Finns det några som helst goda tips?

• Svar på tråden Jag vill skaffa hund, men det verkar vara en omöjlighet i mitt jäkla fall
  • Anonym (Omöjligt?)
    MajaMaria79 skrev 2016-02-24 17:00:10 följande:

Hunddagis på dagarna när du jobbar, kan det vara något?

Absolut! Men jag tänker att när hunden är en valp så kanske hunddagis inte är det optimala?
  • Anonym (Kör)

Ja precis, det finns ju hunddagis :) Många som jobbar har hund (tillexempel jag) och det går hur bra som helst ändå. Sålänge det är ett BRA hunddagis med lagom många hundar, där hunden trivs och får motion och använda hjärnan.
    Det finns även dagmattar man kan lämna hunden hos hela dagen, där den får sällskap och mycket mer.

Tänk dock på att du ska ha tid att vara hemma första tiden så hunden får lära sig att vara ensam kortare perioder, bli rumsren ev (om det är en valp du köper).

Lycka till!

• Anonym (H)

Köp en äldre hund och ingen valp så slipper du lära den bli rumsren och första uppfostran

Eller skaffa en valp precis innan semestern och så ser du till att ta en extra lång semester/tjänsteledig ett tag innan/efter semestern så du är hemma länge

Går också att skaffa en äldre valp eller vänta lite med att ta hem hen, måste inte ta valpen direkt vid 12 veckor liksom, då har den troligen redan börjat rumsrensträning och man slipper de värsta

Kolla upp hunddagis redan nu, eller hundvakt

• Anonym (A)

Hunddagis har oftast (alltid?) ålderkrav på hunden så det första halvåret (minst) kan du inte ha hunden där. Det kostar mycket pengar. Jobbar du heltid? Har du nära mellan jobb och bostad? Det är ofta en stor stress att ha hund, heltidsjobb och vara ensam. Och inte alltid så bra för hunden.

• Anonym (Åh)

Känner preciiis likadant som du!! Har inte pengarna. Känner mig grymt sårad och är så ledsen idag... Fast har tänkt på hund längre än så.

• Akua
    Anonym (Kör) skrev 2016-02-24 17:06:39 följande:

Ja precis, det finns ju hunddagis :) Många som jobbar har hund (tillexempel jag) och det går hur bra som helst ändå. Sålänge det är ett BRA hunddagis med lagom många hundar, där hunden trivs och får motion och använda hjärnan.
    Det finns även dagmattar man kan lämna hunden hos hela dagen, där den får sällskap och mycket mer.

Tänk dock på att du ska ha tid att vara hemma första tiden så hunden får lära sig att vara ensam kortare perioder, bli rumsren ev (om det är en valp du köper).

Lycka till!

Hur mycket har du hunden på hundagiset? Vad kostar det? Hur funkar det egentligen...är alla hundar tillsammans? Hundgårdar?
  • Anonym (Nnn)
    Akua skrev 2016-02-24 18:08:12 följande:

Hur mycket har du hunden på hundagiset? Vad kostar det? Hur funkar det egentligen...är alla hundar tillsammans? Hundgårdar?

Funkar oftast bättre om man läser tråden från början!
  • Hundtoka90

Jag har två hundar och bor ensam, men bor nära jobbet och jobbar dessutom ute (hemtjänst) så det går fort för mig att ta bilen eller cykeln förbi hemma och ta ut hundarna. Båda har jag skaffat i samband med längre ledighet (första över ett sommarlov, andra över en semester) för att vara hemma ett tag med dom när de var valpar. Har dock möjlighet att be mina föräldrar att ta ut hundarna de gånger det skulle bli kris och jag inte skulle hinna ha rast t ex. 

• Anonym (M)

Hur långt har du till jobbet? Möjlighet att ta med den? Även om det är charmigt med valp så är det skönt med en vuxen hund... Jag har haft både och och det var skönt att slippa valtiden faktiskt

• Anonym (Voff)

Valpköp skulle jag i ditt fall tajma med semestern.

Sen är hunddagis bra.

Kontakta även ditt lokala PRO, ett hett tips. Har en äldre pensionär/man som tar hand om min så mycket han vill/orkar. Ibland enbart promenader och ibland är hunden där. Han säger att hunden min ger han en anledning att komma ut och han verkar må minst lika bra som min hund. Finns många ensamma pensionärer som kanske haft hund hela livet men inte orkar nu eller bara tycker det är kul eller vill dryga ut pensionen med några hundralappar.

• Akua
    Anonym (Nnn) skrev 2016-02-24 18:10:53 följande:

Funkar oftast bättre om man läser tråden från början!

Nu förstår jag inte alls vad du menar??
  • nernu

Jag gillar inte hunddagis. Har min hund hos dagmatte när det behövs.

• Emmabo
    Akua skrev 2016-02-24 18:08:12 följande:
    Jag har dagmatte till min hund som hon är hos två dagar i veckan och kostar cirka 1000 kr. Min sambo eller jag är hemma de andra dagarna,
    Hon är fjorton år och har haft lite olika lösningar under åren och det är just dagmatte som jag tycker funkar bäst. 
    Det finns hur många lösningar som helst, kolla runt lite i din närhet. Har du dagmatte går det oftast bra även när hunden är valp (inte allt för liten såklart).
  • LFF

Dagmatte/husse finns j också som alternativ. Vi hade en aktiv pensionär som dagmatte till vår hund då han inte trivdes på hunddagis. Vi betalade2500kr/månad och stod för maten han åt där.

Svar på tråden Jag vill skaffa hund, men det verkar vara en omöjlighet i mitt jäkla fall